• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Köpte mig ett gasollarm från Kamafritid det heter Safety Guard. Där jag köpte larmet visste de inte hur det skulle kopplas in (har Trumas fjärravstägningsventil också. Lugnt tänkte jag det fanns en mejladress på Safety Guards hemsida där man kunde få hjälp. Det tråkiga med det är att de inte svarar på mejlen. Skickade 2 mejl till dem men inget svar (känns inte som ett seriöst företag) Det fanns inget nummer att ringa. Skickade och ringde till Kamafritid och pratade med en Ronny han skulle höra av sig. Hörde inte av honom så jag ringde igen men då är han på tjänsteresa denna vecka. Så nu har det gått 3 veckor sedan jag köpte larmet och det är fortfarande inte inkopplat.
Så finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig.
Här är en länk till Trumas Fjärravstägnningsventil.
http://www.kamafritid.se/pdf/TRUMA_Fj%E4rravst%E4ngningsventil.pdf
Här är länken för inkoppling av Safety Guard.http://www.kamafritid.se/pdf/G09-90_Safety_Manual_SE_(2).pdf
Det jag funderar över är om det behövs något relä eller finns det i larmet samt hur skall kablarna kopplas.
Tack på förhand
Peter

 

Jan-Christer

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Laholm
HBK-Nr
4584
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Hej Peter.

Det bör inte vara så konstigt det står att gasventilen stänger vid stömavbrott
då måste man kunna ta bort + på omkopplaren och koppla det till com på gaslarmet
och från NC på gaslarmet tillbaka på + på omkopplaren.
Då skall gasventilen vara öppen när det är normalt ,och när det indikerar gaslarm
så kopplar reläet om och gasventilen stänger.

Du får gärna ringa mig om du har några frågor
Hälsningar
Jan-Christer
0705940103
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Tar upp en gammal tråd...
Hur går det med installationen? Har samma larm som ska kopplas in, helst till fjärravstängningsventilen.
Frågan är om reläet slår till eller från vid larm, någon som vet?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Hade Safety Guard men efter 1år fick jag tillbaka pengarna för ingen visste hur den skulle kopplas in, Hade många kontakter med importören av Safety Guard. Så det var tråkigt har nu ett Alde gasollarm som skall kopplas ihop med flärravstägningsventilen men har inte kommit så långt ännu.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Ok.
Jag mätte med spänning på. Där är tre kontakter, gnd + 2 andra.
Mäter man mellan gnd och en pol, så är den "till" mäter man mellan gnd och den andra Polen så är sen "öppen".
Antar att när larmet går så blir det tvärt om, alltså släpper "till" och blir
"öppen". Då borde man kunna ta matningen till magnetventilen och koppla genom larmet på "till", går då larmet så stängs ventilen eftersom den blir spänningslös....

Knappt jag själv förstår vad jag menar.... Haha
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Det märkliga är att ingen visste hur den skulle kopplas. Du får koppla lös magnetventilen och testa.
Lycka till
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Multimeter og litt gasol eller lightergass så ser en hva som skjer med kontaktene når alarmen går - bruk øronskydd!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Det blir ett ganska högt ljud när man stänger ventilen. Kommer inte riktigt ihåg om det är samma ljud när man öppnar den.
Ha det
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Hittade ett kopplingsschema på nätet. Det sitter ett relä i larmet och generellt för reläer
är att NC står för normally closed och beroende på vilken avstängningsventil du här: Trumas så skall + till ventilen kopplas över denna anslutning eller deras eget så skall +kopplas över NO. NO står för normally open
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Hittade ett kopplingsschema på nätet. Det sitter ett relä i larmet och generellt för reläer
är att NC står för normally closed och beroende på vilken avstängningsventil du här: Trumas så skall + till ventilen kopplas över denna anslutning eller deras eget så skall +kopplas över NO. NO står för normally open

Tackar!
Ska se om jag hittar var plus kommer till ventilen.
I lådan under ena soffan sitter crasch protektion unit, det måste väl vara den som styr ventilen. Kan man inte bara ta plus till den genom gaslarmet?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med att koppla ihop gasollarm med trumas fjärravstägningsventil

Om det är Burstner's original CrashProtectionUnit som heter TopTronic så
skall du kolla noga så att du inte kopplar ur dess funktionen, men att använda ingående + borde inte vara något som äventyrar detta. Tror att TopTronic fungerar så att den stänger flödet av gasol till bilens system via en elektriskt ventil medans dess motsvarighet Truma DuoControlCS som också stänger flödet vid en kollision men den har ingen elektriskt ventil som sköter detta utan en kula.
 
Toppen