• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hittar ingen motor till vindrutetorkaren.

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025
Snälla hjälp mig med var vi kan hitta vilken motor det ska vara till vår bils vindrutetorkare. Har bilen på verkstad och de får inte fram vilken modell det ska vara, den som satt i var fel förutom att den inte fungerade :wideeyed:
Vi har en Dethleff I6501 -08 Fiat 3.0 160ps
Var ska vi leta och vad ska man skriva för att söka?
Ha det så gott, nu börjara snart säsongen på riktigt. Påsk blir det om vi hittar motorn. :yes:

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hittar ingen motor till vindrutetorkaren.

Kontakta återförsäljaren, han vet vilken motor ni skall ha.
Annars undrar jag om det är fel på själva motorn. Skulle vara första gången jag hör att en så pass ny bil har förstört torkarmotor. Om det är tex is på torkarna och man sätter på dem så är det säkringen som går sönder, inte motorn. Likaså om den skulle rosta ihop, säkringen går. Om det är Fiat bil, så kan du ringa en fiat verkstad och fråga om de kan felsöka en trilskande torkarmotor. Jag undrar lite över din nuvarande verkstans kompetens om de inte ens kan få fram en ny torkarmotor till en "dussinbil"....

hjonzon

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2025

Hej! Om ni går in på AUTODOC - bildelar i nätaffär med över 1 miljon reservdelar eller mister-auto på Google så har dom jätte mycket bättre priser på märkesdelar .. man söker på registrerings nummer och sedan välj bildel .. samma system som mekonomen...frakten är billig 85 eller 119kr på autodoc är den gratis om man köper för ca 1000kr.. betalar gör man över Klarna efter ni fått delarna .. man har grejorna efter ett par dagar .. gå in och kolla .. Håkan kollade på autodoc nu 990 kr eller 1060kr 2 års garanti helt perfekt pris lätt att sätta dit ...

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025

Tack så mycket för tipset. Det fanns flera motorer till bra priser. Hur vet man vilken man ska välja? Bilnumret gick inte att söka på, stod att det inte fanns.

Med vänlig hälsning, Birgitta

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025

Tackar :)
Kanon att det finns hjälpsamma hb-vänner som och har bättre koll än jag!

Provar den motorn.

Ha en bra kväll!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mm motoren er orginal Fiat. Ofte benyttet også på helintegrerte, men jeg ville tatt ut motoren og funnet orginal nummer før jeg bestillte noe som helst.

Selv orginal Fiat burde holde i 10 år, men slepekontaktene for automatparkeringen kan trenge rengjøring lenge før dette.

Når motoren virkelig trenger utbytting så er gjerne lagrene i enden på ankeret utslitte eller snekkedrevet har røket.

Det finnes også alternative motorer med samme feste, noen av disse er sterkere og passer bedre til de lengre bladene enn den lille Fiat motoren.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

En fråga man måste ställa sig, om det var fel motor i nu. Vad har dom modifierat för att få dit den?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja det är lite underligt nuförtiden. Ju lättare det blir att hitta reservdelar till bilar på internet, ju svårare verkar det bli för verkstäder att hitta delar fast det bara borde ta några minuter framför datorn.
Problemet är troligen att de flesta udda verkstäder har någon av våra eftermarknadsleverantörer som reservdelsbutik, och meddelar dom verkstan att det inte finns någon del, så finns den inte, och ingen orkar leta utanför sina egna hyllor verkar det som.

Jag vet inte hur många gånger de senaste åren jag har hört husbilsintresserade personer säga att när de frågat "sin" verkstad om det blir problem att köpa en husbil av första generationen (till -94) så brukar verkstadens inrådan bli.
Nej, nej, till de där gamla bilarna finns det inga delar alls längre att få tag på. Så köp en nyare om du skall slippa problem.
Jag för min del vet inte någon del som inte lätt går att få tag i, och väldigt billigt dessutom, på internetbutiker.

Om verkstaden konstaterade att det var fel motor i bilen. Kan det vara så som påpekats ovan. Kollade de på en Fiat reservdel till en -08 och konstaterade att motorn inte stämde. I så fall är det väl troligt att Dethleff har plockat dit en annan motor (kanske starkare) i de helintegrerade, och den som sitter där är den rätta även om den inte stämmer med Fiat.

(Det är ju inte säkert att en så ny motor är trasig bara för att den inte fungerar :p:) Undrar om de tittat inne i den.

Ring till Tumbo reservdelar och fråga.
Tumbo Husvagnar & Husbilar > Reservdelar

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Just når disse motorene på helintegrerte så følger den ikke med chassi fra Fiat, og tyske produsenter velger ofte Swf, Bosch eller et par andre sine i stedet. Samme pris engros og gjerne litt mer kraft enn på den som brukes på transporteren.

Jeg ville starte med å finne et fabrikkmerke på den gamle motoren og gjerne et varenummer som oftest finnes på slike deler. Med denne informasjon som grunnlag burde det ikke være vanskelig å skaffe delen - gjerne fra internet.

Denne type deleskaffing var en del av jobben min ved siden av skolen mens jeg gikk på gymnaset for 50 år siden, men den gangen måtte en og vite hvilken grossist hadde de forskjellige produsentene.

Den gangen hendte det at jeg reparerte slike motorer også, men i dag er tilgangen på slitedelene for høyt priset til at det er lønnsomt selv uten å regne tid.

F

F.d. 29954

Guest

Just så är det! Om man skall ha reservdelar idag så frågar expiditen om regeisternumret. Är det en husbil eller som jag som mixtrar med drivelinor lite kors och tvärs, blir det stopp. Den unga expiditen stirra med sina blå från andra sidan disken och säger "Jag hittar inte din bil i systemet" När du tittar mer ingående på dessa blåa ögon förstår du att "det är ingen där".... De är inga reservdelsmänniskor som har intresse för det de sysslar med, de är försäljare......

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025

Hej, tänkte bara uppdatera hur det gick med vindrutetorkarmotorn. Efter några försök med motorer beställde vi en med armar från Tumbo. Den kom på ca en vecka. Det var precis som Jankro antydde att Dethleffs hade satt dit en större motor på grund av att bilen är helintegrerad. Hade säkert gått att leta vidare men vi ville ha igång bilen för att använda den, då var det värt att få rätt. Felet bestod av diverse tidigare lödningar inne i motorn. Fråga mig inte varför, konstaterade bara att motorn går men funktionen ta bort vatten från rutan enligt vissa önskemål som när och hur, fungerade inte.

Toppen