• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Blev rekommenderat att kolla att tillräckligt olja finns i växellådan med tanke på 5ans växel .Men jag hittar bara avtappningspluggen.Kanske för att det är svårt att se nåt när man måste krypa under bilen.Tänkte att någon måste veta var påfyllningspluggen sitter och om den ser ut som avtappningspluggen.Tack för tips!! mvh Golddigger:spinny:
 
F

F.d. 402

Guest
Sv: hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

Du har ingen nivåplugg på din växellåda eftersom det inte är någon bytesintervall på växellådsoljan. Det enda sättet att kontrollera nivån är att tömma lådan och fylla på 2,22liter. Fiat säger att man ska fylla genom en ventilation som finns ovanpå lådan men jag brukar skruva lös hastighetsgivaren på differentialhuset o fylla den vägen..

Det tidigare Fiat 230 har nivåplugg men den ska inte användas eftersom lådan ska överfyllas med ca 2dl pga problem med 5an
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

Du har ingen nivåplugg på din växellåda eftersom det inte är någon bytesintervall på växellådsoljan. Det enda sättet att kontrollera nivån är att tömma lådan och fylla på 2,22liter. Fiat säger att man ska fylla genom en ventilation som finns ovanpå lådan men jag brukar skruva lös hastighetsgivaren på differentialhuset o fylla den vägen..

Det tidigare Fiat 230 har nivåplugg men den ska inte användas eftersom lådan ska överfyllas med ca 2dl pga problem med 5an
Jamen jamen!....måste det vara så krångligt.Att man har sparat bort en oliepropp kan jag inte fatta.Om jag måste krypa under bilen ser jag vel inte vad som sitter ovanpå växellådan.Lättare om proppen satt på sidan.Men det är säkert inte meningen att man ska meka själv eller....?
 
F

F.d. 402

Guest
Sv: hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

Växellådstillverkaren tycker inte att man ska behöva fylla på olja.. =) Javisst så självsäkra är dom...
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

Har nyss bytt drev själv och hittade ingen nivåplugg så jag ringde Bossing Bilservice och frågade.

Det finns ingen nivåplugg utan man fyller på genom att ta bort hastighetsgivaren och fyller upp till kanten den sitter med en skruv.

En 10 mm nyckel är allt man behöver och det var inte krångligare än på förra modellen som hade nivåplugg och krypa under måste man vilket fall som helst.

Var lite försiktig när du lyfter givaren och se till att axeln med kugghjulet följer med upp.

Hälsar Roger Fiat 2,8JTD 2006
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

Du har ingen nivåplugg på din växellåda eftersom det inte är någon bytesintervall på växellådsoljan. Det enda sättet att kontrollera nivån är att tömma lådan och fylla på 2,22liter. Fiat säger att man ska fylla genom en ventilation som finns ovanpå lådan men jag brukar skruva lös hastighetsgivaren på differentialhuset o fylla den vägen..

Det tidigare Fiat 230 har nivåplugg men den ska inte användas eftersom lådan ska överfyllas med ca 2dl pga problem med 5an
Anders! Hur stämmer detta med att Hymercenter anser att man skall byta olja i växellåda vart annat år? Hade tidigare min service på min Fiat på citroenservice i Kalmar och de sade som du att vi byter aldrig olja i växellådan, möjligen efter 10 år. Dett är ett mystrium med oljebyten växellåda. Vill Hymercenter tjäna mera pengar på fler byten?
 
F

F.d. 29252

Guest
Sv: hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

Hej

Har en Hymer 95:a 2.5 TDI och skall själv byta olja i växellådan, gäller det samma att man fyller genom hastighets vajer pluggen?
Är det 2.22 liter i växellådan och 6 liter i motorn?

/Hasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

Har man inte erforderlig kännedom om hur man skall förfara så låt hellre en verkstad göra jobbet. Om man är oförsiktig när man tar av hastighetsmätarvajern kan det lilla drevet ramla ner i växellådan etc.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: hittar ej oljepåfyllningspluggen till VX-lådan på Fiat 2004

Passa er bara för att fylla på lite för mycket !! Jag fick samma varning när jag tog in min husbil och fick fel info om mängdolja i växellådan från min Peugeotverkstad och fick i för mycket = Packboxen började läcka så lamellena började slira = Extra utgifter i samband med reparation i Luxemburg för 11000:- ( verkstad, hyrbil och hotel) men dom hade ingen ny packbox men fick med en koppling samt samma jobb igen i Sverige för 5500.- men då hade jag kopplingen .
 
Toppen