• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Vulkanutbrott sänker medeltemperaturen om än temporärt.
Vulkaner kan sänka jordens temperatur

När man hanterar en fråga som har potential att avgöra mänsklighetens framtid tycker jag att det är rimligt att man använder sig av försiktighetsprincipen. Om det finns en risk att vi rubbar jordens klimat så att skördar slår fel, havsnivån stiger och driver människor på flykt från de megastäder som dränks under vattenytan, så är det väl uppenbart att kalkylen mellan nytta och risk är ogynnsam. Fördelen med att låtsas som ingen ting och tuta och köra är väl i stort sätt att det blir billigare på kort sikt, medans risken är att vi orsakar delar eller samtliga av de katastrofer jag nämnde.

Det är ju ganska ofta så att det blir billigare på kort sikt att stoppa huvudet i sanden, om taket läcker är det ju billigare att inte laga det men när hela kåken är ett rivningsfärdigt ruckel så var det inte så ekonomiskt smart längre.

Vi står inför en utmaning som tvingar oss som art att utvecklas, samarbeta och känna solidaritet - eller riskera att slå undan benen för oss själva. Jag vet vad jag står i den frågan.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kristian:
Men då var det ganska enkelt. Jag vill också att politikerna ska göra vad dom lovat, men jag begränsar mig inte till Parisavtalet. För mig finns det mer än miljön som också är viktig.
När det gäller vad forskning om miljön visar så finns det mig veterligen forskning som är motsägelsefull, vem ska vi lyssna på? Det finns massor av åsikter på forumet, vem är det som har rätt och vem avgör vilka forskare som har rätt (läs etablerad forskning)? För det var väl för allt i välden inget personangrepp? :)
Du får gärna ha din tro för mig men jag är övertygad om att alla inte delar den.

Peppo, snyggt gjort. Jag säger inte emot dig bär det gäller Co2-halten men vad jag ville ha fram är att Greta är trots allt inget helgon. Det måste gå att kritisera alla som yttrar sig offentligt (som både dig och mig). :)
Det är nog svårt att finna en klimatforskare som förnekar att det finns klimatförändringar som beror på mänsklig aktivitet. (Läs seriösa forskare). Och på det här forumet är det väl fritt att tycka vad man vill. På det här forumet får man inte bara kritisera dig och mig, utan man får också kalla folk för tex miljötalibaner om man så vill. Dvs bara om det handlar om någon som tror som tex IPCC att vi har ett klimatproblem orsakat av människor.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jo men självklart påverkar människan klimatet, om du fått uppfattningen att jag inte tror det så har du fel. Skillnaden mellan dig och mig skulle jag tro är uppfattningen om hur mycket människan påverkar, där är vi nog inte överens.
Sen gillar jag inte att uttrycket miljötaliban används lika lite som jag ogillar att personangrepp ö.h.t.
Fast ibland har jag en känsla av att man kan hamna väldigt nära ett personangrepp utan att själv vara medveten om det.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Alternativet som vi erbjuds för att komma tillrätta med problemet är att elektrifiera fordonsparken trots att alla med grundläggande kunskaper i miljöteknik vet att ökad el-användning (globalt) medför ökad användning av fossila bränslen. Tyvärr kan kunskap aldrig tävla med övertygelse.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jo men självklart påverkar människan klimatet, om du fått uppfattningen att jag inte tror det så har du fel. Skillnaden mellan dig och mig skulle jag tro är uppfattningen om hur mycket människan påverkar, där är vi nog inte överens.
Sen gillar jag inte att uttrycket miljötaliban används lika lite som jag ogillar att personangrepp ö.h.t.
Fast ibland har jag en känsla av att man kan hamna väldigt nära ett personangrepp utan att själv vara medveten om det.
Det finns inte så värst många andra än människor som kan se till så att jorden fortfarande är hyfsat bebolig i framtiden.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Mja, Moder natur har nog mer än oss att säga till om när det gäller såna saker.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om vi tittar litet på den här trådens titel så står det "Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären". När jag läser något sådant så kommer alltid frågan: "Vilka är VI?" Om man med "vi" menar vi här i Sverige så är mitt svar att vi antagligen kan göra en hel del i alla fall om vi lyckas elektrifiera mycket av det som idag drivs med olja. Och det borde kunna gå.

Problemet är bara att så länge länder som Kina (27% av der globala utsläppen! Ökar med 4.7%/år), Indien (7% med ökning 6.7%/år, Japan, USA (15%, ökning 2.5%/år ) och en stor del av alla övriga länder baserar största delen av sin elproduktion på förbränning av kol, olja och gas, så spelar det faktiskt ingen som helst roll att vi i Sverige lyckas göra oss CO2-fria. Enda effekten är något slags gott klimatsamvete men det hjälper ju inte mot någon uppvärmning.

Om man med "vi" menar EU så kan vi göra litet mer, men hela EU står trots allt för bara 9% av världens CO2-utsläpp och då inkluderar vi ju Tyskland med brunkol och naturgas och Polen med stenkol.

Grejen är att så länge inte kolkraftverken i Kina, Indien, Japan och andra länder börjar stängas ner i stor skala så kommer inget verkningsfullt att hända med CO2-utsläppen. Kina satsar stort på vind och solkraft men den satsningen hänger ju inte ens med ökningen av elanvändningen. Länderna i Afrika som nu också har kraftigt ökande elanvändning vad gör dom? Bygger ut med Kina-finansierade kolkraftverk. 25% av ökningen i väldens elanvändning klaras av med fossilfri el, 75 av ökningen genom att bränna fossila bränslen.

MVH
Hans
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Tisdagen den 22 Januari 1972 stod att läsa i DN " Fn:s klimatchef meddelar att vi har 10 år på oss att rädda klimatet" ?? Efter detta har våran bilpark utvecklats en hel del , katalysatorer , adblue , partikelfilter , bättre bränsle , bensinsnålare bilar mm mm mm
Då är det inte så konstigt att man börjar fundera (alldeles själv) vad är det som händer är det en bluff ?? Är det en fokusförflyttning , är det mer pengar som skall in till staten ?? Listan kan göras lång. Al Gore , nobelpris plus att han blev miljardär på kuppen. Borde man inte fundera en aning ???
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T.
Det känns som vårat husbilsforum blivit kapat av miljöaktivister. :(

Finns det inga sådana forum på nätet.

Jag tyckte bättre om gråvattentrådarna, kändes mer hanterbart än luftens alla beståndsdelar
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Man väljer ju själv vilka trådar man klickar på. Inga svårigheter att undvika denna tråd.
Har rest med bil från Boston till Niagara Falls och tillbaka till just nu Manchester NH. Under resan har jag noterat att det nu finns flera laddstationer, de flesta dock lediga. Har också sett 5 st Tesla, övriga el-bilar känner jag inte igen. Av andra personbilar är Subaru helt dominerande plus ett stort antal Trucks, F150, Silverado mfl. betalde 2,59USD för ett gallon idag dvs 6,50 kr per liter, I Svenska ögon billigt trots den dyra dollarn.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Om jag slutar äta kött, så lever kon vidare och släpper ut för atmosfären illaluktande gaser. Men när kossan dör så är det inte ko, som jag äter, för kossan har blivit till en oxe och kossan lever säkert vidare och släpper väder.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I Sverige finns ca 5.000.000 bilar. Säg att man i snitt kör 1000 mil (förmodligen en underdrift) och att alla bilar drar 0,5 liter milen (med största sannolikhet en underdrift). Då gör vi i Sverige av med 2,5 miljarder liter bränsle PER ÅR (500*5.000.000)! Och då är, som förnekarna alltid påpekar, Sverige ett litet land. Hur många liter bränner mänskligheten totalt bara i bilarna per år? År efter år efter år. Och det skulle inte påverka den tunna lager luft som finns runt vår planet? Men tänk till lite, det är inte bara bilarna som släpper ut skit i atmosfären, men redan bilarna släpper ut (och har i ett ökande antal gjort så i över 100 år) galna mängder skit. Isarna vid polerna smälter bl.a. för att det är så mycket sotpartiklar som landar där så snön/isen är inte längre vit utan grå. DET tänker jag varje gång jag ser en dieseldriven bil som leker "jag är snabbast iväg vid det här trafikljuset" och släpper då ifrån sig ett svart sotmoln som uppkommer om man trycker gasen för djupt mot golvet. JAG är övertygad att vi påverkat och påverkar miljön bl.a genom att göra av med så mycket fossilt bränsle, förutom allt annat som kol osv. Så frågan är väl hur vi skall kunna sluta med denna (och massa andra) galenskap och ändå inte gå tillbaka till 1700 -1800 tals samhällen?
Detta med dieslar som ger ifrån sig ett svart moln vid acceleration är en väldig överdrift. En modern, riktigt inställd dieselmotor släpper inte ut något "moln". Min optimerade Opel Insignia diesel på 250hk är helt ren, inte minsta antydan till rök.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
..............
Själv vet jag inte vad jag ska tro på, men det är solklart att någonting händer med vädret för så här var det inte för 50 år sen. Jag startade tråden mest för att informera om nya mätningar (fakta), inte för att väcka ännu en "miljöhysteri". Hade varit trevligt om man kunde läsa en vacker dag att dagens CO2 koncentration 415,26 ppm har minskat eller åtminstone stannat upp!

Nej, det har inte hänt något anmärkningsvärt med vädret. Jag är den tredje generationen på gården som varje dag skriver ner vädret med temperaturer och allt, det började med min farfars generation på tidigt 1900-tal.
För några veckor sedan läste jag igenom de här böckerna från 20-talet och framåt dvs 100 år bakåt i tiden och på den tiden har dagens väderförändringar passerat ett flertal gånger. Det har på denna tid varit perioder som varit både varmare, kallare, torrare och blötare än under de senaste åren.
Det är lätt att glömma och alltid tro att vädret var bättre "förr" men kan man se faktiska siffror så visar det sig att inte alls är fallet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nej, det har inte hänt något anmärkningsvärt med vädret...
Jag minns vintervädret 1969-1972 med snödrivor i Skåne och har inte upplevt något liknande sen dess. Somrar var somrar och vinter var vinter, detta är vad jag minns. I år tycks vi ha aprilväder i maj månad medan förra årets maj månad kändes som rena sommaren... ...i alla fall inbillar jag mig att det är så.

...När jag läser något sådant så kommer alltid frågan: "Vilka är VI?" MVH Hans
Vi = hela mänskligheten! Vi i Norden är bara en liten fläck på kartan. Tänk bara om dom flesta som bor i New Delhi (nästan lika många som hela Norden) får för sig att vilja köra ett fosildrivet fordon?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag minns vintervädret 1969-1972 med snödrivor i Skåne och har inte upplevt något liknande sen dess. Somrar var somrar och vinter var vinter, detta är vad jag minns. I år tycks vi ha aprilväder i maj månad medan förra årets maj månad kändes som rena sommaren... ...i alla fall inbillar jag mig att det är så.

Vi = hela mänskligheten! Vi i Norden är bara en liten fläck på kartan. Tänk bara om dom flesta som bor i New Delhi (nästan lika många som hela Norden) får för sig att vilja köra ett fosildrivet fordon?

Vi är närmare bestämt ca 0.1% av mänskligheten och står för ca 0.1 - 0.13% (beroende på källan för uppgiften)av CO2-utsläppen. Så frågan är hur vi får de som bor i New Delhi att köra fossilfritt? Shanghai metropolitan area har 22 miljoner invånare. Samma problem där. Hur får vi dom att välja fossilfritt? Hur mycket skolstrejk p.g.a. klimatproblemen har vi hört om från Kina?

Jag är pessimist. På många håll i världen är det viktigare för beslutsfattarna (demokratiskt valda eller inte spelar ingen roll) att hålla sig väl med stora befolkningsgrupper än att ta de beslut som behövs för att uppnå de ambitionsnivåer som IPCC har ställt upp. Polska politiker vågar inte stöta sig med gruvarbetarna. Kinas styrande vill absolut inte riskera partiets maktställning genom att ta impopulära beslut. Macron backar när Gula Västarna ställde till bråk. Etc. etc.

MVH
Hans
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vilka dieselbilar släpper ut dessa svart sot moln, inte är det våra svenska moderna bilar med diesel motorer utan det är nog dessa utländska långtradare som ofta kommer öster ifrån. Därför är vårt skatte system med straffskatt på nya husbilar mycket dåligt ur miljö synpunkt.
Har du funderat över hur mycket kväveoxider, partiklar m.m som släpps ut från dieselfordon vilket gör att miljoner människor lider av luftföroreningar i våra svenska städer.
Om inga åtgärder görs den närmsta tiden är det inte bara tyska och franska städer som helt förbjuder dieselbilar av alla nationaliteter.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Har du funderat över hur mycket kväveoxider, partiklar m.m som släpps ut från dieselfordon vilket gör att miljoner människor lider av luftföroreningar i våra svenska städer.
Om inga åtgärder görs den närmsta tiden är det inte bara tyska och franska städer som helt förbjuder dieselbilar av alla nationaliteter.
Jag tycker man skall sätta mycket höga avgifter ( skatt) för dom bilar som körs i våra 4-5 största städer för att i så fall få en bättre miljö för dom som måste befinna sig där. Där har man ju möjlighet att använda miljö vänliga transporter. För oss som bor utan för borde man ordna stora bevakade möjligheter att ställa våra fordon och att man därifrån kan nyttja de miljövänliga kommunikationer som finns.
 
Toppen