• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Eftersom "expertisen" satt en kort respit före den totala kollapsen så måste det ske för i annat fall är vi blåsta , utsläppen stiger i Sverige ? Fördelen med den nya mycket kortare respiten är att de flesta av oss kommer att få uppleva den stora kollapsen , för ingen av oss tvivlar på det , eller ?????????
 
F

F.d. 56610

Guest
Det är märkligt hur många som ägnar sig åt amatörforskning inom just detta område och lanserar allehanda teorier utan vetenskapligt stöd. Det är också mycket sorgligt att vissa nedlåter sig till fula personangrepp. Fast samtidigt tänker jag som Greta: att de kommer med personangrepp betyder att de har slut på argument.

Vi är alla med på resan med stigande halter av växthusgaser - orsakade av människan - vare sig vi vill eller inte. Frågan är bara om vi ska göra något åt det eller hoppas att det går bra ändå?
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Har du kontrollerat verkligheten eller tror och litar du bara på vad andra påstår?
När det gäller överhöghet, så måste man alltid själv kolla. Säldöden, ozonhålen, isen över nordpolen etc. Ju mer jag läser, desto mer kunskap får jag.
Från svensk sida i IPCC sitter en meteorolog!! Jag har själv läst meteorologi och är ingen vetenskapsman
 
F

F.d. 56610

Guest
"Meteorologen" är Markku Rummukainen som är professor i klimatologi vid Lunds Universitet. Sen är hans roll att vara nationell kontakt för IPCC, en mer administrativ roll. Forskningen och granskningen av resultaten bedrivs av många forskare vid olika universitet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är ju bra om man kan skilja på väder och klimat....[/QUOTE

Om ett år är en halv grad varmare än normalt då är det klimatpåverkan och något måste göras, gärna något som ger ökade skattintäkter.
Om ett annat år är två grader kallare än normalt så är det vädervariationer och det är bara att köra på som vanligt.
Allt enl de sk "klimatexperterna".

"
 
F

Fd.47585

Guest
I Sverige finns ca 5.000.000 bilar. Säg att man i snitt kör 1000 mil (förmodligen en underdrift) och att alla bilar drar 0,5 liter milen (med största sannolikhet en underdrift). Då gör vi i Sverige av med 2,5 miljarder liter bränsle PER ÅR (500*5.000.000)! Och då är, som förnekarna alltid påpekar, Sverige ett litet land. Hur många liter bränner mänskligheten totalt bara i bilarna per år? År efter år efter år. Och det skulle inte påverka den tunna lager luft som finns runt vår planet? Men tänk till lite, det är inte bara bilarna som släpper ut skit i atmosfären, men redan bilarna släpper ut (och har i ett ökande antal gjort så i över 100 år) galna mängder skit. Isarna vid polerna smälter bl.a. för att det är så mycket sotpartiklar som landar där så snön/isen är inte längre vit utan grå. DET tänker jag varje gång jag ser en dieseldriven bil som leker "jag är snabbast iväg vid det här trafikljuset" och släpper då ifrån sig ett svart sotmoln som uppkommer om man trycker gasen för djupt mot golvet. JAG är övertygad att vi påverkat och påverkar miljön bl.a genom att göra av med så mycket fossilt bränsle, förutom allt annat som kol osv. Så frågan är väl hur vi skall kunna sluta med denna (och massa andra) galenskap och ändå inte gå tillbaka till 1700 -1800 tals samhällen?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Det är märkligt hur många som plötsligt blir amatörforskare inom detta område och lanserar allehanda teorier om vulkanutbrott och annat. Det är också mycket sorgligt att vissa nedlåter sig till fula personangrepp. Fast samtidigt tänker jag som Greta: att de kommer med personangrepp betyder att de har slut på argument.

Vi är alla med på resan med stigande halter av växthusgaser - orsakade av människan - vare sig vi vill eller inte. Frågan är bara om vi ska göra något åt det eller hoppas att det går bra ändå?
En stilla undran, är inte det här också en form av personangrepp? Att nedlåtande kalla någon för amatörforskare för att det inte passar den egna agendan utan att bemöta teorin med "vulkanutbrott och annat". Det var väl inte så att argumenten tog slut?

Nu när vi ändå är inne på Greta så kan jag säga att jag beundrar jag Gretas otroliga engagemang men betyder hennes engagemang att hon har en större kunskap än alla andra bara för det? Inte i min värld i varje fall.

Greta får gärna, precis som alla andra, lägga fram sina egna teorier och åsikter men det betyder inte på något vis att det är sanningen för alla.

Att vi alla ska försöka bidra till en bättre miljö tror jag däremot är självklart för dom flesta men exakt vad vi ska göra kanske alla inte är överens om.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Luft är en gasblandning som bl.a. består av 78% kväve, 21% syre och lite annat. Tillsammans blir det 100%.
Om nu andelen koldioxid ökar, vad är det då som minskar? Är det produktionen av syre som minskar?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
En stilla undran, är inte det här också en form av personangrepp? Att nedlåtande kalla någon för amatörforskare för att det inte passar den egna agendan utan att bemöta teorin med "vulkanutbrott och annat". Det var väl inte så att argumenten tog slut?

Nu när vi ändå är inne på Greta så kan jag säga att jag beundrar jag Gretas otroliga engagemang men betyder hennes engagemang att hon har en större kunskap än alla andra bara för det? Inte i min värld i varje fall.

Greta får gärna, precis som alla andra, lägga fram sina egna teorier och åsikter men det betyder inte på något vis att det är sanningen för alla.

Att vi alla ska försöka bidra till en bättre miljö tror jag däremot är självklart för dom flesta men exakt vad vi ska göra kanske alla inte är överens om.
Du kanske skulle läsa lite av vad den här 16-åringen säger. Där finns tex inga egna teorier om klimatet. Hon vill att politikerna ska gör det dom lovat, i tex parisavtalet och för övrigt agera i enlighet med vad forskningen visar. Inte så komplicerat.
Sen är det intressant att etablerad forskning och vetenskap inte tycks stå värst högt i kurs hos en del ( många?) medlemmar i HBK.
 
F

F.d. 56610

Guest
Du har rätt, det var på gränsen till personangrepp, jag har justerat det jag skrev.

När det gäller sakfrågan:

- Vulkanutbrott har funnits i alla tider. Det finns ingen forskning som visar att det skett ovanligt mycket vulkanutbrott de senaste 100 åren.

- CO2-halten är strax över 400 ppm (parts per million) d.v.s. 0,04 %. Så ökningen påverkar inte gasblandningen i sig speciellt mycket. Det som är speciellt med CO2 och de andra växthusgaserna (t.ex. metangas och lustgas - de ökar också) är att de hindrar värmestrålningen från att lämna jorden. Ju högre andel växthusgaser i atmosfären desto mer värme stannar kvar på jorden.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ingen skugga skall falla över Gretas engagemang hon är en av tusentals aktivister som kämpar för sin sak. Men att påstå att etablerade forskare är enade är en ren lögn faktiskt , finns hur mycket som helst att ta del av på nätet om man är genuint intresserad och har förmågan till eget tänkande och just när det gäller klimathoten som regnar över oss finns all anledning att tänka till , istället för att jama med i kören helt okritiskt och omedelbart slå ner på de kritiska!!!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är märkligt hur många som ägnar sig åt amatörforskning inom just detta område och lanserar allehanda teorier utan vetenskapligt stöd. Det är också mycket sorgligt att vissa nedlåter sig till fula personangrepp. Fast samtidigt tänker jag som Greta: att de kommer med personangrepp betyder att de har slut på argument.

Vi är alla med på resan med stigande halter av växthusgaser - orsakade av människan - vare sig vi vill eller inte. Frågan är bara om vi ska göra något åt det eller hoppas att det går bra ändå?

Det verkar det som många resonerar som så att det här med klimatet är ju bara hysteri och dom år som jag har kvar ( vilket i förhållande till 16åringar) är en så kort tid så då är det bara att tuta o köra och verkligen på alla sätt förneka att det finns några klimatproblem.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
I Sverige finns ca 5.000.000 bilar. Säg att man i snitt kör 1000 mil (förmodligen en underdrift) och att alla bilar drar 0,5 liter milen (med största sannolikhet en underdrift). Då gör vi i Sverige av med 2,5 miljarder liter bränsle PER ÅR (500*5.000.000)! Och då är, som förnekarna alltid påpekar, Sverige ett litet land. Hur många liter bränner mänskligheten totalt bara i bilarna per år? År efter år efter år. Och det skulle inte påverka den tunna lager luft som finns runt vår planet? Men tänk till lite, det är inte bara bilarna som släpper ut skit i atmosfären, men redan bilarna släpper ut (och har i ett ökande antal gjort så i över 100 år) galna mängder skit. Isarna vid polerna smälter bl.a. för att det är så mycket sotpartiklar som landar där så snön/isen är inte längre vit utan grå. DET tänker jag varje gång jag ser en dieseldriven bil som leker "jag är snabbast iväg vid det här trafikljuset" och släpper då ifrån sig ett svart sotmoln som uppkommer om man trycker gasen för djupt mot golvet. JAG är övertygad att vi påverkat och påverkar miljön bl.a genom att göra av med så mycket fossilt bränsle, förutom allt annat som kol osv. Så frågan är väl hur vi skall kunna sluta med denna (och massa andra) galenskap och ändå inte gå tillbaka till 1700 -1800 tals samhällen?
Vilka dieselbilar släpper ut dessa svart sot moln, inte är det våra svenska moderna bilar med diesel motorer utan det är nog dessa utländska långtradare som ofta kommer öster ifrån. Därför är vårt skatte system med straffskatt på nya husbilar mycket dåligt ur miljö synpunkt.
 
F

Fd.47585

Guest
Lennart Eriksson om du tittar när en diesel trycker pellen i botten så skall du se ett tydligt svart moln. Kör man med insidan (inte pellen i botten) så uteblir sagda moln. Att detta är ett känt faktum visar bla att man om man tar taxikort blir upplyst om att aldrig trycka pedalen i botten just för att dieselmotorn då avger sot som är mycket skadligt för miljön. Själv ser jag det mycket ofta då körkunskapen hos dagens bilister har mycket övrigt att önskas. Samma sak med bussar men då misstänker jag att dom mot avtalet (med i vårt fall SL) fultankat diesel med högre svavelhalt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Tyvärr är det inte möjligt att söka nästa Vinter-Os f d metrologen Per Mp sa i Tv att om några år finns ingen snö i stora delar av landet samma gällde Vasaloppet i Dalarna där snöbristen blir för stor , å andra sidan drar os mycket skattepengar Men likt för.....at vill Amanda Lind att Sverige söker OS , är dom oeniga i Mp
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Lennart Eriksson om du tittar när en diesel trycker pellen i botten så skall du se ett tydligt svart moln. Kör man med insidan (inte pellen i botten) så uteblir sagda moln. Att detta är ett känt faktum visar bla att man om man tar taxikort blir upplyst om att aldrig trycka pedalen i botten just för att dieselmotorn då avger sot som är mycket skadligt för miljön. Själv ser jag det mycket ofta då körkunskapen hos dagens bilister har mycket övrigt att önskas. Samma sak med bussar men då misstänker jag att dom mot avtalet (med i vårt fall SL) fultankat diesel med högre svavelhalt.
Jag tror inte du har rätt, en modern diesel motor har oftast så rena avgaser, så du får inte någon sot beläggning om du torkar med en trasa i avgasröret. Jag besiktade min husbil förra månaden och bilprovningen varvar verkligen motorn, det var 0,0 i utsläpp. Jag undrar när du tog taxi kort, jag har aldrig under den tid jag utbildat för taxileg behövt upplysa om att inte gasa motorn.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Kristian:
Men då var det ganska enkelt. Jag vill också att politikerna ska göra vad dom lovat, men jag begränsar mig inte till Parisavtalet. För mig finns det mer än miljön som också är viktig.
När det gäller vad forskning om miljön visar så finns det mig veterligen forskning som är motsägelsefull, vem ska vi lyssna på? Det finns massor av åsikter på forumet, vem är det som har rätt och vem avgör vilka forskare som har rätt (läs etablerad forskning)? För det var väl för allt i välden inget personangrepp? :)
Du får gärna ha din tro för mig men jag är övertygad om att alla inte delar den.

Peppo, snyggt gjort. Jag säger inte emot dig bär det gäller Co2-halten men vad jag ville ha fram är att Greta är trots allt inget helgon. Det måste gå att kritisera alla som yttrar sig offentligt (som både dig och mig). :)
 
Toppen