• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hittar din GPS dessa orter?

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025
Hej Husbilsägare!
Jag har en Garmin Nüvi 670 som har börjat gå mig på nerverna. Anledningen är att den inte hittar orter i min närhet (Östergötland) som jag tycker är självklara och viktiga (men där befolkningen inte är så stor). Jag skulle därför vilja be om er hjälp att tala om huruvida DIN GPS/Navigator klarar av att navigera till följande orter:

1. Tyrislöt (I S:t Annas skärgård i Östergötland)
2. Ledberg (nära Linköping i Östergötland)
3. Tinnerö Eklandskap (Rekreationsområde i Linköping)

Hittar jag en som klarar detta säljer jag min Garmin och köper en sådan!

Tack på förhand för hjälpen!

Hans-Göran Puke

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hittar din GPS dessa orter?

Kollade just i min iPhone, där jag har en alldeles nyinstallerad Navigon, men hittade ingen utav orterna som du nämner. Din Nuvi 670 håller nog en säsong till.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Platser på "landet" är alltid svårt har jag märkt. Gps har ju till uppgift att söka efter en punkt, därför är ju ett större område inte sökbart.
Dina sökord hittar jag delvis om jag söker så här:

Slå på närmsta stad (i ditt fall Linköping) och sedan din plats istället för gatunamn. Då kommer (i alla fall på min Gps) olika valbara ställen upp som har din plats i sin adress. Då kommer du ju närmare målet åtminstone.
Men det är säkert någon Gps´guru som knäcker detta problem åt "oss".

/Leif

Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest

vad har orterna för postnummer? för det går att lägga in på min Navigon, då skall jag kolla på min gps i eftermiddag, nackdelen på min Navigon är att det inte går att lägga in kordinater utan att först ladda in ett tillägsprogram
:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Prøv søkemotoren som Nokia bruker i sine mobiltelefoner: Ovi Maps den fant de to første, men for Tinnerö Eklandskap måtte jeg søke bare på Tinnerö. Ut i fra omgivelsen tror jeg at området har et annet navn på kartet: Vidingsjö Fritidsområde.

Normalt kjører jeg min Nokia C5 i frakoblet modus (har feil abo for databruk :mad:)

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Jag kan inte heller hitta dessa världsmetropoler i Tomtom. Våra kartor bygger ju på samma underlag "TeleAtlas"

Sök o kolla på hitta.se eller eniro.se. Dessa ortsnamn är mer eller mindre bara gårdsnamn, och det tror jag ingen GPS klarar.
Så här gör jag i TomTom:
1, Söker på namnet i hitta.se - Kartor, väder, vägbeskrivningar, telefon och mobilnummer
2, Uppe i vänstra hörnet klickar du på "Större Karta"
3, I högra hörnet: Klicka på "Fler kartfunktioner"--"Mer".
4, Klicka på "SOS Visa koordinater"
5, Nu får du en ring att placera var du vill med musen. (Jag hoppas du vet ungfär vart du ska) Till vänster i bild ser du Kordinaterna i olika system.
6, Sedan lägger du in den i din GPS som en Favorit eller bildar en egen IP idin GPS, så att du alltid kan återkomma till dina platser.

Mvh
larsemil

RiRos

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2025

Hej min OVI navigation via Nokia hittar de två sista adresserna. Utan problem
Rigmor

F

F.d. 5361

Guest

Min Sygic med Navteq/OVI kartor hitta alla tre
men man kan inte räkna med att so lille by som är bara en gatan
ha prioritet som en storstan.
Vill man hitta så en sandkorn bör man börja med nästa stor stan eller område
Sygic hitta Tyrislöt med Söderköping eller direkt med Sankt Anna > Tyrislöt

Mvh.

Norbert

Lägga till en video :)

Senast redigerad av en moderator:
G

Göran & Carola

Guest

vad har orterna för postnummer? för det går att lägga in på min Navigon, då skall jag kolla på min gps i eftermiddag, nackdelen på min Navigon är att det inte går att lägga in kordinater utan att först ladda in ett tillägsprogram
:)

Har sökt postnummer, men det finns inga enligt postens hemsida. Min navigator hittar heller ingen av orterna, så det kan inte vara speciellt stora. Ett alternativ kan vara att lägga in koordinater i navigatorn vid besök på orterna.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

På min Garmin 660 tog det lite tid innan jag kom underfund med att man skall söka på städer och inte adress. Har inte navigaorn här för att kontrollera.

Skulle i förra veckan till en lite bygata i Slattum utanför Oslo. Gick inte att hitta men eftersom jag visste ungfär var det ligger jag jag in på kartan och zoomade mig ner till gatan, som där fanns utsatt. Gick då att klicka in direkt på kartan och navigatorn hittade direkt. Det tycks alltså som om det finns namn på kartan som inte går att söka på!

Håkan

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej!
Ja, min Garmin Zümo 660 med de senaste kartorna hittar alla platser. Ledberg blir fler träffar, med Ledberg utanför Linköping som nr. 1
Hälsningar

Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest

Det finns i huvudsak 2 stora kartleverantörer som de flesta GPS tillverkare använder.

Navtec som t.ex. Garmin använder och TeleAtlas som TomTom har.

Så om du köper en GPS som har t.ex. Navtec's kartor spelar det ingen roll vem som tillverkat GPS'n, kartorna är desamma.

Mig veterligt finns det ingen GPS-tillverkare som gör egna kartor.

axgren

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2025

Hej !

Kör på Google Maps så kan du bara lägga in Lat/Long på din gps....

/Lasse

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

I bland får man känna sej duktig. Min Tom Tom Go hittade bara Ledberg.
Men själv spikar jag alla tre
:)bosse b

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Min Navigon 7310 hittar alla tre platserna.
En formidabel navigator om det inte vore så att det är svårt att lägga in filer med koodinater. En av få navigatorer som säger ifrån i god tid INNAN man skall svänga. Har i och för sig inte provat alla andra.

F

F.d. 53078

Guest

Jag hittade alla tre med min Volvo original (naviteq) blev förvånad för här hemma saknar den t.om. motorvägar.

nossnahoj

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1610
Medlemskap
2026

Hej!
Kollade just min Garmin 660 Nüvi och den hittade alla tre ställen på en gång. Den är nyligen kartuppdaterad. Jag skrev sök alla, så din Garmin kan du ha ett tag till

Ha De Bra
nossnahoj:spinny::music-icon:

F

F.d. 16222

Guest

Hej
Min nüvi 1350 hittade ochså alla utan problem. Du behöver nog uppdatera din karta.

MVH putteelin

essge

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2025

En Nüvi 1490 hittar alla platserna, men viktigt är hur man söker. Söker man direkt på ort blir det ingen träff.

Man måste för Tyrislöt ange ort Söderköping och för de andra två ort Linköping. Under ange gata skriver man sedan in platsen du söker.

Ett annat sätt är att istället för att välja "ange ort", direkt väljer "sök alla" och där skriver in platsen du söker.

Borde fungera på ungefär samma sätt även på en Nüvi 670.

/essge

Hanno

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
108
Medlemskap
2026

Jag har titta på inläggen ang. olika plats som ska sökas på GPS:en. Själv har jag en Nüvi 330 en gammal en men jag hittad alla platserna utan problem, gick in på Adresser och Sök alla, skrev in Ortnamnet och då kom dessa platser upp utan dröjsmål, så jag tror det hänger på hur nya kartor ni har, själv uppdatera jag den varje kvartal/mvh HRJ

Toppen