• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Fel på 12volt för tv??

F

F.d. 5458

Guest
Hejsan

Jag har ett 12m.m 12volts uttag i husbilen men har nu testat 2st tv:ar som slutat fungera efter vad jag tror test i min husbil?

Bytte ut den första 12v tv:n efter test i husbilen för jag trodde det var ett måndagsexemplar och fick en ny som jag testade i 220 uttag till transformatorn som följde med som gjorde det till 12v och det var inga problem. Men efter att jag skulle plugga in den i mitt 12v på husbil så startade den inte och var sedan död efter det gick inte få igång alls.

Vad skall jag göra vad kan vara fel? Trodde alltid det var 12v i bil utan åtkomst till 220 stolpe.

Skall i helgen försöka kolla hur många volt som kommer i uttaget egentligen, vet inte om det 12v uttaget är kopplat till start eller bodelsbatteri heller.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Fel på 12volt för tv??

Hej
Jag är rädd att 12V uttaget är felkopplat, så att +och - har bytt plats. Om det är så kan du ha bränt sönder elektroniken. Om det är strömlöst så skulle TVn fungera på 220 V.
Lasse
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp! Fel på 12volt för tv??

Hej
Jag är rädd att 12V uttaget är felkopplat, så att +och - har bytt plats. Om det är så kan du ha bränt sönder elektroniken. Om det är strömlöst så skulle TVn fungera på 220 V.
Lasse

Oki jag skall försöka kolla hur många volt det är på uttaget i helgen också, bränt sönder säger du, ja jag tyckte att det luktade lite bränt direkt man pluggade in kabeln i kontakten så det kanske är som du säger felkopplat så + och - bytt plats men hur ser jag det?=) Kanske dum fråga men jag har ju inte lust byta plats på dem och testa med en tv till! =)

Tv:n fungerade på 220 hemma med transformatorn som gör om 220 - 12v då efterssom tv:n tydligen bara gick på 12v.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp! Fel på 12volt för tv??

Hej. Du bör nog först kolla upp så uttaget är rätt kopplat. Dv.s. att du har plus på mitten och minus/jord ytterst. Eftersom du skall använda uttaget till TV m.m. så skall det ju absolut vara anslutet till bodelsbatteriet, men sitter det i bodelen så är det säkert så. Om du har ett uttag framme på instrumentpanelen som är original från bilen så är det troligt att det är kopplat till bilens batteri och då bör det bara användas under färd till GPS m.m.
Om uttaget visar sig felkopplat så kan det nog vara svårt att komma tillbaka med en TV till som pajat. Det enda då är nog att försöka klämma firman du köpt bilen från....om det är en firma och nyligen som du köpt bilen.

Lycka till...JANKRO

Red........Lite sen med svaret men samma idé som Lasse :).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp! Fel på 12volt för tv??

Hej. Du bör nog först kolla upp så uttaget är rätt kopplat. Dv.s. att du har plus på mitten och minus/jord ytterst. Eftersom du skall använda uttaget till TV m.m. så skall det ju absolut vara anslutet till bodelsbatteriet, men sitter det i bodelen så är det säkert så. Om du har ett uttag framme på instrumentpanelen som är original från bilen så är det troligt att det är kopplat till bilens batteri och då bör det bara användas under färd till GPS m.m.
Om uttaget visar sig felkopplat så kan det nog vara svårt att komma tillbaka med en TV till som pajat. Det enda då är nog att försöka klämma firman du köpt bilen från....om det är en firma och nyligen som du köpt bilen.

Lycka till...JANKRO.

Tackar för svaret, skall kolla upp så att uttaget verkligen är rätt kopplat i helgen. Skaffa en ny tv problemet är redan löst =) , köpte bilen nyligen men privat men är riktigt nöjd hittils, gubben jag köpte det av innan körde alltid på 220 så han e nog ovetandes om problemet också. Hoppas lösa det här inom snar framtid gärna innan man ställer av den för vintern.

Men har ni andra några förslag på vad jag kan göra också så hör gärna av er. Tack
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Hjälp! Fel på 12volt för tv??

Hei Logitechz.
Har du brukt kontakten noe elektronikk tidligere, eller bare til lys?
Senterleder bruker å være den positive leder. Om du ikke har et voltmeter så kan du teste om den ytre del av kontakten er negativ ved å ta en ledning til bilens gods. Det skal da ikke gnistre om pluggen er rett koplet. Har du sjekket polariteten på TVen, den bruker å være merket. Er du heldig så er det en sikring som har gått.
Lykke til.
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp! Fel på 12volt för tv??

Hei Logitechz.
Har du brukt kontakten noe elektronikk tidligere, eller bare til lys?
Senterleder bruker å være den positive leder. Om du ikke har et voltmeter så kan du teste om den ytre del av kontakten er negativ ved å ta en ledning til bilens gods. Det skal da ikke gnistre om pluggen er rett koplet. Har du sjekket polariteten på TVen, den bruker å være merket. Er du heldig så er det en sikring som har gått.
Lykke til.

Hejsan jag har inte använt kontakten till någon elektronik alls innan. Så detta var en dålig början för den kontakten =)

Mvh
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Fel på 12volt för tv??

Jag har en sådan TV och upptäckte att om man först satte "cigg-proppen" i 12V-uttaget och sedan kopplade in den 4-poliga kontakten på undersidan av TV:n så blev det lätt kortslutning med bränd säkring och "död" TV som följd.
Om det nu beror på det, så sätt först in den 4-poliga kontakten på undersidan av TV:n och sedan "cigg-proppen" i 12V-uttaget.
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp! Fel på 12volt för tv??

Jag har en sådan TV och upptäckte att om man först satte "cigg-proppen" i 12V-uttaget och sedan kopplade in den 4-poliga kontakten på undersidan av TV:n så blev det lätt kortslutning med bränd säkring och "död" TV som följd.
Om det nu beror på det, så sätt först in den 4-poliga kontakten på undersidan av TV:n och sedan "cigg-proppen" i 12V-uttaget.

Hejsan

Jajjemen precis, jag sätter alltid in kontakten i tv först och sedan 12v uttaget det gäller alla mina prylar så där har jag gjort rätt allafall. Skumt det här hoppas jag löser det i helgen skall mäta upp uttaget samt kolla så det är rättkopplat, får prata med en elektriker jag känner som kanske kan hjälpa mig =)

Tack för alla svar.
 
Toppen