• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp önskas med reservdels nr.

F

F.d. 58547

Guest
Är det ngn som har en sådan här strömbrytare i sin bil till fönsterhissen maila mig i så fall Vore väldigt tacksam.:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Hjälp önskas med reservdels nr.

Kan tyvärr inte säga vad den är till men det borde stå ett namn någonstans på den, tex Valeo, Bosch, Hella eller liknande. Partsnumber står det tydligen inte vad jag kan förstå? Vad är det för märke på bilen?

F

F.d. 4879

Guest

Har tittat på din profil och tydligen så är det ett Fiat chassi. Jag skulle föreslå dej att kontakta Kihlströms Bil i Stockholm och höra med dom, försök få tag på Leif Palmqvist och hälsa från Göran Kölborn. Du kanske kan maila över en bild till dom i så fall. Dom har jobbat med Iveco och Fiat i massor av år.

F

F.d. 58547

Guest

Tackar för svaren och intresset att hjälpa oss.Nu har vi haft besök av en flygkompis som jobbar på volvo i Jönköping
Han har likvärdiga knappar till Kango m.m de ska passa säger han .Det finns ett fyrsiffrigt nr på knappen ,men det duger ej i datorerna, inte heller de som servar husbilar i Tenhult kunde finna denna knapp.Det är nog ngt överblivet de satt in i min bil.Tyvärr går ju inget att hitta utan datorns hjälp längre,men det får man väl leva med./susanne
Glömde att säga att bilen är en pilot galaxy fiat Jag kanske ringer Kihlströms i morgon.
Jag trodde vi hade en någorlunda modern bil en 97:a men så är nog inte fallet?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58547

Guest

Har ej hittat ngn likadan strömbrytare men det skulle fungera med en till en renault traffic eller dyligt. Fick en av en kompis på volvo.Vad glad jag blev när han skaffade en men lyckan var inte långvarig,det var lika många stift o allt passade.Provade,då gick inte rutan upp men bara ner! Samma som innan när den gamla började strula,då satte Ragge dit den gamla.Som funkade!!!!!!!!!!!!!.Jag tror det spökar,det är inga kabelbrott som vi hittat i alla fall så nu har jag en fungerande ruta.För stunden i alla fall./Susanne:wideeyed:

F

F.d. 4879

Guest

Ja ibland går det troll i saker och ting... Det är nog i alla fall ett kabelbrott nånstans där kablarna böjer sig mellan dörren och karossen, inget ovanligt fel. Motorn kan det inte vara då den går åt ena hållet, motorn polvänder ju bara via kontakten. Om ni inte redan har en så köp en Power Probe, ett verktyg för att kolla el med. Nästan en nödvändighet om man har en husbil..

F

F.d. 58547

Guest

Jag tror också att det är kabelbrott har ryckt i tamparna mellan dörr o bilen. vi har mätinstrument Ragges bror är elektriker o vi har ju en stor verkstad till grävmaskinerna. Men jag ska be honom mäta IGEN. Men man blir ju verkligen flat när sådant händer . Ha en trevlig helg Kölis./susanne:yes:

F

F.d. 4879

Guest

Fördelen med Power Proben är att du kan dels kolla om det finns ström eller jord och även köra ström eller jord med den, ett helt suveränt verktyg vid tex sådana här fel! Har en bra helg själva!
Göran

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Med risk för att avslöja min okunskap i ämnet, så undrar jag vilka fördelar denna Power Probe har framför ett vanligt universalinstrument. Jag har en känsla av att det försvinner ström någonstans i min husbil utan att jag kan begripa vart den tar vägen.

Jappe

F

F.d. 4879

Guest

Jappe! Det är inte okunskap utan vetgirighet *L*. Om du har urdragning i bilen så kan Power Proben inte ersätta ett mätinstrument. Power Proben har ingen mätdel (inte min i alla fall, kanske har kommit sådan som har idag). Den fungerar som så här: Man sätter på två krokodilklammor på batteriets + och -, sedan är det ca 10 meter kabel fram till själva arbetsdelen vilket gör att man kommer åt överallt på bilen. Arbetsdelen har en spets som du kan sätta mot det du vill kolla. Lyser dioden rött så är det +, lyser den grönt så är det -. Man kan även trycka på en strömbrytare och få antingen + eller - i spetsen. Dessutom finns det en extra sladd med lite klämma som har -. det hela gör att man kan kolla alla komponenter som går på batterispänning. Arbetsdelen har även en lysdiod i framkanten som lyser mot spetsen så att man ser även på mörka ställen vad man gör. Arbetsdelen har även en inbyggd automatsäkring som man återställer genom en tryckning bara om man gör kortis. Jag har jobbat med det här verktyget nu några år och tycker att det är helt oumbärligt när man har bilar och hojar inne med elfel

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kölis!

Tack för hjälpen! Det här låter intressant. Jag vet att bilelektriker användet Powerprobar och jag har aldrig begripit varför dom inte använder "riktiga" universalinstrument i stället. Frågade faktiskt en gång, men jag blev inte klokare av svaret jag fick. Yrkeshemligheter, tänkte jag då, men jag ska genast införskaffa ett sådant instrument, så får vi se om jag kan hitta några strömtjuvar i bilen.

Mitt problem är att jag använder solcellen (110w) till att försöka hålla igång gasolpannan med egen pump till värmeberedaren och därifrån ytterligare en pump till konvektorerna och med rådande klimat kan ju var och en begripa att det blir svårt, men det har faktiskt fungerat, än så länge. Kommer det en riktig köldknäpp får jag väl köra en sväng extra för att ladda batterierna och efter jul åker vi till Spanien och då blir det ju inga problem tills vi kommer hem igen. Än en gång: tack för det klargörande svaret!

I sammanhanget kan jag ju passa på att fråga om någon i HBK känner till om det finns någon ledig elstolpe i Stenungsundstrakten, som jag kan få hyra under den mörka och kalla årstiden.

Jappe

M

mikkis

Guest

hej !
Kanske ni skall söka efter STRÖMSTÄLLARE inne på Bildelsbasen - Sveriges största databas med bildelar .
För det är ju dock en Fiat ni har så samma Strömställare sitter ju ganska övertygande i alla Fiat lastbilar ( lätta-lastbilar )
Hoppas detta ger er lite mera tur att hitta eran strömställare till fönserthissen !
/
Mikkis

F

F.d. 4879

Guest

Det var nog inget fel på knappen utan troligtvis kabelbrott vid gångjärnet.

Toppen