• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

F

F.d. 346

Guest
Hej på Er!
Snälla hjälp mig. Vi skall ut med husbilen idag och över helgen men jag får inte tänt pannan (Truma 3002K). När jag skall tända så kommer det inte längre någon gnista i det lilla fönstret utan det tickar/knäpper nånstans längre ner/under panna. Vad kan jag göra? Är det överslag nånstans? Vågar jag snabbt riva ut pannan och leta fel eller är det för svårt?
Tacksam för tips!

Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Jag befinner mig nu på jobbet så jag kan inte kika på min egen panna. Men jag tror att det är en likadan panna vi har. Om du tar bort frontplåten genom att lyfta den lite och sedan fälla ut den så ser du en liten plastlåda nere till vänster. Kontrollera att den är ordentligt ansluten. Jag vill minnas att jag hade problem med pannan en gång och då var det just den lilla lådan som lossnat i anslutningen.

Hoppas du får igång pannan. Känns lite oroligt att plocka isär gasolanslutningar och annat strax innan en avfärd.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Hej! Jodå lådan sitter på plats och kabeln som går till tändaren sitter där den skall. Men jag vete fasen vad som hänt, det tickar/knäpper alltså strax under "fönstret" på pannan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Jag vet att detta kan vara en oförskämd fråga men finns det gas och kommer den fram, dvs är kranarna öppna? Ursäkta den dumma frågan men jag har själv gjort klantiga saker och glömt det mest självklara:twitcy: .
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

HiHi! Jag har nog gjort alla fel man kan med en husbil. Men i detta fallet är det allt OK. Bytte till och med till ny flaska för en stund sen ifall det var något med trycket. Men nej!
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Vet inte om det är samma panna som jag har. Är det så så finns det ett 9 volts batteri på framsidan, behöver kanske bytas.
Uno i Vollsjö
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Oj Oj. Har sett att i vissa trumavärmare sitter ett batteri som behöver bytas ibland. Såg det i en husvagn men vet ej vilken trumamodell.

Hoppas det ordnar sig. Roger
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Nej nåt batteri finns inte på denna. Jag kan inte hitta nåt i alla fall! Det får nog bli tält istället!!!
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Hej troligtvis har kablen till tänd stiftet som sitter under pannan mist sin issolering och då kommer gnistan på helt andra ställen det ser man först om är under bilen och tar bort gallret på insuget där kablen går till stiftet
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Aha! Så man kan se det underifrån? Då kanske man inte behöver riva ut pannan???
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Kolla en gång till om det sitter ett litet 9-volts batteri i anslutning till pannan. Jag fick inte igång min panna (Truma 3002S) heller men efter batteribyte så var allt ok igen.
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Den truman 3002 jag hadde prblem med var bara att ta bort två klammor under pannan .men senare bytte jag stiftet kablen sitter fast och det kostade inte mycket.Men första gången issolerade jag den gammla men det höll inte länge
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Nix batteri! Men det verkar troligt som Du säger "knallen" att det glappar nån stans. Kommer man åt det arbetet underifrån bilen tror du?
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Nu har vi ställt in "husbilshelgen"! Vi får åka nästa helg istället. Men tack för all hjälp så länge. Jag lovar att återkomma med vari felet låg.
Anders

PS
Jag gjorde nog nåt väldigt dumt också. Jag lossade kabeln till tändaren från kretskortet och provade att tända vilket resulterade i att det blev tändgnistor från stiftet ner i div kretsar på kortet. Förmodligen är det kass nu. Man lär sig av sina misstag.
DS
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Är du säker på att gasen kommer fram? Kolla om gasolspisen fungerar.
På regulatorn sitter en grön knapp som löser ut när du har stått stlla en längre tid. Ibland finns två sådana "säkerhets"- brytare vid tuben. Om du inte har gas i spisen, tryck på dessa knapparna.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Hej Jörgen!
Allt annat i gasväg fungerar så jag är ganska säker på att det kommer fram gas. Problemet är att jag inte längre kan se "piezo-blixtarna" i det lilla fönstret längre.
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Hjääälp! Får inte igång pannan!!!

Den Truman jag talar om hadde under i framkant tänd spolen med ett litet smalt batteri Men nu har jag en annan bil med troligtvis samma panna men den tänds på bodels batteriet och den har jag inte plockat med .Varför värmeskyddet gick sönder på den gammla var för jag körde med pannnan på när det var kallt villket blev något baksug så lågan brännde neråt Men jag tror inte det är någon vetenskap med denna heller . Jag skruvade bort det lilla titt glaset och tände med en tändsticka tills jag fixat det MVH Kent
 
Toppen