• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - frusen gråvattentank!

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Godmorgon!

Jag tror jag gjorde allt rätt, stod med öppen kran, gråvattet rinner ner i en hink.
Skall gå och tömma hinken, stänger kran och glömmer sedan att öppna den.

Så nu har jag en frusen isklump i tanken.

Vad kan man göra frånsett att vänta till midsommar, hjälper det att hälla i T-röd i stora mängder?


med vänlig hälsning
Peter
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Godmorgon!

Jag tror jag gjorde allt rätt, stod med öppen kran, gråvattet rinner ner i en hink.
Skall gå och tömma hinken, stänger kran och glömmer sedan att öppna den.

Så nu har jag en frusen isklump i tanken.

Vad kan man göra frånsett att vänta till midsommar, hjälper det att hälla i T-röd i stora mängder?


med vänlig hälsning
Peter
Man kan faktiskt tillsätta "någonting i stora mängder" och få isen att smälta. Tillsätter man salt så smälter isen. Vid rätta proportioner så erhåller man en "köldblandning" som håller -21 grader.
Men rent praktiskt tror jag mer på ovannämnda metod med värmeelement...
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Problemet löst!



Lämnade Sollerön en dag tidigare då problemet stressade mig, vill inte ha ett isberg.

Stannar i Borlänge och köper 4l T-sprit med förhoppningen att det skall börja mjuka upp isen.

Efter 3 timmar är jag hemma.



Placerade en kupévärmare på gråvattentanken och mot en anna del av tanken.

Skruvar bort skyddet för kranen.

Hämtar varmluftspistolen och värmer metalldelen på kranen, minutrarna går och jag börjar funderar på vilka vänner som har ett stort garage/verkstaden eller om bilen nu blir stillastående till midsommar.



Det börjar rinna lite försiktig, doften av T-sprit gör mig glad, det rinner allt mer och jag slutar att värma och går in och slår kranarna med varmvatten.



Nu är tanken tom.



Lärdom:

Rattmuff på = öppen kran och använd hink.

Rattmuff av = stängd kran och töm hemma
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Förr i tiden slog man ofta i karburatorsprit i bränsletanken för att lösa is som bildats i bränsletanken.
Nackdelen med sprit i avloppssystemet är att man inte kan vara säker på att spriten inte skadar packningar.
Salt är jag tveksam till då jag har för mig att saltet slutar att fungera när temperaturen sjunker under sju minusgrader.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Förr i tiden slog man ofta i karburatorsprit i bränsletanken för att lösa is som bildats i bränsletanken.
Nackdelen med sprit i avloppssystemet är att man inte kan vara säker på att spriten inte skadar packningar.
Salt är jag tveksam till då jag har för mig att saltet slutar att fungera när temperaturen sjunker under sju minusgrader.
Nja. Visserligen, nästan, före min tid men spriten slogs i bensinen för att blanda sig med eventuellt vatten som kunde bli is och bilda isproppar.
Idag löst tack vare etanolen....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Problemet löst!

Lämnade Sollerön en dag tidigare då problemet stressade mig, vill inte ha ett isberg.
Stannar i Borlänge och köper 4l T-sprit med förhoppningen att det skall börja mjuka upp isen.
Efter 3 timmar är jag hemma.

Placerade en kupévärmare på gråvattentanken och mot en anna del av tanken.
Skruvar bort skyddet för kranen.

Hämtar varmluftspistolen och värmer metalldelen på kranen, minutrarna går och jag börjar funderar på vilka vänner som har ett stort garage/verkstaden eller om bilen nu blir stillastående till midsommar.

Det börjar rinna lite försiktig, doften av T-sprit gör mig glad, det rinner allt mer och jag slutar att värma och går in och slår kranarna med varmvatten.
Nu är tanken tom.

Lärdom:
Rattmuff på = öppen kran och använd hink.
Rattmuff av = stängd kran och töm hemma

Hade du inte tank och kran i uppvärmt dubbelgolv?
Om du inte har haft väldigt kallt i bilen rent generellt kanske du skall se över hur värmen tillåts röra sig i golvet. Kanske går det att ändra om lite så du får bättre luftcirkulation där.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hade du inte tank och kran i uppvärmt dubbelgolv?
Om du inte har haft väldigt kallt i bilen rent generellt kanske du skall se över hur värmen tillåts röra sig i golvet. Kanske går det att ändra om lite så du får bättre luftcirkulation där.
Nix, inget dubbelgolv, tanken ligger under bilen, förvisso isolerad men vid -15 är ett par centimeter frigolit inte mycket att hänga granen
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nix, inget dubbelgolv, tanken ligger under bilen, förvisso isolerad men vid -15 är ett par centimeter frigolit inte mycket att hänga granen
Ah, ser nu att jag blandade ihop din bil med jdjiveco's bil i hans tidigare tråd om tankens frysa eller inte.
Jag får skylla på glöggen.. :p

 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Precis som att man kan höja kokpunkten på vatten genom diverse tillsatser, så kan man sänka fryspunkten genom diverse tillsatser. Man får olika effekt/resultat beroende på mängden som tillsättes (och vilket ämne som tillsätts). I just fallet med 23 gr NaCl till 100 gr blandning upp når man den lägsta fryspunkten -21,3 grader. Nu råkade jag kom ihåg detta från ett labbförsök i skolan på 60-talet, men Googla gärna på "köldblandningar".Nedan ett resultat från Google:
När is och salt blandas smälter isen och tar upp energi från det flytande vattnet, och hela blandningen blir kallare. Smältning kräver energi. Den största temperatursänkningen man får är -21º C när 23 g salt sätts till en vatten-isblandning så att vikten tillsammans blir 100 g. Just denna blandning kallas eutektikum [4], den blandning vars smältpunkt är lägre än varje annan blandning som tillretts av samma ingredienser.
 
Toppen