• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp, Bromsproblem

Ernie

HBK Medlem
Kommun
Viskafors
HBK-Nr
10792
Medlemskap
2025
Finns det någon som känner någon som är duktig på gamla bromsar. Befinner mej på semester i Åhus. Ett bromsrör fram läcker varvid bromsarna inte gör det dom ska! Jag har en gammal MB 508-81 ombyggd till husbil. Skulle gärna vilja åtgärda det snabbt då det är sista semesterveckan och vi skall vidare hem. Maila gärna på peo.sandklef@bornet.net

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp, Bromsproblem

Det blir till att skarva i en ny bit rör där det gamla är skadat. BromsRör kopplingar och koningsverktyg finns att köpa i de flesta biltillbehörsbutiker och är inte allt för dyrt. Påfyllning av bromsolja samt avluftning efter utfört arbete är ett måste, så glöm inte att också köpa bromsolja.

Ernie

HBK Medlem
Kommun
Viskafors
HBK-Nr
10792
Medlemskap
2025

Jo. Jag vet. Men vill/kan inte göra det själv. Krångligt när man inte är på hemmaplan. Hoppas på hjälp från nån i Åhus. Men tack ändå. :)

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Ok! jag förstår, försök här;
Bensinhandlaren
044 - 28 90 00
Nordanv. 4
296 32 ÅHUS

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, känner tyvärr inte alls till Åhus. Men problem med bromsrör m.m. på en udda bil brukar vara bäst att få hjälp med på en mindre privatverkstad (Kalle i hörnet) så att säga.
Han har säkert både rör på metervara och verktyg för att kona dem med. Om nya nipplar inte finns tillgängliga så brukar det gå att använda de gamla igen med nytillverkat rör.
Sedan är det bara att hoppas att det går att lossa luftningsnippeln.

Om du lyckas hitta en bemannad bensinmack så borde det vara bästa stället att fråga efter verkstad på.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ernie

HBK Medlem
Kommun
Viskafors
HBK-Nr
10792
Medlemskap
2025

Man tackar. Jag skall prova där. Så får vi hoppas dom kan fixa mitt problem.

F

F.d. 23327

Guest

är det inte tryckluftshydraliska på en sådan,brukar i så fall vara lite speciella att greja med

Ernie

HBK Medlem
Kommun
Viskafors
HBK-Nr
10792
Medlemskap
2025

Nej. Ingen tryckluft. Bara vanliga hydraliska.

F

F.d. 23327

Guest

Ja då blir det genast mycket enklare,gissar att det sitter vanliga 3/16 bromsrör i så fall

Ernie

HBK Medlem
Kommun
Viskafors
HBK-Nr
10792
Medlemskap
2025

Nu har vi varit hos doktorn. Inte lätt att hitta nån som hann med men tillslut körde vi till Bilservice i Everöd som åtgärdade felet som bara var att skruva åt skarven mellan rör och slang, fylla bromsvätska och lufta. Så nu kan vi åka vidare på vår semester. Tack till er som har engagerat er.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tack själv, alltid kul att få höra slutresultatet på ett problem.
Ha en bra fortsatt resa.

M.v.h. JANKRO.

Toppen