• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittade ett till batteri i bodelen. Hur fungerar detta?

F

F.d. 25431

Guest
Hej

Jag har en dethleff esperit -02.
När jag letade efter säkringen till stereon som dog förra veckan så hittade jag ett x-tra batteri i bilen. När jag bytte ut batteriet till ett nyladdat så fungerade stereon.

Det nyupptäckta batteriet satt jämte passagerarstolen fram bakom en träskiva.
Bodelsbatteriet sitter under förarstolen.

Det nya batteriet är inte kopplat via säkringsterminalen som bodelsbatteriet är kopplat till. Det verkar vara helt frikopplat.

Den fråga jag ställer mig är: påverkar dessa batterier varandra på något sätt? Är de sammankopplade på någotvis? Eller laddas de separat av varandra?
Måste båda batterierna vara av samma status/storlek?

Har inte lust att lägga pengar på ett batteri som bara går till stereon.
Jag har ett nytt batteri till bodelen.

Är denna installation original?
Varför ha ett batteri som inte är kopplat till bodelssystemet?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Hittade ett till batteri i bodelen. Hur fungerar detta?

Hej
Vi har haft ett extra batteri med oss när vi har haft ungdomar med oss (nästan uteslutet på vintern så jag behöver inga pikar om solceller) för oftast när de skulle ex i slalombacken så hade de datorn i gång hela dagen för de laddade ner någon film till kvällen, nätet är inte så snabb i lappland med dongel och många användare. Till detta extra batteriet hade jag en lös laddare som laddades när vi hade tillgång till el men det laddades lite varje morgon när vi körde elverk då vi kokade kaffe fast vi inte var på camping. Så har du inte problem med vikten (på bilen) så behåll batteriet
Ha de Paffw
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hittade ett till batteri i bodelen. Hur fungerar detta?

Kanske ingen dum ide.

Undrar om det kan vara kopplad till generatorn för laddning.
Annars känns det ju knäppt att ha kopplat den till stereon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hittade ett till batteri i bodelen. Hur fungerar detta?

Hejsan, man hittat många underliga kopplingar och ombygnader när man gräver i beg. bilar. En del klarnar efter en stund. En del blir man aldrig klok på, eller begriper hur det var tänkt (eller om det var tänkt alls). Då brukar det vara enklast att riva bort allt som hör till hemkonstruktionen, och börja om.
Du borde kolla om extra batteriet får laddning när bilen är igång eller om det får laddning när du kopplar in bilen på 230V, eller kanske inte alls. Går det inga grövre/fler kablar till det, mer än bilstereon?
Det vettigaste verkar vara att ta bort ev. gamla kablar och koppla ihop det med bodelsbatteriet så det får laddning när bodelsbatteriet laddas och du får en större batteribank att använda när du står still. (Bilstereon kan du ju fortfarande ha kopplad till batteriet för då tar den ju ström från hela bodelsbat. banken i fortsättningen.
Försök att klarlägga hur det är kopplat innan du gör om i vilket fall som helst.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen