• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!
Hoppas att ni husbilskompisar kan råda mig i den här frågan...
Vi har en hyfsat ny Burstner Nexxo Family (2009) som vi köpte begagnad för två år sedan och på den finns en back-kamera (ser ut som en tub, märke hexxa-nånting). Nu i vinter har den gått sönder och garantin har gått ut. Husbilsfirman rådde mig att prata med firman "Elektronikmontering" i Linköping där jag bor. De gjorde en snabb undersökning och kom fram till att det är själva kameran som är paj. Vidare säger det att den inte finns att få tag i som reservdel, och inte heller kan man sätta en annan kamera där, eftersom bilden då skulle bli spegelvänd.

Återstår då två alternativ enligt Elektronikmontering: En nytt backkamerapaket, 7-tum med högupplöst kamera och hjälplinjer i displayen mm. Pris ca 8000 kr. Eller byta ut bilradion (Ford) mot en kombinerad GPS, backkamera, DVD-spelare. Kostnad ca 10000.

Båda alternativen låter på tok för dyra när jag ser på Tradera m fl ställen att det går att få tag på 7-tumspaket för ca 800 kronor. Haken är att jag inte känner mig kompetent nog att installera detta själv. Jag vet inte heller huruvida det skiljer jättemycket i kvalitet mellan dessa billiga paket och det dyra som Elektronikmontering monterar. Det skiljer ju en faktor 10 i pris!

Vad är rimligt att behöva betala för ett sådant här paket (jag behöver ju inte titta på DVD och annat, så kvaliteten är ju sekundär, bara grejorna håller för utomhusbruk året runt), och vad är rimligt att behöva betala för monteringen? (Kanske kan den befintliga kabeln återanvändas?)

Känner någon till en annan firma i Linköpingstrakten som kan hjälpa till med monteringen?

Tacksam för alla råd som leder till en billigare men bra lösning på vårt problem!
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Beroende på kunskapsnivå så finns det oändliga möjligheter. En är t.ex Buy Cheap Auto Car Rear View Mirrors & Cameras at Dealextreme - DX
Där är det lite av en chansning på kvalitet, det kan hända att den inte klarar kyla/värme eller fukt/vatten som man vill när man handlar direkt från kina. Dock är priserna så låga att man har råd att göra några misstag.
Dock lär man få skapa anpassningar till anslutningarna själv, vilket inte är ett problem om man är någorlunda kunnig inom elektronik. Annars får man ta hjälp av någon där.
Många kameror, såväl som monitorer har möjlighet att spegelvända bilden, så inte heller det är något man ska se som ett problem.
För någon med elektonik som hobby är detta ett kul projekt att pilla med under en lördag eller helg, och prisnivåerna på 8-10kkr är ju endast om man väljer att köpa ett helt nytt system och få det monterat av återförsäljaren.
Personligen tycker jag att man med lite eget jobb inte ska behöva lägga ned ens en tusenlapp på det hela.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Kan du kolla exakt modellbeteckning på den så går det säkert att finna en likadan men utan modellbeteckning är det svårt.
Ebay.de skulle jag söka på.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

På monitorn står det att fabrikatet är Hexa-chain och modellbeteckningen är CM5033AB, men det är alltså inte monitorn som är trasig. Jag har sökt på ebay.de, ebay.co.uk, ebay.com och Tradera, men inte en pryl från Hexa-chain där. Tydligen är det en Taiwanesisk firma, frågan är vem som är svensk representant?
Kameran har jag inte kunnat plocka ner ännu, så jag vet inte om det står någon modell-beteckning på den.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?


Kollade där och de har tydligen delat in produkterna i "klass A, B och C" där klass A är för nybörjare, B för proffs och C för proffs med speciella anspråk om jag förstår saken rätt. Problemet är bara att alla produkter under kategori A är "out of stock" och det bara finns ett par produkter under klass B och de verkar ärligt talat inte jätte-attraktiva. Tack ändå för tipset!
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Har en ny kamera "noname" ligger på hyllan. Du får låna den om du vill för att se om det fungerar. Om du får fart på systemet är den din!

Bor inte så långt bort.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Har en ny kamera "noname" ligger på hyllan. Du får låna den om du vill för att se om det fungerar. Om du får fart på systemet är den din!

Bor inte så långt bort.
Tack gärna! Skall bort (med husbilen till Stockholm) i helgen, men vill gärna prova så snart jag är tillbaks. Kan du skicka privat-meddelande med ditt telefonnummer? (Eller kan man se det någonstans?)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Det kan vara så enkelt som det var för oss. Jag hade glömt sätta på ljuset, det kom jag på när en mötande bilist blinkade, och vips började kameran fungera igen. Den behövde tyligen ström.
Trevlig sommar.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Dom billigare kamerorna använder CMOS teknik, de dyrare CCD. CCD är bättre på alla vis framför allt är de ljuskänsligare.
En bra bilstereo med skärm får du för 2500-3000:- (Pioneer, Kenwood) då har du ingång för backkamera men inte navigering. Personligen (även fast jag jobbar med just bilstereo mm) föredrar jag en surfplatta för navigering framför en i bilstereon. Kartorna i en bilstereo uppdateras max 1 gång per år och kostar runt tusenlappen.
Jag tänkte sätta en en skärm i form av en backspegel med dubbla monitorer över den befintliga backspegeln och ansluta två backkameror, en vinklad neråt och en bakåt. Hittade en dubbelkamera i England som ser misstänkt lik ut en som vi säljer till lastbilar (fast våran är fyra gånger så dyr).

Peter :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Kollade där och de har tydligen delat in produkterna i "klass A, B och C" där klass A är för nybörjare, B för proffs och C för proffs med speciella anspråk om jag förstår saken rätt. Problemet är bara att alla produkter under kategori A är "out of stock" och det bara finns ett par produkter under klass B och de verkar ärligt talat inte jätte-attraktiva. Tack ändå för tipset!


Om du går in på "Aufbau Rückfahrkameras" längst ner på sidan får du troligen upp en hel del att välja på.
Har själv en "IR-18" funkar OK men saknar mikrofon,tyvärr.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Jag tänkte sätta en en skärm i form av en backspegel med dubbla monitorer över den befintliga backspegeln och ansluta två backkameror, en vinklad neråt och en bakåt. Hittade en dubbelkamera i England som ser misstänkt lik ut en som vi säljer till lastbilar (fast våran är fyra gånger så dyr).

Peter :)

Hej,

Jag har dessa engelska dubbelkamerorna sen flera år, de är toppen.
Jag har också backspegelmonitorn, se: Visa Min Husbil

Mvh Bengt
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Alla kameror har samma signal i kablarna, oavsett vilken kvalite dom har.
Mánga kameror har en spegelvänd bild som backspegeleffekt.

Backmonitorer har ett system eller knapp att kunna spegelvända bilden.
Tala om vad monitorn heter sá kan vi se hur man spegelvänder bilden om det behövs. (helst foto)

Normalt sett sá har kamerorna en BNC kontakt för video och en röd och svart kabel för 12V. Logiskt och enkelt att byta.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Alla kameror har samma signal i kablarna, oavsett vilken kvalite dom har.
Mánga kameror har en spegelvänd bild som backspegeleffekt.

Backmonitorer har ett system eller knapp att kunna spegelvända bilden.
Tala om vad monitorn heter sá kan vi se hur man spegelvänder bilden om det behövs. (helst foto)

Normalt sett sá har kamerorna en BNC kontakt för video och en röd och svart kabel för 12V. Logiskt och enkelt att byta.
På monitorn står det att fabrikatet är Hexa-chain och modellbeteckningen är CM5033AB. Det finns bara en kabel som innehåller både video, strömförsörjning och signal att backen är ilagd. Kontaktdonet är runt och innehåller ett antal pinnar.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Hej. Har du provat ringa till bildemonteringen i Sjöbo. Där kan du kanske hitta en likadan eller ta kontakt med en av Bürstners återförsäljare så hjälper dom dig.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Backkameran har gått sönder, vad gör jag?

Tack gärna! Skall bort (med husbilen till Stockholm) i helgen, men vill gärna prova så snart jag är tillbaks. Kan du skicka privat-meddelande med ditt telefonnummer? (Eller kan man se det någonstans?)

Nu har jag provat kameran och den fungerade! Tyvärr blev bilden spegelvänd och monitorn har ingen knapp (eller meny) för att vända den rätt. Jag beställer därför en ny monitor från eBay. De kostar ju bara ca 350 kr för en 7-tums, så blir jag missnöjd är det inte så mycket pengar i sjön.
 
Toppen