• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp jag har skrapat hela sidan på vår nya bil och hade ingen försäkring!

F

F.d. 25425

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 TDI 122hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Swing
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej alla,
nu har vi panik!

Jag köpte precis vår första husbil i Tyskland, vi har varit jättenoga med att kolla upp modeller, handlare, papper, regler, rutter,etc och hittade äntligen en helt perfekt bil som vi ska åka ut i Europa med ungarna med om några veckor.

Döm då min fasa när jag körde av färjan i Danmark och hörde ett ljudligt SKRAAAAAP följt av ett DÅÅÅÅN. Jag svängde undan för de andra som skulle av och stannade några meter bort och hoppade ur husbilen. Jag hade direkt antagit det absolut värsta - jag har mosat alkoven! - men såg att den såg någorlunda intakt ut. Tyvärr hade sidan av alkoven fått sig en ordentlig kyss och en av listerna hade fläkts av och exponerade min kära bils inälvor.

Det här är vår första husbil så det tog några sekunder av inspektion innan jag insåg att det var något som saknades på sidan. Förutom att jag fått plastskador så hade hela markisen rivits av - det var den som hade låtit när den ljudligt ramlat rakt ner på golvet på färjan. Jag sprang in på färjan igen, och mycket riktigt - där låg hela markisen och undrade vad som hänt.
Jag fick snällt plocka upp den långa och redigt tunga markisen och springa till bilen i värsta Plankan-stil. Jag lyckades kila in den där bak och fick sen fortsätta färden hem med tankarna snurrandes i huvudet - vad kan det här kalaset kosta? Det var en slokörad nybliven husbilsägare som rullade över Öresundsbron och in i Malmö - när Frun kom ut och inspekterade vår stora investering var vi båda lika ledsna. :(

Den största smärtan i sammanhanget är att vi endast hade trafikförsäkring. Jag hade trots alla checklistor och dubbelkollar bara tänkt "försäkring", och checkat av det när jag fick den gröna lappen tillsammans med exportplåtarna.

Så nu har semesterplaneringen förbytts till grubblerier. Vad kostar det? Hur långt tid tar det? Kan vi ens åka när vi tänkt? Har vi råd att göra samma resa som vi planerat?
Jag har såklart ringt till Hymer i Skåne, men de säger att de mest sysslar med småfixar som kofångare och annat - är det större skador så måste det göras i Örebro, vilket låter som att det blir både väldigt dyrt och kan ta långt tid.

Så vår fråga till er alla är såklart: Vad ska vi göra?
Finns det några duktiga verkstäder i Skånetrakten?
Ska man köpa en ny markis eller finns det reservdelar till dem? Kan man köpa begagnade?
Ska vi rentav försöka reparera bilen när vi åker ut i Europa, eller är det risk för fuktskador så att vi måste reparera detta omgående?
Kan vi besiktiga den som den är eller hamnar vi i någon form av moment 22?

Vi bifogar bilder för att ni ska få en uppfattning om skadorna.

Stort tack på förhand!

Simon & Åsa

F

F.d. 53000

Guest
Skaderna verkar väl inte så farliga, laga själv om du är lite händig,är plåten helt borta där framme ,annars kan du kanske rikta plåten och lägga tillbaka den rikta alluminiumlisten med lite tur kan det nog gå.Nya hållare till markisen kan du säkert köpa hos en handlare.Lycka med lagningen Yngve

F

F.d. 25425

Guest
Tack för alla svar!
Har skickat ut förfrågan till ett par olika handlare, väldigt olika bud. Från "Vi måste byta ut hela sidan, det kan kosta 20-30000kr" till "Vi byter listen och fixar lite lampor så blir det inte så dyrt".
Finns det någon risk att bilen blir fuktsakadad? För tillfället har vi kört platspåsar och silvertejp, men det känns inte 100 då bilen står ute...
Tack!
Simon

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hej
Du bör nog se till att få bilen reparerad snarast för det finns helt klart risk för att fukt tränger i i alkovskarven men kanske också vid markisfästerna då ju dessa utsatts för ganska omild behandling. Du bör fundera på om du skall behålla bilen länge och kan leva med litet skavanker av estetisk art. Om så är fallet så välj att reparera med ny list lampor och tätning. Det viktiga är att det blir tätt och några repor och bucklor stör ju inte funktionen. Om du däremot har planer på att byta ut bilen inom de närmsta fem åren så (ganska vanligt i våra kretsar) skulle jag nog byta ut sidan så att bilen blir som ny.
Andrahandsvärdet påverkas tyvärr ganska negativt av synligt lappade bilar och värdeminskningen är troligen större än kostnaden för reparation till nyskick.
Själv undviker jag i möjligaste mån färjor och väljer broar av just skälet att risken för skador på färjor i min mening är mycket hög.

F

F.d. 25270

Guest
sixten46 skrev:
Tack för alla svar!
Har skickat ut förfrågan till ett par olika handlare, väldigt olika bud. Från "Vi måste byta ut hela sidan, det kan kosta 20-30000kr" till "Vi byter listen och fixar lite lampor så blir det inte så dyrt".
Finns det någon risk att bilen blir fuktsakadad? För tillfället har vi kört platspåsar och silvertejp, men det känns inte 100 då bilen står ute...
Tack!
Simon

Köp snarast en pressenning och lägg över bilen / Harry Hymer

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tycker inte heller det så så farligt ut. Täck dock bilen med presenning eller husbilsskydd så länge.

Plåten har inte blivit särskilt demolerad. Listen finns att köpa på metervara. Byt gärna så du slipper skarv om det går. Man knackar och ev skruvar försiktigt ihop plåten med tätningsmedel och monterar sedan listen med gummi tätningen. Sedan nya markisfäste. Ser ut att kunna fästas i eller nära de gamla hålen, med ny tätningsmassa. Det gör att markisen döljer tätningarna.

Vill du inte göra det själv så gå definitvt på den som vill göra det enkelt. Det är precis lika "svårt" att få en helt ny sida tät, som att täta den befintliga plåten.

Jag drog in en gammal Adriahusvagn i en trång tunnnelsida i Italien för 20 år sedan. Skadan liknar din. Knackade ihop och lagade provisoriskt med silvertejp under resan och fixade sen själv med ny list när jag kom hem.

Men det här är ingen katastrof! :)

Sen är det klart att du ska fortsätta åka färjor. Du kommer aldrig att köra för nära mer! :)

Lycka till.

/Krister

u.p.s

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
9952
Medlemskap
2025
Hej!
Är du lite händig så skulle jag föreslå att du lagar själv. Min bedömmning av dina skador är att det är inte så farligt. Skulle du sen tycka att inte resultatet är bra kan du ju överväga att lämna in den senare. Men då är den ju iallafall tät. Detta är mina erfarenheter efter ett par husvagnrenoveringar och en husbilsrenovering. Jag skulle inte rekomendera dig att försöka rikta listen du kommer aldrig att få den bra, det är ju så här att aluminiumlisten ska göra så att det håller tätt, när man drar i skruvarna till listen ska den klämma på gummilisten som ligger under och täta mot plåten.
Så här skulle jag göra om jag vore du.
-Inföskaffa ny aluminiumlist
-Införskaffa ett bar tuber grå butyltätning (finns på bygghandeln)
-Rikta plåten med en liten gummiklubba och plasthammare
-Lägg tillbaka gummilisten täta med butyltätning
-Skruva dit den nya listen
-Tvätta bort överflödigt tätningsmedel med lacknafta (skonsammare mot lacken efter som den innehåller olja)
Sen finns det alltid duktiga lackerare som kan spackla och lacka om det skulle behövas
Skulle tro att efter denna operation skulle du inte se ngn skillnad:wink:

Lycka till
Peter

Toppen