• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
3.600 för tvätt av tak och fönster blev till 18.000 för nerskitade fönster. :wideeyed:

Den hittills bästa beskrivningen på hur de irländska bedragarna går tillväga. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag hade läst här på HBK om asfaltläggarna 2014. Jag har tagit bort id och lagt en not i slutet.

"Förra lördagen knackade en man på hos nn och hans mamma som bor i ett prydligt villaområde. Mannen erbjöd sig att tillsammans med sina medarbetare tvätta fönstren och takpannorna för 3.600.

– Det lät som ett bra pris och jag tyckte det skulle bli skönt att slippa tvätta fönstren, säger mamman.

Arbetet satte igång direkt med att de högtryckstvättade taket så att det for ner smuts runt hela huset. Efter en stund knackade de på igen.

– De sa att taket var skadat. Att vi måste acceptera ett tilläggsjobb. Att isoleringen i taket måste räddas, annars skulle huset skadas ytterligare, berättar nn som såg framför sig att hela taket skulle behöva bytas.

Mor och son blev chockade och oroliga. De var inte riktigt överens sinsemellan om hur de skulle göra. Hantverkarna pratade engelska, mamman hade svårt att förstå vad de sa. Den som förde ordet för hantverkarna verkade se och utnyttja oenigheten.

– Vi blev stressade. Allt skulle ske direkt. De stack fram ett papper och bad oss skriva på. Vi fick aldrig någon chans att diskutera om vi skulle säga ja eller nej, säger nn.

På kontraktet står det målning, tvättning och reparation av tak, 3.600 €, inte kronor. Minus 11 000 i rotavdrag. Strax därefter fick de ytterligare ett papper, en räkning på 18 000 som kallades "deposit for work", en slags handpenning för att hantverkarna skulle kunna köpa in nödvändigt material.

– Vi betalade kontant och hantverkarna åkte iväg för att handla.

På tisdagen, när mamman och sonen insett att alltihop var ett bedrägeri, ringde de polisen. Då hade en sotare inspekterat taket och konstaterat att det var felfritt, om än illa rengjort. Dessutom hade grannen tvärs över gatan också fått besök av ambulerande hantverkare, denna gång med en holländskregistrerad bil. Sonen och mamman lyckades tillsammans med ytterligare grannar få dem att ge sig iväg med oförrättat ärende.

Polispatrullen som kom till platsen gav dem inte mycket hopp utan vände i stället skuldbördan mot dem.

– De sa att vi begått skattebrott som anlitat svart arbetskraft. Och att det inte är en fråga för polisen utan en civilrättslig fråga. Att anmäla bedrägeri var inte möjligt, säger en märkbart besviken och fortfarande skärrad mamma.

I hennes garage står hantverkarnas stegar och en trasig låda med gamla verktyg.

Fönstren är fortfarande otvättade."

Not: Verktyg och stegar stals på olika gårdar i Skåne undertiden de campade där i februari-mars. Självklart blir det inget rot-avdrag då dessa hantverkare inte är registrerade hos skatteverket. Tvärtom, precis som polisen säger, det är fastighetsägaren som blir boven.

VARNA NU ALLA era gamla släktingar och vänner.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Tycker det är dags för TV att göra ett reportage om företeelsen. Då skulle det behövas någon eller några som blivit utsatta för "asfaltläggarna" och kan berätta om hur det går till.
Det skulle öka kunskapen hos tittarna och förhoppningsvis göra att informationen når många fler.
Kanske någon här har koll på någon som blivit utsatt och kan kontakta TV?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Är man så dum att man anlitar hantverkare som knackar dörr svart får man nog skylla sig litet själv. Att man sedan tecknar avtal i euro som innehåller löften om rotavdrag utan att kolla upp företaget är dumt. Att på toppen sedan betala kontant förskott på 18 tusen är otroligt dumt. Ingen sympati från mig. Snålheten bedrar visheten. Att sedan dessa pikeys får fortsätta sina härjningar är ta mig fn otroligt. Snart kommer sinnet att rinna på någon med mord som följd. Kan inte samhället försvara sina medborgare mot dessa rövningståg.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Lite om sig och kring sig måste man faktiskt vara ?? Vuxna människor måste ta ett ansvar faktiskt , men snåla människor som ser sin chans tar den och då kan det gå så här och jag kan tyvärr bara konstatera att i vissa fall får man stå sitt kast.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Är man så dum att man anlitar hantverkare som knackar dörr svart får man nog skylla sig litet själv. Att man sedan tecknar avtal i euro som innehåller löften om rotavdrag utan att kolla upp företaget är dumt. Att på toppen sedan betala kontant förskott på 18 tusen är otroligt dumt. Ingen sympati från mig. Snålheten bedrar visheten. Att sedan dessa pikeys får fortsätta sina härjningar är ta mig fn otroligt. Snart kommer sinnet att rinna på någon med mord som följd. Kan inte samhället försvara sina medborgare mot dessa rövningståg.

Missar nog något väsentligt......
Alla är inte lika unga och intelligenta som dej, finns nog många som
behöver hjälp att skydda sej mot detta.
// Janne
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Unga och intelligenta nog att leja svartjobbare var dom i vart fall. Snålhet som bedrar vishet. Svartjobb är alltid fel för det stjäl från oss alla. Går aldrig att försvara. Titta på bilderna i Corren, detta var inte gamla människor utan här lejdes taktvätt som svartjobb för det var billigt. Felfritt tak kostade familjen Wullt 18 000 - Mjölby Boxholm Ödeshög - Corren.se - Nyheter Linköping Östergötland
 
Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Inlägg 3 o 4
Så skrävliga behöver ni inte vara
Tyvärr är det många personer i den övre åldern som blir lurade av dessa tuffa och gåpåiga killar, som också hotar dom. Dessutom använder dom ju ett språk som äldre inte lärt sig i småskolan.
Det vore bättre om ni märker att dessa killar springer runt bland era hus, att kolla med dom gamla att dom inte skrivit på något tokigt avtal. (Grannsamverkan)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Gick runt en kille igår när jag var ute på tomten o jobbade i arbetskläder. Han blängde lite o gick in till grannen som tackade nej på engelska. Tror ni ynkryggen tordes komma in på min tomt, nej gick vidare o pratade i mobilen.

Eftersom han inte frågade alla inkl mig då ser jag honom som en riktig ynkrygg som hade annat än arbete i tankarna. Hade väl varit ok om även jag blivit tillfrågad. Borde inte alla bli erbjudna hans tjänst om han vore seriös?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.892
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Öppna inte dörren för någon du inte känner igen, enkelt. :)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Det kan bli oerhört dyrt om firman inte är registrerad. Då blir man automatiskt arbetsgivare, med allt det kan föra med sig. Arbetsgivaravgift, skyldig till innehållen källskatt, som beräknas på betald avgift. Försäkringar, ramlar killen ner och blir invalid, herre gud vilka kostnader, böter för obefintligt fallskydd.
Med andra ord. Anlita ingen utan att kontrollera detta, det är livsviktigt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

TV borde faktiskt gå ut med varningar om detta "fenomen", om inte annat vad man gör sig själv skyldig till! Självklart också hur deras yrkeskunskaper ser ut!
Jag kan förstå äldre som är vana vid ett samhälle där ett handslag var nog, samt mentaliteten " betala gör jag kontant",

Jag hör dessa ord av min käre Svärfar när han skall köpa något och vill pruta med ursäkten "jag betalar ju kontant"

Det är inte lätt:oops:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Har två äldre bekanta som blev lurade av en person som dök på dom utanför deras tomt och påstod att det var en sväng på deras taklinje så att om man inte lade plåt under översta takpannorna så fanns det risk för läckage. Det huset har takvärme så läckage får bara inte hända. Mannen som hade en skåpbil med firmanamn sade att dom höll på med takjobb i närheten och skulle kunna sticka emellan med detta men utan ställning för 14000:-. Våra bekanta accepterade och två personer ytterligare hoppade ur bilen med plåtar och verktyg och klättrade upp på taket och gjorde vad som överenskommits jobbet tog en timme sedan visade det sig att dom inte ville lämna kvitto. Vid kontroll senare av en takplåtslagare sade denne att jobbet var ok men onödigt. Vill med denna historia säga att det även finns svenska skojare. Våra bekanta försökte ringa till firman som gjorde jobbet men inget svar. Ingen kände till att dom hade jobb i närheten.
Åke
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Min farbror, som inte finns bland oss numera, sade många tänkvärda ord, bland annat dessa.
Ingen affär är mer bråttom än man kan vänta till dagen efter, och därmed tänkt igenom noga.
Dessa ord har hjälpt mig många gånger.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

För några veckor sedan körde en skåpbil ner på vår inkörsel och ur steg en kvinna i omkr 25-30 års åldern,och pekade på vårt tak,och talade om för mig att det var högst behövligt att vi anlitade deras företag att tvätta taket,och på bruten svenska talade hon om för mig att hon hade hantverkare i närheten som kunde komma inom en timme.Jag tacka nej åtskilliga gånger,men hon envisades med en ton mot mig som började bli skrämmande otrevlig,så jag började också ta ton och talade om för henne att jag bestämde själv om vi ville göra något med taket,,,,då hon spände ögonen i mig och frågade om JAG VERKLIGEN HADE BEFOGENHET ATT BESTÄMMA DETTA.?????
Jag svarade henne ,ja det har jag,,och jag har också befogenhet att be dig försvinna snabbt från vår tomt,och så tog jag upp telefonen,,,,hon försvann som en oljad blixt.
Ingrid
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

För några veckor sedan körde en skåpbil ner på vår inkörsel och ur steg en kvinna i omkr 25-30 års åldern,och pekade på vårt tak,och talade om för mig att det var högst behövligt att vi anlitade deras företag att tvätta taket,och på bruten svenska talade hon om för mig att hon hade hantverkare i närheten som kunde komma inom en timme.Jag tacka nej åtskilliga gånger,men hon envisades med en ton mot mig som började bli skrämmande otrevlig,så jag började också ta ton och talade om för henne att jag bestämde själv om vi ville göra något med taket,,,,då hon spände ögonen i mig och frågade om JAG VERKLIGEN HADE BEFOGENHET ATT BESTÄMMA DETTA.?????
Jag svarade henne ,ja det har jag,,och jag har också befogenhet att be dig försvinna snabbt från vår tomt,och så tog jag upp telefonen,,,,hon försvann som en oljad blixt.
Ingrid

Här är väl ett lysande exempel på hur fräckt detta pack är. Här sökte dom er som är äldre & gick på med en kanske hotfull & i alla fall otrevlig ton. Att sedan ifrågasätta om man VERKLIGEN HADE BEFOGENHET ATT BESTÄMMA DETTA är ju kränkande. I vårt land är det inte självklart att man är omyndigförklarad när man blir lite äldre. Det blir bara värre & värre & det värsta är att inget görs från våra myndigheter. Snart är väl bara att som ett sista alternativ ta lagen i egna händer. Jag är själv inte så purung & vill inte bli utsatt för detta. Än så länge klarar jag av sådana här situationer men det är väl bara en tidsfråga innan läget är ett annat. Undrar om detta fenomen existerar i USA? Där har man i vissa stater rätt att bruka vapen om någon gör intrång på ens egendom & är hotfull.

Bennie
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Här är väl ett lysande exempel på hur fräckt detta pack är. Här sökte dom er som är äldre & gick på med en kanske hotfull & i alla fall otrevlig ton. Att sedan ifrågasätta om man VERKLIGEN HADE BEFOGENHET ATT BESTÄMMA DETTA är ju kränkande. I vårt land är det inte självklart att man är omyndigförklarad när man blir lite äldre. Det blir bara värre & värre & det värsta är att inget görs från våra myndigheter. Snart är väl bara att som ett sista alternativ ta lagen i egna händer. Jag är själv inte så purung & vill inte bli utsatt för detta. Än så länge klarar jag av sådana här situationer men det är väl bara en tidsfråga innan läget är ett annat. Undrar om detta fenomen existerar i USA? Där har man i vissa stater rätt att bruka vapen om någon gör intrång på ens egendom & är hotfull.

Bennie

I Sverige får man ta sig alla möjliga friheter, att ta en privatägd tomt i besittning jämför vissa med att om man lånar ut sin cykel så kan den som lånar hävda att han trodde han fick cykeln......
Kan man ha besittningsskydd utan att hyra något? - Sydsvenskan
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Fortsätter det som nu är det bara en tidsfråga innan någon som fått huset förstört av dessa stråtrövare utan beställning av arbete tar lagen i egna händer. Det finns rätt gott om jägare och en studsare eller hagelbössa får nog ned pikeys från taket med fart. Det kommer att hända snart.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hittils den bästa beskrivningen hur bedragarna går tillväga

Fortsätter det som nu är det bara en tidsfråga innan någon som fått huset förstört av dessa stråtrövare utan beställning av arbete tar lagen i egna händer. Det finns rätt gott om jägare och en studsare eller hagelbössa får nog ned pikeys från taket med fart. Det kommer att hända snart.

Ja, du har nog rätt i detta. Eftersom inte polisen är på bettet så får väl gemene man vara detta. Det är ju otroligt, det skrivs idag i många tidningar hur detta tattarpatrask bär sig åt & ingen myndighet har anammat detta. Men det är klar att alla dessa "folkvalda" blir ju inte själva drabbade & tydligen ingen inom rättsväsendet heller.

Bennie
 
Toppen