F
F.d. 27838
Guest
Skulle ta fram husbilen (Fiat 2.8 IDTD -00 Burstner 647)efter vinterförvaringen. Kollar alla vätskor, expansionskärlet är tomt, detta var fullt i höstas och var testat att det skulle klara -40 grader. Tänkte att det var en slang som var dålig, men allt är helt torrt. Fyller på nytt 50/50 glykol blandning, gick i hela 3 liter?! Startar upp, tuffar på tomgång tar en runda på 5 km så systemet blir helt varmt. Kollar på nytt, då är det som en gräddig sörja flyter på kylar vätskan.
Bilen ryker ej som att topplocks packningen gått. Kan det kanske vara så att kompressionen pressar in avgaser och en liten mängd olja in i systemet, därav skummet? Vart tar i så fall kylarvätskan vägen. Ska ut nu och släppa ur oljan ur tråget får att se om det kan ha hamnat där. Finns det nån av er därute som kan ha en aning om vad jag kan ha stött på för problem. Mvh Matte
Bilen ryker ej som att topplocks packningen gått. Kan det kanske vara så att kompressionen pressar in avgaser och en liten mängd olja in i systemet, därav skummet? Vart tar i så fall kylarvätskan vägen. Ska ut nu och släppa ur oljan ur tråget får att se om det kan ha hamnat där. Finns det nån av er därute som kan ha en aning om vad jag kan ha stött på för problem. Mvh Matte