• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp Mögelfläckar på tält

F

F.d. 3296

Guest
Hej HBK!
Vi blir imponerade över all kunskap som finns i detta forum, därför hoppas vi att någon kan ge en lösning på vårt problem. Vi kommer från Umeå och har köpt en husbil för ca en vecka sedan. Den uppfyllde alla våra krav, separat dusch, vattenburen värme och ugn, osv. Dessutom är den rymligare än den "gamle". Den har markis med tillhörande tältväggar och det är där problemet finns, dom har legat i en takbox som läckt in vatten, ingen dränering utan allt vatten har legat kvar och blött ner tältsidorna, följden är att tyget fått mörkgrå och på vissa ställen svarta fläckar. Finns det något mirakelmedel?? Är lösningen att köpa nya väggar för X antal tusenlappar?
MVH Hans&Marie
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp Mögelfläckar på tält

Hej
Vi hade ett båtkapell när vi hade båt en gång och fick sk. jordslag.
Vi tvättade med en svamp och klorin som det blev bra resutat av.
och så imprenerade vi det är vi hade tvättat och efter tork.

MVH
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Hjälp Mögelfläckar på tält

Min fru Britta använde vanlig filmjölk på markisen, i våras hade den svarta mögelfläckar. Hon penslade på filmjölken och lät den torka (den gör säkert någon annan aktivitet innan den torkar) sen skurade hon med vatten blandat med diskmedel och en skurborste, det fungerade och inte ett spår av de svarta fläckarna. Men markisen är ju av plastmaterial, vet ej om det fungerar på tyg så se upp testa lite på en fläck först.
 
F

F.d. 3296

Guest
Sv: Hjälp Mögelfläckar på tält

Vi skall absolut testa båda tipsen! När vi tog fram tältväggarna som luktade surt och såg svartfläckiga ut, blev den första åtgärden att tvätta väggarna i tvättmaskin, tillsammans med fläckborttagningsmedel, det gav ingen större effekt, men den sura lukten försvann i alla fall.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Hjälp Mögelfläckar på tält

Om inte tipsen oven funkar, kolla på en marinbutik efter medel för att tvätta båtkapell.
 
F

F.d. 3296

Guest
Sv: Hjälp Mögelfläckar på tält

Glad rapport från det mögliga tältet. Testade det första rådet med stark klorinblandning och gissa vad? Fläckarna försvann!! Nu återstår att köpa hem impregneringsmedel och impregnera! Tusen tack för alla goda råd! Om någon annan har samma problem vill jag tillägga att använda riktiga gummihandskar, jag (Marie) använde engångshandskar från Jula och dom funkade inte riktigt bra, jag kanske blir skinnflådd i handflatorna men vad gör väl det när tältet är fläckfritt!
 
F

F.d. 30070

Guest
Sv: Hjälp Mögelfläckar på tält

Hej! stod under tallar i somras! blev en hel del kåda! någon som vet hur man får bort det?
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp Mögelfläckar på tält

Hej! stod under tallar i somras! blev en hel del kåda! någon som vet hur man får bort det?

Fett löser kåda, allt från mineralolja till smör ;), tvätta sen av fett-fläcken med Yes.
Själv tog jag den olja jag hade hemma - barnolja :D
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Mögelfläckar på tält

Hej! var ett inslag på tv eller något annat forum om äpple vinäger , och hur bra detta är till allt. man tog någon del vinäger.. någon del vatten och eventuellt lite diskmedel .. hade detta i en dusch flaska som man sprejade på objektet .. fick verka en stund .. sedan använde dom en mjuk tandborste typ sedan rent vatten.. tog rödvinsfläckar, fett , mögel mm.. detta använde dom gamla förr.. Googla och se .. H
 
Toppen