• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Antagligen har du både rätt och fel om att man måste vara perfekt för att få ha en åsikt. Om nu någon mot förmodan skulle vara perfekt, vad det nu innebär, skulle det i alla fall inte vara tillräckligt. Tillräckligt är det bara om du ändrar åsikt alternativt inte driver din åsikt, som någon skriver. Sen får man lätt den uppfattningen att det är de som inte uppfattar att det finns några klimatproblem som har ”rätt” åsikt. Att de åsikterna skulle bli bättre och mer sanna för att man kallar de som har andra åsikter för miljömuppar och andra invektiv säger kanske mer om argumentens styrka. Det är lite trist polariseringen går ut över debattklimatet.
Det mesta beror på ren och skär okunnighet men jag tycker mig märka att många klimatförnekare så sakteliga ändrar åsikt.
Plötsligt har forskarnas åsikter i text och bild fått den ihärdigaste klimatförnekaren att tänka efter. Då tänker jag inte enbart på koldioxiden utan kanske mest på partiklar och kväveoxider som för människan ger sig tillkänna mer direkt.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Angående ditt påstående att kärnkraft är miljömässigt bra rekommenderas en genomläsning av inlägg 89 o 95 (samma om det behövs en gång till :) .
Ja, nu står vi där igen med en debattartikel från en ensam ingenjör som hävdar sin sanning. Nu kommer jag personligen inte att säga emot det han debatterar men om man vill hävda att inlägget är en absolut sanning borde man kanske följa upp det med fakta från riktig forskning.
Artikeln publiceras på en websida som innehas av newsvoice.se som i sin tur starkt kritiseras av Föreningen Vetenskap och Folkbildning.
Sanningen om Newsvoice | Vetenskap och Folkbildning

Föreningen Vetenskap och Folkbildning kritiseras i sin tur av bl.a. Nya Tider.
VoF – varken vetenskap eller folkbildning | Nya Tider

Jag vet inte vilken fot jag ska stå på men jag kan absolut inte hålla med om att den ursprungliga artikeln är en avbsolut sanning som vi kan relatera till.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det mesta beror på ren och skär okunnighet men jag tycker mig märka att många klimatförnekare så sakteliga ändrar åsikt.
Plötsligt har forskarnas åsikter i text och bild fått den ihärdigaste klimatförnekaren att tänka efter. Då tänker jag inte enbart på koldioxiden utan kanske mest på partiklar och kväveoxider som för människan ger sig tillkänna mer direkt.
Jag tror nog du blandar ihop och ser som någon sade allt i svart eller vit, det är inte så att man inte ser att klimatet har förändrats, det vi är oense om är vilka metoder vi skall använda. Skall Sverige gå in som en kostsam föregångarna, och ställa om allt bara för att visa omvärlden. Jag ser nog de veckorna som är och varit nu som lobbyn för EU valet som skrämmande, men kanske dämpas svenska ambitionen efter valet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja, nu står vi där igen med en debattartikel från en ensam ingenjör som hävdar sin sanning. Nu kommer jag personligen inte att säga emot det han debatterar men om man vill hävda att inlägget är en absolut sanning borde man kanske följa upp det med fakta från riktig forskning.
Artikeln publiceras på en websida som innehas av newsvoice.se som i sin tur starkt kritiseras av Föreningen Vetenskap och Folkbildning.
Sanningen om Newsvoice | Vetenskap och Folkbildning

Föreningen Vetenskap och Folkbildning kritiseras i sin tur av bl.a. Nya Tider.
VoF – varken vetenskap eller folkbildning | Nya Tider

Jag vet inte vilken fot jag ska stå på men jag kan absolut inte hålla med om att den ursprungliga artikeln är en avbsolut sanning som vi kan relatera till.
Nej det är inte lätta att vet vem man ska sätta sin tilltro till NewsVoice verkar ju inte vara främmande för att sprida märkliga och ogrundade påståenden. Nya Tider är en högerextrem publikation så där är det lite enklare att förstå vad dom vill, någon opartisk journalistik är dom förstås långt borta ifrån.
Frågan är väl om den där ingenjören som skrev artikeln har fått allt om bakfoten eller om det ligger något i hans påståenden om kärnkraften. Vissa delar är väl rätt lätta att kolla.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag läste hela inlägget men valde att svara på en enskild del.

Det ni egentligen säger är att man måste vara perfekt för att över huvud taget få ha en åsikt och kämpa för den.

Mer än något är just det här problemet med samhället idag. Polariseringen av åsikter och debattklimat. Det är liksom inte ok att ha nån sorts mittfåre-bonnförnuft där man faktiskt kan se en gråskala över huvud taget.


Absolut måste man ha sunt förnuft och det är ju det som saknas ifrån några i klubben, en av dom köper flaskvatten för att han är rädd för att dricka det kommunala dricksvatten som finns i hans nya husbils vattentank. Hans okunskap och rädsla köper jag, men jag köper inte att han sen låssas vara en större miljövän än oss andra. Dessutom försökte han ha en tråd där han spred ut sina påståenden och sen låste han den så ingen kunde motargumentera, lyckligtvis blev han varnad om han fortsatte att sprida sin propaganda på det sättet.

Jag ogillar bastuklubbar men du tycker inte det är lika korkat att gå med i en sån för att sprida ut sina åsikter som att vara med i husbilsklubben och typ fabricera ihop lögner om att folks nya husbil kommer bli en stillastående friggebod inom en snar framtid.

Är man en ledare som dessutom säkerligen hjälpt till att stoppa den giftiga bottenfärgen "Med all rätt" så kan man inte själv beställa den GIFTIGA bottenfärgen på sitt eget skepp efter det att den blivit totalförbjuden. Man kan heller inte driva upp skatterna på diesel och sen själv tycka att det var orimligt dyrt att köra skeppet så att man fultankar med oskattad diesel, kanske beror på dessa skattepåslag som hon själv sett till att genomföra. För mig är det ingen gråzon utan ett bevis på att det gäller inte mig, bara dom andra och således blir hon då en miljömupp.

Det bästa för moderjord är att inga saker får nyproduceras, det som finns får bara underhållas eller konverteras till något miljövänligare. Dom flesta/bästa miljövännerna agerar i tystnad och tycker det bara är en självklarhet att vi tar hand om vår planet, men det ska bli spännande att läsa om varför jorden inte gick under 2031.:D
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nej det är inte lätta att vet vem man ska sätta sin tilltro till NewsVoice verkar ju inte vara främmande för att sprida märkliga och ogrundade påståenden. Nya Tider är en högerextrem publikation så där är det lite enklare att förstå vad dom vill, någon opartisk journalistik är dom förstås långt borta ifrån.
Frågan är väl om den där ingenjören som skrev artikeln har fått allt om bakfoten eller om det ligger något i hans påståenden om kärnkraften. Vissa delar är väl rätt lätta att kolla.
Ja, säkert ganska enkelt att kolla men varför lämnar du det till läsaren? Det är trots allt du och Zero som försöker lämna information till oss andra med hjälp av den debattartikeln. Jag tycker att det känns konstigt att lägga ut en länk till en artikel och sen uppmana läsaren att kontrollera sanningshalten i artikeln.
Det är främst det jag vänder mig mot.
Varför inte lägga ut redan kontrollerade fakta?
Jag förstår att du gärna vill att artikeln stämmer (vilket den kanske gör, vad vet jag?) men förtroendet rasar varje gång jag läser utlagda länkar som, faktiskt i åtminstone det här fallet, än så länge bara verkar vara privat "forskning" från en enda privatperson som titulerar sig ingenjör (vilket troligen i.o.f.s. stämmer).
Vi tittar lite på ingenjören Kalle Hellberg på nätet:
– Kalle Hellberg har bojkottats av Ulricehamns Tidning – får inte sprida hälsoinformation
Nytt om vaccination från Kalle
Strålningsinfo (Kalle Hellbergs nyhetsbrev) [Forum - Medicin & Hälsa] : VAKEN.SE
Att han har en privat agenda och övertygelse mot s.k. strålning tycker jag känns uppenbart.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja, säkert ganska enkelt att kolla men varför lämnar du det till läsaren? Det är trots allt du och Zero som försöker lämna information till oss andra med hjälp av den debattartikeln. Jag tycker att det känns konstigt att lägga ut en länk till en artikel och sen uppmana läsaren att kontrollera sanningshalten i artikeln.
Det är främst det jag vänder mig mot.
Varför inte lägga ut redan kontrollerade fakta?
Jag förstår att du gärna vill att artikeln stämmer (vilket den kanske gör, vad vet jag?) men förtroendet rasar varje gång jag läser utlagda länkar som, faktiskt i åtminstone det här fallet, än så länge bara verkar vara privat "forskning" från en enda privatperson som titulerar sig ingenjör (vilket troligen i.o.f.s. stämmer).
Vi tittar lite på ingenjören Kalle Hellberg på nätet:
– Kalle Hellberg har bojkottats av Ulricehamns Tidning – får inte sprida hälsoinformation
Nytt om vaccination från Kalle
Strålningsinfo (Kalle Hellbergs nyhetsbrev) [Forum - Medicin & Hälsa] : VAKEN.SE
Att han har en privat agenda och övertygelse mot s.k. strålning tycker jag känns uppenbart.
Ja det verkar som om du har rätt. Det här verkar ju vara en knepig strålgubbe. När det gäller tex uranbrytningens miljöpåverkan är det väl rätt klarlagt att den är synnerligen negativ. Åtminstone tror en mängd kommuner så då man tagit klart avstånd från detta i tex Västergötland. Effekterna på storskalig uranbrytning kan man se i tex norra Australien. Miljövänligt är väl svårt att påstå att det är.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Ja det verkar som om du har rätt. Det här verkar ju vara en knepig strålgubbe. När det gäller tex uranbrytningens miljöpåverkan är det väl rätt klarlagt att den är synnerligen negativ. Åtminstone tror en mängd kommuner så då man tagit klart avstånd från detta i tex Västergötland. Effekterna på storskalig uranbrytning kan man se i tex norra Australien. Miljövänligt är väl svårt att påstå att det är.
Du har säkert rätt men du kanske skulle kunna vara så snäll att du lägger in en länk där jag och alla andra som inte har det klarlagt kan få chansen att också läsa det. Någonstans har du läst det så det borde vara enkelt för dig att, återigen, lägga ut en länk istället för att vi som är intresserade ska behöva leta.

För jag tror inte att du skulle köpa ett påstående från mig där jag hävdar motsatsen utan att kunna verifiera det på något sätt, eller?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du har säkert rätt men du kanske skulle kunna vara så snäll att du lägger in en länk där jag och alla andra som inte har det klarlagt kan få chansen att också läsa det. Någonstans har du läst det så det borde vara enkelt för dig att, återigen, lägga ut en länk istället för att vi som är intresserade ska behöva leta.

För jag tror inte att du skulle köpa ett påstående från mig där jag hävdar motsatsen utan att kunna verifiera det på något sätt, eller?
Snart slut för all uranbrytning?
Synnerligen pålitlig centertidning fast PK-media enligt somliga.
Här kan du se vad falköpings o Skövde kommuner har för åsikt
https://www.falkoping.se/download/1...515656054142/Protokoll KS 2018-01-10 § 15.pdf
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Snart slut för all uranbrytning?
Synnerligen pålitlig centertidning fast PK-media enligt somliga.
Här kan du se vad falköpings o Skövde kommuner har för åsikt
https://www.falkoping.se/download/18.71631c44160bb1904c13909/1515656054142/Protokoll KS 2018-01-10 § 15.pdf
Tack för det, jag älskar fakta men en (1) kommun är väl inte en mängd kommuner? Skövde kommun verkar ha sitt kommunalråd på samma linje som Falköping men hur det står till i resten av kommunstyrelsen framgår inte såvitt jag kan se.
Mig veterligen finns det 289 kommuner förutom Falköping och om vi använder oss av retoriken som ett stort parti med mycket gröna vänner använde inför valet i höstas så är det i sådana fall 289 kommuner som är för brytning av uran.....
Fast det tror jag inte heller stämmer så ta det sista jag skrev med en stor nypa salt. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Alla kommuner har väl inte uranfyndigheter. Mig veterligen är det bara i Skövde på Billingen detta finns.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu ska Chalmers forska om klimatförnekare och klimatskeptiker. Det blir intressant om de kikar på stockhomsinitiativt och klimatupplysnkngen.
Centre for Studies of Climate Change Denialism (CEFORCED) | Chalmers

Hoppas forskningen gäller Kina det är där de stora problemen ligger.
Vad vi i sverige gör ang. CO2 har en mikroskopisk effekt på planeten, för det är väl planeten jorden det svamlas om här.

3st. kinesiska kolkrafverk ska tydligen motsvara hela sveriges totala CO2 belastning,
hur många tusen kolkraftverk Kina har vet jag inte, jag har aldrig varit Kina :(

2.400 nya kolkraftverk planeras till 2030
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tack för det, jag älskar fakta men en (1) kommun är väl inte en mängd kommuner? Skövde kommun verkar ha sitt kommunalråd på samma linje som Falköping men hur det står till i resten av kommunstyrelsen framgår inte såvitt jag kan se.
Mig veterligen finns det 289 kommuner förutom Falköping och om vi använder oss av retoriken som ett stort parti med mycket gröna vänner använde inför valet i höstas så är det i sådana fall 289 kommuner som är för brytning av uran.....
Fast det tror jag inte heller stämmer så ta det sista jag skrev med en stor nypa salt. :)
Här är en artikel som belyser vilka kommuner i Sverige som säger nej till uranbrytning. Det är också de kommuner där det finns uran att bryta.
Stort kommunupprop: Nej till uranbrytning
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
3st. kinesiska kolkrafverk ska tydligen motsvara hela sveriges totala CO2 belastning,
hur många tusen kolkraftverk Kina har vet jag inte, jag har aldrig varit Kina :(

2.400 nya kolkraftverk planeras till 2030
Samtidigt bygger Kina ut solcellsparkerna i ännu högre grad!
Kina har satsat stort på att utveckla sina förnybara energikällor. Landet är inte bara största producent av vindkraft i världen – Kina är även ledande producent av solenergi.
2772612C-5C31-4335-9D4A-130DBD5C353E.jpeg
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Tack igen K676, nu börjar det likna något. I.o.f.s. bara 7 kommuner men tydligen några av dom mest intressanta kommunerna för att söka uran i. Men att kalla det stort kommunupprop är väl lite att ta i? Fortfarande 283 kommuner som inte sagt nej.
Så får vi se om politikerna håller sina löften eller om det blir som det blev med våra dieselmiljöbilar.
Men trots det tycks det finnas kvar cirka 225 undersökningstillstånd för uranprospektering i stora delar av Sverige, främst i Västergötland, Jämtland samt i Norrbottens och Västerbottens inland.
Uranjakt i Sverige
Nu ska jag lasta kombin med hundar, mat och lite god dricka och ta mig ner till båten. Det är dags för premiärturen för året.
Det var lite O.T men jag vill passa på tillfället att önska er alla en trevlig helg. :)
 
Toppen