• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

F

F.d. 25678

Guest
Hej alla husbilsåkare,

Ny i detta forum och ny i husbilsvärlden. har sålt båten och ska testa husbil ist, vilket jag tror kommer bli toppen.

Vi kommer att importera en Bürstner Levanto A650 från Tyskland som vi köpt av en privatperson.
Vi har som mål att få den godkänd för 3850kg, och jag antar att man gör detta i samband med registreringsbesiktningen?

Vi får med ett COC-Dokument på Tyska som det står följande. (Ha översyn med mina obefintliga kunskaper i Tyska och Google översätt)

echnisch zulässige gesamtmasse in beladenem zustand (Maximal vikt lastad): 3500 KG

verteilung dieser masse auf die achen (viktfördelning) 1710kg 1790kg

technisch zulässige maximale achslast (tekniskt tillåtet axeltryck) 1850 kg 2000kg.

Räcker detta att visa för bilprovningen då tillåtet axeltryck blir 3850 kg eller måste man fixa andra intyg?

Ber om ursäkt om frågan ställts 1000 ggr men jag försökte söka men hittade inget passade min fråga.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Hej,

Enligt de uppgifter du angett så har bilen ett COC-intyg för en max. totalvikt av 3500 kg.
COC-intyget är utfärdat av Bürstner som ansvariga för färdigbil leveransen.

Att bilen har godkända axeltryck 1850+2000 dvs. 3850 är ett intygande från Fiat som levererat chassit (35L) men det innebär inte på något sätt att Du kan få bilen uppvägd.

För att kunna väga upp bilen måste Du skaffa fram ett nytt COC-intyg från Bürstner och det är i stort sett omöjligt enligt min erfarenhet efter ett års pennfäktande & kommunikation med dem.

Köp en annan bil om Du behöver större totalvikt för att kunna kunna lasta mer
MEN
väg alltid bilen sjölv innan köpet så Du vet vad Du betalar för.

Lycka till
/Stefan
 
F

F.d. 25678

Guest
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Hej,

Tack för ditt svar, det lät ju inte så muntert tyvärr.

Detta är kanske en korkad fråga men....

Är det lättare att få detta ändrat i Tyskland? Om nuvarande ägare klassar upp den där innan export till Sverige, för som jag förstått det så har även de en klassning 3500 / 3850.

Mindre krånglig byråkrati där kanske?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Enklaste svaret är nog....JA. Får du den typad på 3850 kg i Tyskland blir den det även i Sverige.

Ring till Dekra, de kanske kan ge dig lite bra tips på vägen!
 
F

F.d. 25678

Guest
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Hej och tack för svar.

Då ska jag under söka detta.
Det finns inga möjligheter att det blir problem med registrering i Sverige efter en sådan manöver i Tyskland?

Man har ju läst otäcka historier om ändrade papper i Tyskland som i stort gjort den omöjlig att regga här.

Hittade denna text i en importguide, men den är några år och vet inte om det är applicerbart här...

"Varning:
för husbilar där totalvikten förändrats - uppåt eller nedåt - utan att några förändringar har gjorts på chassiet: Man kan inte bara stämpla in en ny totalvikt, och hoppas att det går bra. Det krävs en ombyggnad av chassit som motsvarar totalviktsförändringen, och det krävs tester som bevisar detta."


Inte lätt detta....

Mvh Magnus
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Får du den godkänd i Tyskland och ett nytt zulassungsbescheinigung med rätt vikt är det det som gäller även i Sverige.

Men om det går att typa upp i Tyskland kräver lite efterforskning. Rådfråga erfoderliga besiktningsorgan ex Dekra

Citatet du hänvisar till låter som en "förfalskning" av det tyska regbeviset.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

För att väga upp den i Tyskland så kommer de också att kräva ett nytt COC intyg från Bürstner och det är just det som är problemet.

Bürstner vägrar nämligen att utfärda ett 2:a (nytt) COC, men det är ju säljarens problem och låt Dig inte inledas i falska förhoppningar o betala framförallt inte en krona förrän ett nytt COC intyg ligger på bordet tillsammans med ett nytt "Fahzeugsbrief" som bekräftar ny godkänd totalvikt för den tyskreggade HBn i Tyskland.

Vi köpte vår HB ny av Tysklands största Bürstner handlare, RC Mannheim och jag har hos dem på plats i Tyskland 2012 och på nytt i år samt därefter i direkt dialog med fabriken fått skriftligt besked om att de inte utfärdar "nya" COC med annan totalvikt än det ursprungliga.

/Stefan
 
F

F.d. 25678

Guest
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Hej igen,

Tack för svar och synpunkter.

Jag har pratat med ägaren i Tyskland och han skulle undersöka vilka möjligheter som finns att få den uppklassad där. Låter ju som chanserna inte är så stora med tanke på Åsa o Stefans problem med COC även där.

Då vi redan lagt en handpenning så är det väl bara att "bita i det sura" om det inte går.

Tyckte jag läst på mycket om detta och att många lyckats utan större problem, men att Bürstner skulle vara så tvära det trodde jag ju inte.

Tur man gick ner 45 kg förra året :D

/ Magnus
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Hej!


Gäller kravet på med coc-intyg i Tyskland om du vidtager förändringar, som annan fjädring eller liknande?



Vid nytt coc-intyg på högre vikt är det ev. bara pappersexercis som ska göras, ingen regelrätt "besiktning" eller hur är det med det?


Har "hört" att coc-intyg inte behövs om förändring, som ovan beskrivs, vid det som i Tyskland motsvarar registreringsbesiktning i Sverige men det är som sagt bara "hört", kanske någon i klubben vet säkert vad som gäller? Någon gjort förändring nyligen (så att regelverket ev. inte förändrats)?
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Inom EU krävs nytt COC (Certificate Of Conformity) från tillverkaren av bilen som registrerades första gången. Att ufärda nya ändrade COC t.ex. för uppvägning till högre totalvikt är något som bara tillverkaren av HBn kan besluta om.

De intyg som Du ev. refererar till är gällande fjädring m.m. som ofta krävs för uppvägning är s.k. TÜV-Gutachten och Einzelabnahmen (produktintyg) vilka endast bevisar att produkten godkänts för att användas inom belastningsreferenserna.

Dessa "produktintyg" är självklara förutsättningar för att överhuvudtaget kunna ansöka om ett nytt COC.

Vissa tillverkare är realistiska strateger o medverkar gm att hjälpa kunden att väga upp med råd för att kunna utfärda nytt COC och bygger naturligtvis relationer o märkestrogna kunder medan andra typ Bürstner tydligen fokuserar på att påverka kunden att köpa en annorlunda specad Bürstner HB...

/Stefan
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med att "tolka" COC-Dokument

Tack för ett klarläggande svar! Nu vet jag mer och kan gå vidare.

Det är fantastiskt vilken samlad kompetens som finns inom klubben!

L-Å
 
Toppen