• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Hittar inte husbilen vi vill ha, så nu bygger jag vår egen!

Hittar inte husbilen vi vill ha, så nu bygger jag vår egen!​

Var det ett medvetet val av rubriken? Bra är den i alla fall.
Jag gogglade på lite andra saker och hittade ett citat av Ferry Porsche, skaparen av Porsche. Och då kom jag att tänka på din tråd.
“In the beginning, I looked around but couldn’t find the car I dreamed of. So I decided to build it myself.”

Var det ett medvetet val av rubriken? Bra är den i alla fall.
Jag gogglade på lite andra saker och hittade ett citat av Ferry Porsche, skaparen av Porsche. Och då kom jag att tänka på din tråd.
“In the beginning, I looked around but couldn’t find the car I dreamed of. So I decided to build it myself.”
Great minds think alike.... ;)

Då har jag fått leverans av elkomponenterna. Gjorde som @Topaz föreslog och och la till en ytterligare Orion XS 50ah. Så totalt 100ah laddning från motorn vilket borde räcka. Insåg också att jag köpt en på tok för stor MPPT-laddare för de tre 200W Renogy paneler som ska upp på taket. Så jag labbade lite i Victrons MPPT-kalkylator och jag kan lätt lägga till en Renogy 300W portabel solpanel. Så jag tänkte sätta ett utvändigt Anderson-uttag på lämpligt ställe så jag enkelt kan plugga i den portabla panelen och köra allt via samma MPPT.

Tog bort en Victron Star tankmätare då jag tänk använda den tredje för bilens bränsletank. Star-mätaren har svårt med diesel, så det får bli en Mopeka till dieseltanken istället.

God jul i efterskott NotaBene.webp

Fick även testa min nya "label maker" och gjorde fyra klistermärken till batterisäkringarna.

Nu är man riktigt sugen på att dra igång!

Ramlade över detta system idag från samma tillverkare som tankgivarna (Safiery) som jag tänkte beställa.
Star-light.webp

Det är ett digitalt styrsystem för belysning och andra 12V-förbrukare som enkelt kan integreras med Victron Cerbo GX. Till styrsystemet finns trådlösa brytare/strömställare. Detta kommer förenkla kabeldragningen då allt dras ned till elcentralen. Jag kan sedan välja att placera ut brytarna där det passar utan att behöva dra några kablar. Varje brytare kopplas sedan till en eller flera kanaler/förbrukare. De kan också styras via Victron-panelen.

Fanns även ett smidigt konfigurationsgränssnitt som var kul att labba runt med: Star Light Configurator

Hej

Då gör vi lite framsteg. Fått ett nytt leveransdatum av bilen. Om två veckor ska den vara redo att hämtas.

Även fått hem ovan grejer från Australien. Det blev en Star Light controller, 6st 4-vägs strömbrytare samt en CAN-kabel för att ansluta till Victron Cerbo GX. Väldigt gedigna grejer och inte alls så plastiga strömbrytare som jag var rädd för.
Lev.webp

Kunde självklart inte hålla mig från att labba lite. Kopplade in en ledslinga samt parade ihop den med en knapp från en av strömbrytarna. Fungerade utmärkt med både på/av samt att dimma slingan. Absolut noll fördröjning mellan knapptryck och ledslingans på/av.
Tester.webp

Ska bli kul att konfigurera hela systemet sen. Har tänkt köra utvändig belysning (separat höger/vänster), all invändig belysning, samt vattenpump och ventiler för tömning grå-/färskvatten via controllern.

Tillbaka
Toppen