• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag drabbas tydligen av all världens olycka....vaknade i natt av att small fruktansvärt, åskan slog ner i närheten, antagligen i elstolpen, nu i morse var datorn död...jag hade ett s.k. åskskydd före stickproppen, men det hjälper ju föga...jag vet att man ska dra ur alla kontakter när man stänger av datorn, men jag hade ju inte förväntat mig att det skulle bli åska den 2 oktober...
På söndag har jag en bildvisning uppe i Borås på ett stort jubilieum, och mina jobb ligger i datorn, jag bara måste ha i gång den igen.... Har backup på vissa grejer på separat hårddisk, men inte allt...
Jag misstänker att det har bränt något där strömmen går in och måste ha tag på någon serviceverkstad som kan kolla detta med en gång, alltså idag. Är det någon som vet vart det finns i Göteborgstrakten?
/Annette
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

På vägen ut mot Onsala har du en Pc butik med som jag upplevt duktiga tekniker.
Skalab Data

  • Tlf. 0300 - 56 94 94
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Jag drabbas tydligen av all världens olycka....vaknade i natt av att small fruktansvärt, åskan slog ner i närheten, antagligen i elstolpen, nu i morse var datorn död...jag hade ett s.k. åskskydd före stickproppen, men det hjälper ju föga...jag vet att man ska dra ur alla kontakter när man stänger av datorn, men jag hade ju inte förväntat mig att det skulle bli åska den 2 oktober...
På söndag har jag en bildvisning uppe i Borås på ett stort jubilieum, och mina jobb ligger i datorn, jag bara måste ha i gång den igen.... Har backup på vissa grejer på separat hårddisk, men inte allt...
Jag misstänker att det har bränt något där strömmen går in och måste ha tag på någon serviceverkstad som kan kolla detta med en gång, alltså idag. Är det någon som vet vart det finns i Göteborgstrakten?
/Annette


Lättast är nog att plocka ur hårddisken och få fram datan om man har bråttom, men du kan ju ge dem ett försök.

De som jag känner till och är bra är Inet Data men de kan vara mycket folk där, och de kan skruva i datorn på Expresstid om du betalar för det :)
http://www.inetdata.se

Du kan ju också prova någon mindre firma som brukar skruva i datorer:

Ex: Microhard AB
Tel. 0300-56 94 94

Eller varför inte söka på eniro.se och ringa runt lite. Lycka till!

/Johny
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Jag ringde till 1999-it här i Kungsbacka, dom ska kolla på den direkt, hoppas det bara är nätdelen som pajat....
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Göteborgs Dataakut, tel 031-125025.
Jaegerdorfsplatsen, mitt emot avfarten mot Kiel-färjorna.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Ring mig kan jag ge dig tipps på hur du löser det själv.:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Jag lider med dig! Håller tummarna att det "bara" är nätdelen som pajat.
Håll nerverna i styr:)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Puh...en sån dag det har varit idag....Nu är jag iallafall uppkopplad efter mycket om och men. Moderkortet hade bränt i den stationära datorn. Nu sitter jag med min laptop med 5 st diskar sammankopplade till laptopen, har hittat alla mina filer, det blir nattarbete nu, måste vara färdig i morgon med mitt föredrag och mina bildspel. Har väl ca 5-6 timmars jobb kvar som jag hade räknat med att göra idag i lugn och ro....
Mina diskar i den trasiga datorn var intakta och det visade sig att det skulle ta alldeles för lång tid att kopiera filerna, så jag fick hem dom istället, och fick låna en specialadapter så jag kunde koppla dom direkt mot laptopen. Kan säga att i mitt arbetsrum ser det ut som en sambandscentral just nu...
Tack för alla tips, ni är fantastiska på att hjälpa till när man är i nöd.
Nu ska jag slutföra mitt bildspelsföredrag, har köpt några burkar Red Bull ifall jag skulle bli trött i natt....
/Annette
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Tänk att det ska alltid inträffa när man som mest behöver grejerna, typiskt. Men tur att du i allafall fick igång diskarna och kunde komma åt filerna, även om det nu innebär merarbete.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Vi har nu hittills kunnat konstatera att åskan förstört fler grejer:
42 tums platt-tv:n, DVD:N, skrivaren, datorn, tre st externa hårddiskar, frysen, och modemet....:mad::mad::mad: finns säkert fler grejer som vi inte kollat än...
Jag fick iallafall ihop mitt bildspel till slut, jobbade till 05.45 på lördag morgon, sov i tre timmar, jobbade i tre timmar till, sen drog jag iväg till Borås med husbilen!
Bildvisningen gick jättebra :rolleyes: och det var skönt att jag till slut blev färdig.
Idag när jag kom hem lade jag mig att sova i två timmar, känner mig helt slut efter detta, jag har jobbat i nästan tre månader med det här bildspelet Ska bli skönt att göra lite annat nu framöver! Som att kontakta försäkringsbolaget t.ex....:mad:
/Annette
 
H

hianders

Guest
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Trist Anette!!!Vi hade ju blixtnedslag i antennen i somras (3/7) som gick in i huset och för oss förstörde två telefoner, 42 tums platt tv, CA-modulen, frysen samt hade jordfelsskyddet löst ut. Vi var nere i Forsvik när det hände, dottern ringde från huset. TV:n var bara ett halvår gammal så den byttes kostnadsfritt, men vi fick vänta i två månader!!!! Man står sig ganska slätt mot naturens krafter!

Vilken tur att du lyckades genomföra föredraget och bildspelet i alla fall!! Hoppas nu att ni får ersättning för det som blev förstört.

Kram
Inger/fru hianders
 
F

F.d. 17555

Guest
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Hej Anette
Med riskför artt vara besserwisser. Varför bränner du inte ner jobbet på en DVD? Alla hårdvaror kan man ju få tag på, men aldrig det jobb du lagt ner om du råkar ut för en allvarlig skada. Jag lovar att efter 25 år som tekniker vet jag att det är värt besväret med en backup. Att bränna en Powerpoint presentation tar ett par minuter.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Ja, hade jobbet fått plats på en DVD så hade det väl varit bra, jag jobbar inte i PP, har ett speciellt program för bildspel, själva bildspelet, som färdigt skapas som en EXE-fil innehåller inte bara bilderna, utan även ljudspår. Ca 400 bilder innehåller det, filen är 1.1 GB.
Men visst kunde jag dragit ur alla stickproppar innan jag gick och la mig i torsdags kväll, men det fanns inte på kartan att det skulle bli åska natten mellan den 1 och andre oktober...
 
F

F.d. 17555

Guest
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Ja, hade jobbet fått plats på en DVD så hade det väl varit bra, jag jobbar inte i PP, har ett speciellt program för bildspel, själva bildspelet, som färdigt skapas som en EXE-fil innehåller inte bara bilderna, utan även ljudspår. Ca 400 bilder innehåller det, filen är 1.1 GB.
Men visst kunde jag dragit ur alla stickproppar innan jag gick och la mig i torsdags kväll, men det fanns inte på kartan att det skulle bli åska natten mellan den 1 och andre oktober...
Hej igen
En standard DVD rymmer 4.7 GB och en CD drygt 700 MB. Dessutom finns det en ännu större DVD-skiva (double-sided) som brännare klarar nu för tiden. Således 1.1 GB filer inga problem. Jag skriver detta av omtanke och att jag under åren, med mycken möda fått hjälpa folk med trasiga datorer där säkerhetskopior inte funnits.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Ja, det färdiga bildspelet ryms ju såklart på en DVD, men innan det är färdigt arbetar man mot filerna i bildbiblioteket och det är i nuläget på 90GB, man sparar ett projekt under tiden man jobbar, men projektet länkar hela tiden till bildfilerna och det är först när man är helt klar med projektet som man skapar EXE-filen. Den brukar jag alltid lägga på alla diskar, USB-minne och skivor, men det är först när man är klar med bildspelet man gör det. Och nej, det går inte att göra en EXE fil av ett halvfärdigt jobb och sedan importera den i ett projekt för att kunna fortsätta dagen efter t.ex.
Det jag fick göra i fredags natt var att hitta alla filer som projektet länkade till, eftersom jag hade kvar projektfilen, men problemet var att vissa filer hade blivit skadade på alla diskar, och jag hade 6 st diskar att leta på, och min stackars lilla laptop var uppkopplad mot alla dessa 6 diskar, vilket gjorde att den hela tiden var på vippen att krascha, då det var för tungt att låta den läsa från så många diskar samtidigt. Jag kunde hela tiden bara göra ett kommando åt gången, sen tog det jättelåååång tid för den att göra varje enstaka kommando....Jag tror att den låste sig ungefär 15 gånger under natten, så jag blev tungen att tvångsstänga den, efter varje sån tvångsstängning skulle den göra en startreparation, och gissa hur lång tid det tog... Det jobbet jag hade kvar att göra när jag avslutade i torsdags kväll skulle tagit ca tre timmar. Istället tog det 15 timmar, och då har jag inte räknat med den tiden då vi satt på datafirman och plockade ut filer.
Men man kan ju alltid vara efterklok, och jag kommer att se till att få ett eluttag i höjd med arbetsbordet, så man på ett enkelt sätt kan dra ut alla kablar. I nuläget måste man krypa under bordet (bland alla dammråttor) och dra ur, vilket jag bara besvärat mig med att göra under sommarhalvåret.
/Annette
 
F

F.d. 17555

Guest
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

OK Jag anser fortfarande att du skulle må bättre av att ha en organiserad backup. Det är så att bortsett från åskväder, vilket är illa nog, är datorer och hårddiskar inga evighetsmaskiner. Dom går sönder. Frågan är bara när. Hör gärna av dig om du vill diskutera det och få lite tips.
Ha det bra!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Ja, visst är det fantastiskt, att det är här på Husbilsklubben man får tips och hjälp med allt möjligt, även om det inte handlar om husbilar! Jag hör gärna av mig framöver, men nu är det så mycket annat att ordna med försäkringsbolag t.ex.!
MVH Annette
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: HJÄÄÄLP!! Dataverkstad i gbg-trakten?

Ja, visst är det fantastiskt, att det är här på Husbilsklubben man får tips och hjälp med allt möjligt, även om det inte handlar om husbilar! Jag hör gärna av mig framöver, men nu är det så mycket annat att ordna med försäkringsbolag t.ex.!
MVH Annette

Vad bra att allt löste sig.

Det minsta man kan göra för att minska framtida nattarbete är att köpa en extern hårddisk och låta Windows sköta en backup av din dator lite då och då. Givetvis kan du gå på mer avancerade projekt men detta räcker oftast för de allra flesta. Slipper man krånglet med att bränna skivor osv, och du "dubblar" din säkerhet för en billig peng.

/Johny
 
Toppen