• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp - hur åtgärda gråflammig plast

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2025
Kan någon ge mig ett bra tips att få tillbaka ytan på en matt grå kofångare och lite övriga plast detaljer har köpt vinylglans på biltema ytan blir bra till början men efter en stund är det tillbaka i samma matthet som förut.Plasten verkar att va lite porig så det verkar att det har trängt ner skit i porerna.Skall man tvätta plasten först? med vilket medel i så fall?Tacksam för svar, trött på att se denna matthet,har väl förmodligen missat något från början eller använder fel grejor!. Valle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp

Det enda som blir hållbart är omlackering.

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Hej Valle!
Vi hade detta problem på vår helintegrerade, det är fettet i plasten som försvunnit om du tar och stryker på tunt med Vasselin och låter det tränga in under någon dag så skall du se skillnad, upprepa regelbundet. Vi gjorde så och fick ett kanonresultat.

Kastanj.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Valle, Turtle har kommit med en ny serie flaskor med nanoteknik påstår dom, bl.a. något nytt för att "smörja" upp gammal torr plast. Jag vet tyvärr inte om det är bättre än andra produkter...kanske värt att prova.

08121801thursday4514816_jpg_thumb_250x300.jpg

JANKRO.

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022

Prova med träolja sånt som man andvänder till utemöbler å altangolv, man tar de på en trasa å gnier in på gummi å plastdetaljerna,man kan behöva stryka ett par gånger om dom är XXXXXX grå,de gör jag på våra bilar å de håller sej svart å fin iaf ett år.

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2025

Kofångaren är i plast.Har en Knaus husbil 04 gäller även övriga plast detaljer längst ner på bilen.Valle

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Skall nog vara skokräm. Det är väldigt lätt att snubbla på tangenterna. Vet av egen erfarenhet.

EssoJ

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2025

Tack för alla svar.Var en tur till OK och handlade och frågade en ung grabb som jobbade där om de hadde något bra medel till min brokiga och vit torra kofångare.Han tippsade om ett medel Turtle wax hadde kommit med som heter Black Chrome som är till svarta plast o vinyl detaljer och gummidetaljer och enligt honom kunde man annvända detta även på grå plastfångare.Nyfiken som jag är,så måste jag prova direkt jag kom hem,och resultatet blev bra.Jag la på den svarta vätskan och efter polerade med en polermaskin med skumgummi skiva.Hur länge resultatet håller i sig återstår att se. Valle

Toppen