• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hittar inte inställning för tal/prat i min nya Garmin

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Det är säkert nåt busenkelt som jag missat, men nu orkar jag inte leta längre. Har fått en Garmin 3597 av brorsan o jag hittar banne mig inte var jag sätter på vägvisningssnacket. Allt övrigt ljud fungerar.

Sätt en hammare eller såg i händerna på mig och det går riktigt bra, men all denna teknik… då sitter tummen mitt i handen, ha, ha.

När jag ändå är inne och frågar - hur får jag bort det som visas i högerkanten - bensinmackar, restauranger m.m. inkl alla markeringar på själva kartan av dessa. Kör man i en gyttrig stad ser man ju inte ens alla gator för dessa symboler/reklam.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Hittar inte inställning för tal/prat i min nya Garmin

Hej Välkommen till en BRA Navigator.
Under inställningar/Språk o tangentbord ska du ha installerat röstspråk t. ex Svenska-Alva.
I första bilden finns volym knappen där kan du stänga av/på ljudet o reglera volymen.
Den störande informationen som du ser kan du välja bort om du trycker på det lilla krysset.
Under Inställningar kartinfo kan du ställa in hur mycket info du vill få I bilden.
Va de nått mer så svarar jag gärna.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Hej och tack för att du försöker hjälpa mig, men jag får inte till det ändå.

Hej Välkommen till en BRA Navigator.
Under inställningar/Språk o tangentbord ska du ha installerat röstspråk t. ex Svenska-Alva. När jag klickar på "Röstspråk" händer inget, ingen ny sida kommer upp, inga val går att göra, Textspråk o Tangentbordsspråk gick fint att ändra till Svenska.
I första bilden finns volym knappen där kan du stänga av/på ljudet o reglera volymen. Jo den har jag hittat, men den sätter inte på pratet.
Den störande informationen som du ser kan du välja bort om du trycker på det lilla krysset. Trycker jag på krysset försvinner infon i högerkant, men alla symboler i själva kartbilden för rest, mackar m.m. vägrar att försvinna.
Under Inställningar kartinfo kan du ställa in hur mycket info du vill få I bilden. Där finns bara tre inställningar, - Mer - Normal - Mindre. Klickar jag i Mindre så kommer likväl symbolerna för rest, mackar m.m. upp i själva kartbilden
Va de nått mer så svarar jag gärna.

Jag fortsätter att "slita mitt hår" ;) :D

F

F.d. 50012

Guest

På min 3590 ligger inställningen under Appar, tryck på röstkommando sedan en skiftnyckel i högra nedre hörnet som du stänger av eller sätter på röstkommandot med.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

På min 3590 ligger inställningen under Appar, tryck på röstkommando sedan en skiftnyckel i högra nedre hörnet som du stänger av eller sätter på röstkommandot med.

Tack för svar. Jag har varit inne där och letat och röstkommando är förbockat "till", men lika sjutton ingen vägvisningsröst. Fast det där "röstkommando" har jag uppfattat som att man kan styra GPSen via röstkommando, inte att det är vägvisarens röst.

Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest

Kanske kan du hitta svaret här

Manuals

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej mera I ärendet:
Inställningar/mina kartor ska det finnas 3 st:
CN Europe NTU 2014.40.ALL
Europe DEM
CN Europe NTU 2014-40 3D
om inte så koppla in den I datorn o kör Garmin express.
här kan man även ladda ned Språk o roster.
Det blir färre saker längs vägen om man väljer bort I inställninar/Kartlager.
Mera frågor ??

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Kanske kan du hitta svaret här

Manuals

Tack!
Måste helt enkelt vara något fel på navigatorn. Inget händer när jag klickar på raden "röstspråk". Där ska tydligen komma upp ny sida så man kan välja språk precis som det gjorde för raderna under (textspråk o tangentbordsspråk).

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Hej mera I ärendet:
Inställningar/mina kartor ska det finnas 3 st:
CN Europe NTU 2014.40.ALL
Europe DEM
CN Europe NTU 2014-40 3D
om inte så koppla in den I datorn o kör Garmin express.
här kan man även ladda ned Språk o roster.
Det blir färre saker längs vägen om man väljer bort I inställninar/Kartlager.
Mera frågor ??

Jodå, dom där tre kartorna finns.
Men nu fick jag iaf bort alla restauranger o annat som dök upp överallt och skymde stadskartan. Under Kartlager du tipsade om tog jag bort "platser längs vägen".
Får höra med brorsan när han kommer hem om han missat nåt vid nerladdningen ang språk/röst. Han är rätt teknisk så han brukar fixa det mesta. Hoppades kunna fixa det själv med er hjälp, då han är i fjällen utan mobiltäckning just nu.

F

F.d. 58939

Guest

Jag har varit med om samma symtom när jag råkade radera den svenska röstfilen, då var den tyst. Kan du välja något annat språk? Isf är det mycket troligt att den svenska saknas, då finns den att ladda ner och installera från Garmin.

EDIT: Såg nu att du skrev att det inte gick att komma in i menyn alls, då är det troligen inte det (om det nu inte är så att du inte har några röstfiler alls)

Senast redigerad av en moderator:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Det händer inget alls när jag klickar på raden för röstspråk. Där borde det komma upp en ny sida där man kan välja bland olika språk, precis som jag kunde göra för text- o tangentbordsspråk.

plastpelle

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2026

Hej du måste ladda upp på garmin igen svenska är inget vanligt språk så det finns inte som standard lycka till med resan när åker du söderut Per

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej
Koppla in din Garmin I datorn o kör Garmin Express.
Välj Enhet o tillvalsuppdateringar där ligger svenska språkfiler bland många andra.
Kolla först att du har senaste versionen 4.0 du kan med fördel ominstallera den för säkerhets skull.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Hej du måste ladda upp på garmin igen svenska är inget vanligt språk så det finns inte som standard lycka till med resan när åker du söderut Per

Skulle tro att vi (jag o :dog: ) rullar iväg i slutet av mars. Det är ju det som är det fina med husbil, man måste inte planera exakt när.

Toppen