• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hittar inte husbilen vi vill ha, så nu bygger jag vår egen!

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
433
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Hej på er

Vi är nu inne på vårt nionde år med husbil och den tredje bilen. En Niesmann Bischoff Arto 88 EK 2023 som vi beställde ny. En trevlig bil som vi trivts väldigt bra med. Men, med varje bil har jag sett saker i både detaljer, planlösningar och teknik som jag känner borde gjorts annorlunda för att passa just våra behov. Jag är den förste att skriva under på att alla husbilar har sina kompromisser, och just kompromisser kommer jag återkomma till. Men genom åren har jag funderat, skissat och till viss del drömt om att designa och bygga vår egen bil. Allt ifrån större expeditionsbilar till minimalistiska plåtisar.

Barnen börjar nu komma upp i en ålder där tanken på att hänga med föräldrarna i husbil inte står högst upp på önskelistan. Vi har därför börjat fundera på nästa bil. Vi kom ganska snabbt fram till att en mindre husbil var målet. Detta för att kunna vara mer mobila och utan större begränsningar till vart vi kan åka och hur länge vi kan vara borta. Tanken på att bygga själv eller köpa något färdigt väcktes återigen. Men innan beslut fattades satte vi upp en lista på saker vi inte ville kompromissa med:
  • Större u-formad sittgrupp
  • Vattenburen dieselvärme
  • Ingen gasol
  • Ordentligt elsystem och batteribank
  • Fyrhjulsdrift och gärna lite högre chassi
  • Bra lastvikt
Köpa något färdigt?
Redan första punkten gjorde urvalet minst sagt smalt (om nästan obefintligt). Vi tittade på Eura Mobil Xtura (som förvisso inte har varken u-formad sittgrupp eller dieselvärme). Men det som gjorde att den föll bort var den obefintliga lastvikten. När jag specade den på hemsidan hade den 195kg kvar i lastvikt (iofs. 1 passagerare inräknad á 75kg), men på tok för lite för att kunna köra lagligt. Kikade även på några Hymer men ingen av de vi gillade hade vattenburen värme. Vi började istället snegla på plåtisar, något som vi båda varit sugna på. Vi tittade på Dovra Rig X750 som tickade många av punkterna. Men efter lite funderande gick den också bort, mest på grund av sittgruppen.

Designa och bygga själv?
Det blev till att åka hem och damma av skisserna jag gjort genom åren. För att få plats med det vi vill stod det ganska snabbt klart att en bil under 7 meter skulle bli väldigt svårt. Ritningarna på expeditionsbilar på lastbilschassi lockade (jag var faktiskt ner och träffade ett företag i Tyskland som bygger allt ifrån färdiga bilar till tomma "lådor" för att inreda själv). Men tanken på att börja använda färdskrivare och begränsas till vissa vägar gjorde att det till slut gick i papperskorgen och vi höll fast vid målet att gå ner i storlek.

Jag fastnade för en skiss på en planlösning jag gjorde för något år sedan på en Mercedes Sprinter skåpbil, 5,5 ton, L4H2 (7,40 lång och samma chassi som Dovra använder till sin Rig X750). Den skissen hade en u-formad soffa längst bak, WC och dusch på mitten samt kök vid skjutdörren (tämligen konventionell layout med andra ord). Dock blir passagen mellan WC och kök väldigt smal i en plåtis. Det medförde också att sängen var tvungen att bäddas varje kväll samt att garaget försvann. Blev till att börja om med blankt papper.

Resultatet:
Sprinter 2.webp
Sprinter 1.webp

Låt mig förklara planlösningen. Hytten på både plåtisar och halvintegrerade bilar är oftast den svaga punkten när det kommer till isolering. Jag valde därför en planlösning där bodel och hyttdel är separerad. Bakom väggen till hytten blir WC/dusch med en dörr från duschen fram till hytten. Ovanför dörren blir det förvaring som är nåbar via luckor från WC. Precis vid skjutdörren blir det en garderob med hängförvaring i den övre delen, samt skoförvaring i den nedre. Skoförvaringen kommer också vara nåbar från utsidan när skjutdörren är öppen. (Bilen är beställd med elektriskt manövrerad skjutdörr vilket gör att åtkomst till handtaget bara kommer behövas i nödfall. Därav öppningen i garderoben.)

Rakt in blir det ett Dometic RCL 10.4 ET (157L) kompressorkylskåp och bredvid landar kök. Spisen kommer bli en portabel induktionshäll som kommer att kunna användas på båda bänkskivorna samt tas med utomhus (den behöver dock vara fast monterad vid registreringsbesiktningen). Ovanför den högra bänken monteras en 32" TV (väggen som TV:n monteras på är dold på ritningen för att inte skymma. Samma gäller högersidans överskåp). Inredning i högra skåpet är inte helt klart än. Antingen blir det hyllor eller hänggarderob i ena delen.

Sedan kommer den u-formade soffan. Den mäter 140cm sittyta på längden och blir ca 170cm på bredden. Tyvärr blir förvaring under de längsgående soffdelarna lidande av tvillinghjulens stora hjulhus. Under den tvärgående soffdelen monteras en invändig gråvattentank på 75L samt tre stycken Victron 300Ah NG Litiumbatterier. Bakom soffan i garaget sitter en 210L stor färskvattentank. Det som saknas på ritningen är dels väggen och konstruktionen som täcker och säkrar vattentanken samt teknikpanelen med Victron-delarna (Multiplus, Smart Solar, Lynx BMS etc.) vid garagets högra sida. I garagets vänstra del monteras Aldes 4000d-panna samt shuntpaketet för golvvärmen och en tryckvattenpump med expansionskärl.

Ovanför garaget har vi den utragbara sängen som vid ihopfällt läge mäter (BxL) 1500x1000 och 1500x2000 (mm) vid utdraget läge. Madrassen delas i två delar vilket gör att den ena delen ligger ovanpå den andra när sängen är infälld. Längs med båda sidor blir det överskåp.

Kompromisser
Så var det det här med kompromisser. För även om vi känner att vi hittat en riktigt bra planlösning är det inte helt utan kompromisser. Sängen kommer behöva göras i ordning varje morgon/kväll. Vi har dock försökt att konstruera den så det blir så lite jobb som möjligt. Madrassen blir som sagt delad i två delar där varje del har ett eget "dra-på-lakan".

Takhöjden är heller inte den bästa i en Sprinter. Vi kommer landa någonstans runt 189cm vilket ger mig ca 5cm innan jag har grundkänning med hjässan. AC och takluckor kommer därför placeras med omtanke.

Garaget kommer tyvärr inte rymma våra cyklar. Därför blir det ett lastsystem bakpå bilen med reservhjulshållare, förvaringsbox samt cykelställ. Det blir även ett system av samma fabrikat för takräcke, med 600w solpaneler samt möjlighet att montera förvaringslådor eller takbox. Hade gärna haft fler solpaneler, men då AC, MaxxFan och takluckor tar upp en del plats, blev det "bara" 3x200W.


Konstruktion
Golvet kommer ha 30mm XPS där jag fräser spår för golvvärme. Ovanpå blir det 12mm plywood och sedan plastmatta. Radiatorer monteras längs med väggarna runt om i bilen. Det mesta av inredningens konstruktion kommer byggas med T-spårsprofiler i aluminium och sedan täckas med 12mm och på vissa ställen 6mm plywood. Väggarna isoleras med 20mm Thermacell samt 40mm 3M Thinsulate. Sedan 6mm plywood som kommer kläs med en 5mm skumkärna och tyg. Wc/duschen kommer byggas i sandwich-material med 20mm XPS-isolering som grund i väggarna samt gelcoat på insidan av WC och 6mm plywood på utsidan (mot bodelen). Fönster moteras i bakdörrar, vid soffgruppen samt vid kök och wc. Jag kommer montera argonfyllda fönster med en utsida av säkerhetsglas och en insida av akryl. Detta för att stå emot repor bättre än traditionella husbilsfönster.

Bilen
Bilen är som sagt en Mercedes Sprinter 519 4x4 L4H2. Initialt tänkte jag att beställning av bil skulle bli den enklaste delen av bygget, men där hade jag fel. När jag specat bilen som jag ville ha den landade några koder som gjorde bilen "förberedd för påbyggnation till Husbil". Det medför att den inte kan levereras heltypsgodkänd (vilket inte är något problem för påbyggare). Men då jag vill kunna försäkra samt köra bilen under byggnationen behövde jag ändra min spec så den kan levereras som tung lastbil. Sedan, när byggnationen är klar, registreringbesiktigas till PB Klass II. Den största ändringen av specen var att jag var tvungen att sänka totalvikten från 5500kg till 5200kg vilket inte är något större problem (kommer fortfarande ha ca 900kg kvar i lastvikt).

Urval av specen:
190HK 9G automat
Stengrå
Adaptiv farthållare
4x4-paket
Vinterpaket
Säkerhetspaket
Ledljus
Digital innerbackspegel
360 kamera
3,5T drag
Fjädrande förar- och passagerarstol
Inredning i ARTICO Läder
Förberedelse för vattenburen värmeväxlare
Tank 93L
Generator 280 A
MBUX med smartphone integration
Fjärrstyrd dieselvärmare


Leverans förhoppningsvis i början av 2026 sedan börjar bygget! Nuvarande bil får vara kvar under byggtiden.
 
Senast ändrad:
Hej på er

Vi är nu inne på vårt nionde år med husbil och den tredje bilen. En Niesmann Bischoff Arto 88 EK 2023 som vi beställde ny. En trevlig bil som vi trivts väldigt bra med. Men, med varje bil har jag sett saker i både detaljer, planlösningar och teknik som jag känner borde gjorts annorlunda för att passa just våra behov. Jag är den förste att skriva under på att alla husbilar har sina kompromisser, och just kompromisser kommer jag återkomma till. Men genom åren har jag funderat, skissat och till viss del drömt om att designa och bygga vår egen bil. Allt ifrån större expeditionsbilar till minimalistiska plåtisar.

Barnen börjar nu komma upp i en ålder där tanken på att hänga med föräldrarna i husbil inte står högst upp på önskelistan. Vi har därför börjat fundera på nästa bil. Vi kom ganska snabbt fram till att en mindre husbil var målet. Detta för att kunna vara mer mobila och utan större begränsningar till vart vi kan åka och hur länge vi kan vara borta. Tanken på att bygga själv eller köpa något färdigt väcktes återigen. Men innan beslut fattades satte vi upp en lista på saker vi inte ville kompromissa med:
  • Större u-formad sittgrupp
  • Vattenburen dieselvärme
  • Ingen gasol
  • Ordentligt elsystem och batteribank
  • Fyrhjulsdrift och gärna lite högre chassi
  • Bra lastvikt
Köpa något färdigt?
Redan första punkten gjorde urvalet minst sagt smalt (om nästan obefintligt). Vi tittade på Eura Mobil Xtura (som förvisso inte har varken u-formad sittgrupp eller dieselvärme). Men det som gjorde att den föll bort var den obefintliga lastvikten. När jag specade den på hemsidan hade den 195kg kvar i lastvikt (iofs. 1 passagerare inräknad á 75kg), men på tok för lite för att kunna köra lagligt. Kikade även på några Hymer men ingen av de vi gillade hade vattenburen värme. Vi började istället snegla på plåtisar, något som vi båda varit sugna på. Vi tittade på Dovra Rig X750 som tickade många av punkterna. Men efter lite funderande gick den också bort, mest på grund av sittgruppen.

Designa och bygga själv?
Det blev till att åka hem och damma av skisserna jag gjort genom åren. För att få plats med det vi vill stod det ganska snabbt klart att en bil under 7 meter skulle bli väldigt svårt. Ritningarna på expeditionsbilar på lastbilschassi lockade (jag var faktiskt ner och träffade ett företag i Tyskland som bygger allt ifrån färdiga bilar till tomma "lådor" för att inreda själv). Men tanken på att börja använda färdskrivare och begränsas till vissa vägar gjorde att det till slut gick i papperskorgen och vi höll fast vid målet att gå ner i storlek.

Jag fastnade för en skiss på en planlösning jag gjorde för något år sedan på en Mercedes Sprinter skåpbil, 5,5 ton, L4H2 (7,40 lång och samma chassi som Dovra använder till sin Rig X750). Den skissen hade en u-formad soffa längst bak, WC och dusch på mitten samt kök vid skjutdörren (tämligen konventionell layout med andra ord). Dock blir passagen mellan WC och kök väldigt smal i en plåtis. Det medförde också att sängen var tvungen att bäddas varje kväll samt att garaget försvann. Blev till att börja om med blankt papper.

Resultatet:
Visa bilaga 242157
Visa bilaga 242156

Låt mig förklara planlösningen. Hytten på både plåtisar och halvintegrerade bilar är oftast den svaga punkten när det kommer till isolering. Jag valde därför en planlösning där bodel och hyttdel är separerad. Bakom väggen till hytten blir WC/dusch med en dörr från duschen fram till hytten. Ovanför dörren blir det förvaring som är nåbar via luckor från WC. Precis vid skjutdörren blir det en garderob med hängförvaring i den övre delen, samt skoförvaring i den nedre. Skoförvaringen kommer också vara nåbar från utsidan när skjutdörren är öppen. (Bilen är beställd med elektriskt manövrerad skjutdörr vilket gör att åtkomst till handtaget bara kommer behövas i nödfall. Därav öppningen i garderoben.)

Rakt in blir det ett Dometic RCL 10.4 ET (157L) kompressorkylskåp och bredvid landar kök. Spisen kommer bli en portabel induktionshäll som kommer att kunna användas på båda bänkskivorna samt tas med utomhus (den behöver dock vara fast monterad vid registreringsbesiktningen). Ovanför den högra bänken monteras en 32" TV (väggen som TV:n monteras på är dold på ritningen för att inte skymma. Samma gäller högersidans överskåp). Inredning i högra skåpet är inte helt klart än. Antingen blir det hyllor eller hänggarderob i ena delen.

Sedan kommer den u-formade soffan. Den mäter 140cm sittyta på längden och blir ca 170cm på bredden. Tyvärr blir förvaring under de längsgående soffdelarna lidande av tvillinghjulens stora hjulhus. Under den tvärgående soffdelen monteras en invändig gråvattentank på 75L samt tre stycken Victron 300Ah NG Litiumbatterier. Bakom soffan i garaget sitter en 210L stor färskvattentank. Det som saknas på ritningen är dels väggen och konstruktionen som täcker och säkrar vattentanken samt teknikpanelen med Victron-delarna (Multiplus, Smart Solar, Lynx BMS etc.) vid garagets högra sida. I garagets vänstra del monteras Aldes 4000d-panna samt shuntpaketet för golvvärmen och en tryckvattenpump med expansionskärl.

Ovanför garaget har vi den utragbara sängen som vid ihopfällt läge mäter (BxL) 1500x1000 och 1500x2000 (mm) vid utdraget läge. Madrassen delas i två delar vilket gör att den ena delen ligger ovanpå den andra när sängen är infälld. Längs med båda sidor blir det överskåp.

Kompromisser
Så var det det här med kompromisser. För även om vi känner att vi hittat en riktigt bra planlösning är det inte helt utan kompromisser. Sängen kommer behöva göras i ordning varje morgon/kväll. Vi har dock försökt att konstruera den så det blir så lite jobb som möjligt. Madrassen blir som sagt delad i två delar där varje del har ett eget "dra-på-lakan".

Takhöjden är heller inte den bästa i en Sprinter. Vi kommer landa någonstans runt 189cm vilket ger mig ca 5cm innan jag har grundkänning med hjässan. AC och takluckor kommer därför placeras med omtanke.

Garaget kommer tyvärr inte rymma våra cyklar. Därför blir det ett lastsystem bakpå bilen med reservhjulshållare, förvaringsbox samt cykelställ. Det blir även ett system av samma fabrikat för takräcke, med 600w solpaneler samt möjlighet att montera förvaringslådor eller takbox. Hade gärna haft fler solpaneler, men då AC, MaxxFan och takluckor tar upp en del plats, blev det "bara" 3x200W.


Konstruktion
Golvet kommer ha 30mm XPS där jag fräser spår för golvvärme. Ovanpå blir det 12mm plywood och sedan plastmatta. Radiatorer monteras längs med väggarna runt om i bilen. Det mesta av inredningens konstruktion kommer byggas med T-spårsprofiler i aluminium och sedan täckas med 12mm och på vissa ställen 6mm plywood. Väggarna isoleras med 20mm Thermacell samt 40mm 3M Thinsulate. Sedan 6mm plywood som kommer kläs med en 5mm skumkärna och tyg. Wc/duschen kommer byggas i sandwich-material med 20mm XPS-isolering som grund i väggarna samt gelcoat på insidan av WC och 6mm plywood på utsidan (mot bodelen). Fönster moteras i bakdörrar, vid soffgruppen samt vid kök och wc. Jag kommer montera argonfyllda fönster med en utsida av säkerhetsglas och en insida av akryl. Detta för att stå emot repor bättre än traditionella husbilsfönster.

Bilen
Bilen är som sagt en Mercedes Sprinter 519 4x4 L4H2. Initialt tänkte jag att beställning av bil skulle bli den enklaste delen av bygget, men där hade jag fel. När jag specat bilen som jag ville ha den landade några koder som gjorde bilen "förberedd för påbyggnation till Husbil". Det medför att den inte kan levereras heltypsgodkänd (vilket inte är något problem för påbyggare). Men då jag vill kunna försäkra samt köra bilen under byggnationen behövde jag ändra min spec så den kan levereras som tung lastbil. Sedan, när byggnationen är klar, registreringbesiktigas till PB Klass II. Den största ändringen av specen var att jag var tvungen att sänka totalvikten från 5500kg till 5200kg vilket inte är något större problem (kommer fortfarande ha ca 900kg kvar i lastvikt).

Urval av specen:
190HK 9G automat
Stengrå
Adaptiv farthållare
4x4-paket
Vinterpaket
Säkerhetspaket
Ledljus
Digital innerbackspegel
360 kamera
3,5T drag
Fjädrande förar- och passagerarstol
Inredning i ARTICO Läder
Förberedelse för vattenburen värmeväxlare
Tank 93L
Generator 280 A
MBUX med smartphone integration
Fjärrstyrd dieselvärmare


Leverans förhoppningsvis i början av 2026 sedan börjar bygget! Nuvarande bil får vara kvar under byggtiden.
Kul att du presenterar bygget här, planlösningen liknar väldigt mycket den som används i många offroadbilar, så den bör ju vara väl beprövad.
Tyckte jag läste något om dubbelhjul bak, stämmer det på en 4x4?
 
Du kanske redan har bestämt dig, men här ett 4x4 allternativ totalvikt upp till 7 ton, och valbar takhöjd mm.
7 ton med enkel eller dubbelhjul i bak.


Visa bilaga 242160
Tog faktiskt in en offert på en Iveco Daily. Fick ett pris norr om 1,7 miljoner. Dessutom har de väldiga problem med fördelningslådan enligt tillverkaren av expeditionsbilar i Tyskland.
 
Kul att du presenterar bygget här, planlösningen liknar väldigt mycket den som används i många offroadbilar, så den bör ju vara väl beprövad.
Tyckte jag läste något om dubbelhjul bak, stämmer det på en 4x4?
Yes, det är tvillinghjul bak. Dock håller jag på att beställa hem fälgar från USA som är såkallade "super single". Dvs. att du ersätter hjulen bak med en fälg/däck.

Det knepiga är bara att hitta lämpliga AT-däck som står pall för axelbelastningen inom rimlig dimension.
 
Undrar över valet av 6 mm plyfa, skulle inte 4 mm bli tillräckligt stabilt?

Borde du inte också fundera på en värmeväxlare mot motorn när du ändå bygger så pass ambitiöst. Den ger ju värme till bodelen då ni kör och fungerar också som motorvärmare om man vill.
 
Undrar över valet av 6 mm plyfa, skulle inte 4 mm bli tillräckligt stabilt?

Borde du inte också fundera på en värmeväxlare mot motorn när du ändå bygger så pass ambitiöst. Den ger ju värme till bodelen då ni kör och fungerar också som motorvärmare om man vill.
Får undersöka om 4mm räcker. Blir inget regelverk bakom panelerna och vill inte att de ska ge med sig om man t.ex. trycker mot väggen.

Aldes värmeväxlare kommer monteras.
 
Tog faktiskt in en offert på en Iveco Daily. Fick ett pris norr om 1,7 miljoner. Dessutom har de väldiga problem med fördelningslådan enligt tillverkaren av expeditionsbilar i Tyskland.
Man får se upp lite när tyskar uttalar sig om saker som inte kommer från Tyskland, det finns en väl utvecklad misstänksamhet mot sådant.
Jag har under några år följt några som åker expeditionsbilar på IVECO 4x4, och där har det inte rapporterats några större fel, och absolut
ingen fördelningslåda. Annars är väl IVECO tillsammans med UNIMOG det mest kompetenta chassiet för mindre expeditionsbilar.
 
Tillbaka
Toppen