• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hitta 12v uttag på HP Pavilion zd8000

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Efter att försökt driva min HP med en omvandlare 12v - 230 (300w) utan framgång inhandlade jag idag en konverter (120w) på Kjell&Co. Har nu ägnat några timmar åt att finna en kontakt på datorn för någon av de medföljande DC pluggarna. Hittar ingen. Har sökt svar över HP:s hemsida men inte hittat något. Innan jag packar ned dator och konverter och kör till Kjell&Co ställer jag frågan här på forumet. Är det någon som har samma modell eller en liknande som kan hjälpa mig?
Hälsningar
Lennart
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hitta 12v uttag på HP Pavilion zd8000

Yes, just den modellen var med i företagets HemPC-erbjudande och jag har testat ut lämplig omformare.
Jag skall leta i arkivet efter mina mätresultat men så här på rak arm kan jag säga att omformare under 700W skriker högt och lägger av.
Jag återkommer med mer exakt info snarast.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hitta 12v uttag på HP Pavilion zd8000

Hittade testprotokollet.
Ett klipp från det:
Vi har provat olika och det är först när man kommer upp i 700W:s kapacitet som det fungerar som det skall.
Tyvärr är den invertern försedd med tjocka kablar och batteriklämmor något åt startkabel-hållet till.
Det gör den oanvändbar i bilen men kanske möjlig att använda i husvagnen/husbilen eller båten där man kan komma åt batteriet på ett enklare sätt.

Det finns ingen 12V-adapter utan enda ingången för strömförsörjningen är den ovala kontakten och därmed måste du använda original strömförsörjningsenhet.
700W omformare har tjocka kablar så du får koppla den direkt på något batteri.
Tyvärr, så är det.
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Hitta 12v uttag på HP Pavilion zd8000

Tack för klargörandet. Får ta mig en funderare om inköp av en starkare växelriktare. När datorn inköptes genom ett HemPC erbjudande så var det mycket vi kollade upp. Dock tog vi för givet att den skulle kunna drivas med en konverter och 12v kontakt.
Hälsningar och tack för hjälpen
Lennart
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hitta 12v uttag på HP Pavilion zd8000

Jag är inte säker på att jag förstått frågan rätt och jag har ingen sådan dator. Men går det inte att använda den kontakt som finns till datorna nätdel? Klipp sladden och montera en sladdhane/hona. Sedan monerar du motsvarande sladdhona på sladden till din 12V-omformare. Nu kan du använda den lilla sladdstumpen som ansluts i datorn antingen till din 12V-omformare eller till din 220V-nätdel hemma.

Jag använder den större 12V-omformaren från Kjell & Co som lämnar valbar likspänning och 7A (tror jag det var). Detta funkar utmärkt till en ACER laptop.

Det verkar som om omformare 12V= till 220V~ lämnar betydligt mindre effekt än uppgivet.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Hitta 12v uttag på HP Pavilion zd8000

Hade samma problem med min Pavilion dv 4000, fick slipa ner lite försiktigt "svulsten" på den gula adeptern så att den gick att få ända in i strömuttaget på datorn. Sen har det fungerat kanonbra.

Mvh
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hitta 12v uttag på HP Pavilion zd8000

ZD8000 är lite speciell när det gäller strömförsörjningen.
Det finns inga standardenheter som passar utan den kräver original batterieliminator som är en stor och kraftig enhet.
En bild säger mer än tusen ord så jag tog en bild av enheterna.
Den ovala kontakten på bilden ovanför ingången i datorn är också speciell för ZD8000.
Enda strömförsörjningen är 230V, antingen från "två hål i väggen" eller från en inverter som då måste vara på minst 700W. Jag har provat 150W, 300W, 600W, 700W och 1.000W. Gränsen går vid 700W.
Varför alla dessa inverters, jo jag ingick i projektgruppen för koncernens HemPC-projekt och det gällde att kvalitetssäkra erbjudandet.
En i övrigt helt suverän maskin men lite annorlunda om man inte har tillgång till "två hål i väggen".
 

Bilagor

  • PICT0059.JPG
    PICT0059.JPG
    105,4 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Hitta 12v uttag på HP Pavilion zd8000

Hej

Jag har en Pavilion 5000 och den använde jag en 150W konverter till.
Fungerade kanonbra. Nu använder jag en 12V adapter på 70W fungerar kanonbra.
Har även tagit bort batteriet för att det ska dra mindre ström.
Jag fick klämma ihop stiftet/hylsan lite grann (en aning glapp).
Har använt det så här nu i två säsonger utan problem.

Ha de
 
Toppen