• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten HJÄLP Trumaproblem

Lotta Söderlind

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
28414
Medlemskap
2024
Skulle starta upp husbilen och åka till Sunne husbilsträff idag, upptäcker att vår truma D6 från 2019, nte tar in något vatten! Vi har kollat alla säkringar och överhettningsskyddet. Pumpen jobbar och jobbar men det tar inte emot vattnet från vattentanken. Är det någon som har en idé om vad som kan vara felet?
Stort tack på förhand/Lotta
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skulle starta upp husbilen och åka till Sunne husbilsträff idag, upptäcker att vår truma D6 från 2019, nte tar in något vatten! Vi har kollat alla säkringar och överhettningsskyddet. Pumpen jobbar och jobbar men det tar inte emot vattnet från vattentanken. Är det någon som har en idé om vad som kan vara felet?
Stort tack på förhand/Lotta
Frostvakten har kanske löst ut, den löser ut också om den blir strömlös...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Hör du att vattenpumpen går? Har du dränkpump eller tryckvattenpump? Dränkpumpar kan ibland vara lite trögstartade med att luft stannar i själva pumphuset och därmed inte släpper fram vatten till impellern. Försök i så fall att vrida pumpen lite uppåt så att luftblåsan försvinner.

//Michael, medlem
 

Lotta Söderlind

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
28414
Medlemskap
2024
Hör du att vattenpumpen går? Har du dränkpump eller tryckvattenpump? Dränkpumpar kan ibland vara lite trögstartade med att luft stannar i själva pumphuset och därmed inte släpper fram vatten till impellern. Försök i så fall att vrida pumpen lite uppåt så att luftblåsan försvinner.

//Michael, medlem
Nu kommer ni tycka att jag är helt blåst, men finns det två pumpar? Vi har en pump som sitter precis innan Truman, den surrar så snällt. Den försöker fylla Truman, men inget vatten kommer från tanken. Då undrar jag om det finns ytterligare en dränkpump i vattentanken, som ska skicka upp vattnet därifrån? Isf kan det ju vara den som inte går sitt jobb?
 

Lotta Söderlind

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
28414
Medlemskap
2024
Ja vi har också en sådan. Men vi borde ju haft kallvatten iaf? Eller har jag fel?
Nu har nog rätt! Min man säger att plastllcket till glaskoppen låg på golvet när vi tog ut bilen och är liksom löst. Vi provar att sätta fast det med lim eller silicon. Håller tummarna att det är det som är felet!
 

Lotta Söderlind

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
28414
Medlemskap
2024
På vår bil sitter det et litet filter i en glaskropp bredvid pumpen den kan frysa sönder och då suger pumpen luft i ställe.
TACK ROFFE S! Nu fungerar det! Man lär så långe man lever. Tur att Husbilsklubben och allt härligt husbilsfolk finns! Nu kommer vi en dag senare till Sunne, men bättre sent än aldrig .
 
Toppen