• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

En datadöd innebär dock en massa extra jobb med tanke på gamla mail och annat smått o gott som ligger på datorns egna diskar. /Ludde

Om du inte redan har gjort det så lägg mejlen på en IMAP-server (inte POP3) så försvinner de inte vid en ev. datorkrasch.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Et trick som en kan gjøre for mail er å la gmail lagre all mail og koble til gmail via imap. Koster ikke noe (enn så lenge) og mailen er alltid tilgjengelig og fra flere arbeidsplasser.

Vi kan ta dette når vi treffes - håper det ikke skjer mer før den tid :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Nä, hur gör man det? Förklara så jag begriper...:oops:

När man lägger upp sitt e-postkonto väljer man IMAP-server (ej POP3) så ligger mejlen kvar på servern och flyttas inte till datorn som är fallet med POP3.

Jag vet inte om det går att ändra befintliga konton men i så fall har Knut säkert en lösning.


imap.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Litt fikling så får en mailklienten til å bruke imap i stedet for pop mot mailserveren - om den støtter imap, noe de fleste gjør i dag.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Igår dog PC:n helt...jag har haft livsuppehållande åtgärder på den sedan problemen startade i våras, och det har svängt fram och tillbaka. I somras hände ännu en incident som försämrade datorns hälsa. Det har tagit ett par timmar varje gång att starta upp den, därför har jag inte stängt av den nu det sista. Däremot har det gått att starta om den. Men så igår plötsligt så stängde den bara av sig och det gick inte att starta den. Stendöd.

Så jag lämnade in den till datafirman, idag fick jag mail att C disken är totalkraschad. Så just nu pågår det en datortransplantation, den får en ny C disk installerad.

Som väl är har jag fått ut allt ur den, även e-posten som var det största problemet.

Allt fanns backupat.

Nu blir den som ny igen hoppas jag, kommer att fungera som extradator (kan vara bra att ha en PC som komplement till Macen).

/Ludde
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

hej ludde,,får du sådana stora problem med din dator i framtiden,,hör av dej i så fall,,
min pojk-pojk:D har lovat att hjälpa mej,,fattas bara:),,om han har tid säger han,, han e ju instruktör med it på ett statligt verk,,vill gärna ha lite resekostnad:D dom e inte dåliga,,dagens ungdom,,men när ja tog upp alla pengar han fått av sin far-far så blev de tyst i luren:)

vi ser tiden an ludde,,ha de teddi,,
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Skaffa en ny dator med 2 hårddiskar.
Se till att dessa är RAID:ade, ihopkopplade, så att du bara ser 1 hårddisk med samma storlek som endast en av dina hårddiskar, men så att allt som sparas på din ena hårddisk även sparas på den andra hårddisken.

Går sedan en hårddisk sönder så kan du fårtsätta på den som fortfarande är hel. Under tiden köper du en ny istället för den trasiga. Då du slänger i den nya hårddisken så jobbar datorn ett tag med att kopiera allt. Sedan är det bara att fortsätta tills dess att en hårddisk går sönder igen. Då börjar du bara om med byte av den trasiga.

Alltid uppbackad
Alltid fungerande ( i alla fall oberoenda av om en hårddisk pajjar)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Det fanns redan två hårddiskar på den. Den andra disken är hel, så nu fixar datafirman så den blir en ny C istället. Jag behöver inte ha en dator till med flera hårddiskar. Jag har min nya Mac och till den är det externa diskar med allt viktigt material. Jag kommer bara att använda PC:n som extradator, kan vara bra att ha den igång samtidigt som jag jobbar i den andra, t.ex om man behöver vara ute på nätet och läsa nåt. Det är faktiskt det jag har haft den till nu det sista. Jag har t.ex. letat tutorials om funktioner i Final Cut som jag har snöat in på. Då har det varit bra att ha den ena skärmen till instruktioner och den andra till programmet.
Sen ska barnen få ha PC:n till lite skoljobb, så jag tror att det räcker gott med den som den är, fast ominstallerad och fräsch!

/Ludde
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Jag tänkte på att det finns ju nätverksenheter i en svart låda som har två speglade hårddiskar på vardera 1 Tb. Dom kan man själv byta var för sig när det strular och de kan dessutom vara bekvämt inlåsta hela tiden för att försvåra stöld. Kostar 2-3 tkr. Kan inte det vara något för mediastora användare?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

En nätverkshårddisk (NAS), RAID eller inte, kan i vissa fall vara bra men har också nackdelar.

Fördelen är att flera datorer i ett närverk kan komma åt filer på NAS även om vissa datorer är avstängda eller frånkopplade till skillnad från en hårddisk i en dator som i sin tur är kopplad i ett nätverk.

Nackdelen är att de är långsamma även om de sitter i ett gigabit-närverk. Det märks kanske inte om exempelvis bildfiler är små men skall större RAW-filer laddas upp eller flyttas kan det märkas tydligt. Jag vet, just hemkommen från semestern och flyttat ca 1200 bilder till en NAS vilket tog 1½ timma!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.179
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

ÅÅHhhh.!!... Jag beklagar sorgen....:twitcy: en intresant läsning med en del tipps.... men att "spegla" diskarna i en dator är också ett säkert system.... Själv har jag använt AVG de sista säkert 10 åren... samt spy search and destroy som också är gratis.... just det sista programet imunisera datorn för kända virusangrepp.... det räcker inte att bara ha ett antivirus program.... man bör också ha ett program som söker efter olika spionporgram (spy search and destroy).... även om du har i dag en MAC så är inte de helt säkra idag...

Lycka till framöver

Peter & Wovi

Igår dog PC:n helt...jag har haft livsuppehållande åtgärder på den sedan problemen startade i våras, och det har svängt fram och tillbaka. I somras hände ännu en incident som försämrade datorns hälsa. Det har tagit ett par timmar varje gång att starta upp den, därför har jag inte stängt av den nu det sista. Däremot har det gått att starta om den. Men så igår plötsligt så stängde den bara av sig och det gick inte att starta den. Stendöd.

Så jag lämnade in den till datafirman, idag fick jag mail att C disken är totalkraschad. Så just nu pågår det en datortransplantation, den får en ny C disk installerad.

Som väl är har jag fått ut allt ur den, även e-posten som var det största problemet.

Allt fanns backupat.

Nu blir den som ny igen hoppas jag, kommer att fungera som extradator (kan vara bra att ha en PC som komplement till Macen).

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Det här var över ett år sen, den gick inte att laga, jag har klarat mig alldeles utmärkt utan PC, kommer aldrig att återgå till PC igen, jag är supernöjd med mina bägge macar!

/Ludde
 
Toppen