• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp dieselpump

Signum

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4423
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,5 TDI Cat 1997
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI Cat
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Motor
Hej!
Har köpt vår första husbil, men börjar misströsta. Den köptes privat förra sommaren och vid premiärturen upptäcktes fuktskada, men den är nu är åtgärdad. Vid hämtandet efter motorservice med bytta filter och alla vätskor, får jag beskedet att den svartrykning (puffar) som uppstår beror på en kärvande dieselpump? En ny kostar ca: 40.000,- ?? enl. verkstaden. Bilen har gått 4.600 mil. Det kan väl inte vara sant, så nu hoppas jag på att någon av er erfarna kan ge mig tips om och hur jag kan rädda oss från en sådan kostnad.
Med förhoppningsfulla hälsningar från Ulf o Annica

F

F.d. 50172

Guest
Jag blev rekomenderad av en husbilsägare med tidigare havererad diselpump, att använda denna produkt från Mekonomen förbyggande syfte.
Svensk konsumentdiesel innehåller för mycket miljötillsatser.
Bl.a skogsmaskiner kan inte köra på konsumentdiesel eftersom att de ej får ut den effekt som dom är konstruerade för.

Vi åkte runt (390 mil) i Europa i somras, jag upplevde att våra bil med var starkare där nere, samt återgick till något svagare när det svenska bränslet blev använt.

Mekonomen Artikelnr: 41-10110
Artikel: Dieseltillsats
Fabrikat: Red Line
Anm.: Red Line RL-2
Anm.:
Förp.: Flaska 443 ml
Info: Red Line RL-2 är en komplett dieseltillsats främst avsedd för lastbilar, bussar, traktorer, marina motorer och entreprenadmaskiner. Dosering: En flaska räcker till upp till 1000 liter dieselbränsle vid kontinuerlig användning. Vill du få en snabb rengörande effekt, använd en flaska till 380 liter bränsle.
Link: Säkerhetsdatablad
Info: Red Line
Pris: 195.00 kr

F

F.d. 1033

Guest
Ja, det är tydligen en himla skillnad på diesel och diesel. Med den diesel som jag betalat 12 kr litern för i Polen ( eurodiesel)( ungefär detsamma i Österrike och Kroatien) så visar min färddator på 0.87 l/ mil. Den diesel jag tankar i Sverige från Preem ger värdet 0.98 L/ mil. Dvs, vi får här dyrt betala för en sämre diesel som inte är nämnvärt bättre ur miljösynpunkt. Vi är dubbelt lurade av regimen, med högre pris och sämre energiinnehåll. Vore bra om ett forum som Husbilsklubben agerade för att vi kunde få Eurodiesel till Sverige och att den inte som nu beskattas 35 öre högre än den av regimen föreskrivna soppan.( För att inte tala om att vi kunde få billig LPG att köra på ). I sommar så lär Statoil ha erbjudit Eurodiesln på sina och Jets mackar. Passa på att handla där så länge det förhåller sig så, de lär byta tillbaka till vintern.

Toppen