• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp Kylskåpsproblem

F

F.d. 24492

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 157hk
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Coral
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Gasol
Vi har problem med kylen. Den har varit avstängd en vecka men när vi startar den så går den på gas, el och 230 men det blir ingen kyla. Vet någon ett trix så att vi får igång den. Det är Dometic RMO8505, endast 2 år gammalt.

F

F.d. 24492

Guest
GunillaoFolke skrev:
Hej
Prova att göra ren brännaren! Tydligen vanligt. Vi hade det problemet i vintras. Löste sig direkt.
Hälsningar Gunilla

Men nu har vi kopplat till 230 ström och den vill inte bli kall....allt ser normalt ut men det blir ingen kyla.....??????

F

F.d. 53268

Guest
Om du inte har någon kyla (på varken 12, 230 eller gas) och kylen inte luktar konstigt från utsidan (amoniak) så har du med största sannolikt en luftficka i systemet. (samma hände mig och det är diskuterat tidigare under andra forum)

Beroende på hur kylen är monterad (längst bak eller efter sidan i bilen) så parkerar ni bilen så att ni får så stor lutning som möjligt på kylrören. Knacka sedan lätt med exempelvis en gummiklubba, parkera sedan om bilen så att den lutar åt andra hållet och knacka igen. Om ni har tur så får nu luftfickan att hamna på toppen av kylen där den skall vara.

Om detta inte fungerar så är det bara att riva ut kylen, och rulla den på backen för att få luftfickan att hamna på toppen.

Kylen sitter oftast med ett antal skruvar som ni når från insidan kylen, sedan måste skorsten el och gasledningar lättas vilket görs från utsidan via luftgallren.

Lycka till!

F

F.d. 50232

Guest
Mitt kylskåp har vårt att tända på gasol, mycket poffar och slitigt innan den kommer igång. Här rekommenderas tydligen rengöra brännaren. Kommer man åt den via gallret på utsidan?

F

F.d. 25135

Guest
Vi har haft samma problem. Rengjorde brännaren och skorsten utan märknart resultat. Bytte till ny brännare. Mycket enkelt, kan göras utifrån. Nu funkar allt perfekt.

Toppen