• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HJÄLP

F

F.d. 53014

Guest
Hej !
Vi får många tips och råd om allt möjligt här, det tackar vi för.Vi köpte husbil i januari, det är en ny bil, provturen gick till Danmark några dagar. Vi satte igång kylskåpet dagen innan , det blev kallt, så nöjda lastade vi in och gav oss iväg. Andra dagen var det varmt i kylen, från 20- i frysfacket och 5+ ikylen till 18+, det var inte bra, vi testade på automat och var för sig, men det fungerade inte. Det är ett Thretford 180L/gas/220V/12V/AES. Är det någon som kan ge oss några goda råd eller var vi skall vända oss är vi tacksamma. När allt fungerar får vi förhoppningsvis lika trevligt som vi läser att husbilsliver är.
Hoppas på hjälp
Glad Pingst
Trixi

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: HJÄLP

Det kan vara så att det saknas en säkring i elblocket som styr 12V till skåpet vid körning. Men då borde skåpet ha gått på gasol, speciellt när ni stannat.

När ni satte igång det innan resan, gick det på 220V eller gasol då? Om det var 220V kan det kanske vara så att gasolkranen inte är tillslagen till kylen.

F

F.d. 53014

Guest

Vi hade det på gas och sedan auto
Trixi

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan det vara så att som Michael säger att gaskranen till kylet var avstängd?

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

När hände detta?I Januari eller nu?
Om det hände i Januari hade ni värme i bilen?

F

F.d. 53014

Guest

Det var för någon vecka sedan . Gaskranen var till.och ja vi hade värme till i bilen, men även utan har vi prövat här hemma både med gas och el .Avläsning nu var 12+ .Elen kopplas av och över på gas så nu får vi se om det går. Trixi

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Har ni tagit bort vinterskydden vid ventialtionsgallret på utsidan?

F

F.d. 53014

Guest

Det har vi gjört. Vi satte kylen på gas i går middag och tittade i gårkväll det var inget positivt. +22grader i kylen Trixi

F

F.d. 164

Guest

Hej Trixi detta kan vara en korkad fråga men jag känner att jag kan ställa den för jag har haft det problemet på min bil har ni kollat så att kylen väkligen går för fullt när ni tror det så att ni inte har vredet satt ett halft varv fel så ni har lägsta efekt när vredet visar max för det hade vi
Jörgen

F

F.d. 53000

Guest

Det har vi gjört. Vi satte kylen på gas i går middag och tittade i gårkväll det var inget positivt. +22grader i kylen Trixi
hej jag antar att du såg att gasolen fungerade på skåpet ,med lite otur kan det vara så att koppar blecket bak på skåpet har ramlat ner på brännaren och då fungerar inte kylskåpet.Om det skulle vara så är lätt avhjälpt ,blecket hänger i röret bak ,fiska upp blecket och häng det på röret.:wideeyed:

F

F.d. 53000

Guest

hej jag antar att du såg att gasolen fungerade på skåpet ,med lite otur kan det vara så att koppar blecket bak på skåpet har ramlat ner på brännaren och då fungerar inte kylskåpet.Om det skulle vara så är lätt avhjälpt ,blecket hänger i röret bak ,fiska upp blecket och häng det på röret.:wideeyed:
TRIXI hur gick det med kylskåpet?:wideeyed:

F

F.d. 53014

Guest

Hej!
Det är fortfarande ur funktion trots att vi fått så många bra tips.( Det är ett fantastiskt forum dethär.) Vi har mailat till Thetford och beskrivit felen, de skall återkomma inom två arbetsdagar enligt info på kontaktsidan, man kan ju alltid hoppas. Vi skall använda bilen i slutet av månaden, så kallt i kylen vore inte fel. När vi hör något skriver jag ett par rader och berättar. Tack för visat intresse.

Trixi

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det skall ju inte bli så stor temperatur skillnad men se till så inte kylskåpet står i solväggen .

När vi köpte våran så fick vi 6 månaders garanti kolla om ni även har detta .

Har ni den modellen som även indikerar med dioder hur stor effekt man tar ut ?

Du har inte knappen för ramvärme intryckt ? Det är den som är till vänster om energiväljaren .

F

F.d. 53014

Guest

Vi har nu lämnat bilen för byte av kylskåp och hoppas att allt skall vara frid och fröjd efter detta. Tack än en gång alla skrivtrevliga husbilsägare. Skön sommar önskar vi er alla. Trixi

Toppen