F
F.d. 25425
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 TDI 122hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Swing
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej alla,
nu har vi panik!
Jag köpte precis vår första husbil i Tyskland, vi har varit jättenoga med att kolla upp modeller, handlare, papper, regler, rutter,etc och hittade äntligen en helt perfekt bil som vi ska åka ut i Europa med ungarna med om några veckor.
Döm då min fasa när jag körde av färjan i Danmark och hörde ett ljudligt SKRAAAAAP följt av ett DÅÅÅÅN. Jag svängde undan för de andra som skulle av och stannade några meter bort och hoppade ur husbilen. Jag hade direkt antagit det absolut värsta - jag har mosat alkoven! - men såg att den såg någorlunda intakt ut. Tyvärr hade sidan av alkoven fått sig en ordentlig kyss och en av listerna hade fläkts av och exponerade min kära bils inälvor.
Det här är vår första husbil så det tog några sekunder av inspektion innan jag insåg att det var något som saknades på sidan. Förutom att jag fått plastskador så hade hela markisen rivits av - det var den som hade låtit när den ljudligt ramlat rakt ner på golvet på färjan. Jag sprang in på färjan igen, och mycket riktigt - där låg hela markisen och undrade vad som hänt.
Jag fick snällt plocka upp den långa och redigt tunga markisen och springa till bilen i värsta Plankan-stil. Jag lyckades kila in den där bak och fick sen fortsätta färden hem med tankarna snurrandes i huvudet - vad kan det här kalaset kosta? Det var en slokörad nybliven husbilsägare som rullade över Öresundsbron och in i Malmö - när Frun kom ut och inspekterade vår stora investering var vi båda lika ledsna.
Den största smärtan i sammanhanget är att vi endast hade trafikförsäkring. Jag hade trots alla checklistor och dubbelkollar bara tänkt "försäkring", och checkat av det när jag fick den gröna lappen tillsammans med exportplåtarna.
Så nu har semesterplaneringen förbytts till grubblerier. Vad kostar det? Hur långt tid tar det? Kan vi ens åka när vi tänkt? Har vi råd att göra samma resa som vi planerat?
Jag har såklart ringt till Hymer i Skåne, men de säger att de mest sysslar med småfixar som kofångare och annat - är det större skador så måste det göras i Örebro, vilket låter som att det blir både väldigt dyrt och kan ta långt tid.
Så vår fråga till er alla är såklart: Vad ska vi göra?
Finns det några duktiga verkstäder i Skånetrakten?
Ska man köpa en ny markis eller finns det reservdelar till dem? Kan man köpa begagnade?
Ska vi rentav försöka reparera bilen när vi åker ut i Europa, eller är det risk för fuktskador så att vi måste reparera detta omgående?
Kan vi besiktiga den som den är eller hamnar vi i någon form av moment 22?
Vi bifogar bilder för att ni ska få en uppfattning om skadorna.
Stort tack på förhand!
Simon & Åsa
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 TDI 122hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Swing
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej alla,
nu har vi panik!
Jag köpte precis vår första husbil i Tyskland, vi har varit jättenoga med att kolla upp modeller, handlare, papper, regler, rutter,etc och hittade äntligen en helt perfekt bil som vi ska åka ut i Europa med ungarna med om några veckor.
Döm då min fasa när jag körde av färjan i Danmark och hörde ett ljudligt SKRAAAAAP följt av ett DÅÅÅÅN. Jag svängde undan för de andra som skulle av och stannade några meter bort och hoppade ur husbilen. Jag hade direkt antagit det absolut värsta - jag har mosat alkoven! - men såg att den såg någorlunda intakt ut. Tyvärr hade sidan av alkoven fått sig en ordentlig kyss och en av listerna hade fläkts av och exponerade min kära bils inälvor.
Det här är vår första husbil så det tog några sekunder av inspektion innan jag insåg att det var något som saknades på sidan. Förutom att jag fått plastskador så hade hela markisen rivits av - det var den som hade låtit när den ljudligt ramlat rakt ner på golvet på färjan. Jag sprang in på färjan igen, och mycket riktigt - där låg hela markisen och undrade vad som hänt.
Jag fick snällt plocka upp den långa och redigt tunga markisen och springa till bilen i värsta Plankan-stil. Jag lyckades kila in den där bak och fick sen fortsätta färden hem med tankarna snurrandes i huvudet - vad kan det här kalaset kosta? Det var en slokörad nybliven husbilsägare som rullade över Öresundsbron och in i Malmö - när Frun kom ut och inspekterade vår stora investering var vi båda lika ledsna.
Den största smärtan i sammanhanget är att vi endast hade trafikförsäkring. Jag hade trots alla checklistor och dubbelkollar bara tänkt "försäkring", och checkat av det när jag fick den gröna lappen tillsammans med exportplåtarna.
Så nu har semesterplaneringen förbytts till grubblerier. Vad kostar det? Hur långt tid tar det? Kan vi ens åka när vi tänkt? Har vi råd att göra samma resa som vi planerat?
Jag har såklart ringt till Hymer i Skåne, men de säger att de mest sysslar med småfixar som kofångare och annat - är det större skador så måste det göras i Örebro, vilket låter som att det blir både väldigt dyrt och kan ta långt tid.
Så vår fråga till er alla är såklart: Vad ska vi göra?
Finns det några duktiga verkstäder i Skånetrakten?
Ska man köpa en ny markis eller finns det reservdelar till dem? Kan man köpa begagnade?
Ska vi rentav försöka reparera bilen när vi åker ut i Europa, eller är det risk för fuktskador så att vi måste reparera detta omgående?
Kan vi besiktiga den som den är eller hamnar vi i någon form av moment 22?
Vi bifogar bilder för att ni ska få en uppfattning om skadorna.
Stort tack på förhand!
Simon & Åsa