• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hett vatten i vasken ?

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2024
Vi har bekanta som säger att man inte skall hälla hett (kokande) vatten i vasken, då dom påstod att rör och slangar i husbillar/husvagnar är belagda med ett material som gör att det inte fastnar i rören. Andra påstår att plasten ej tåler det heta vattnet, men man har ju plast i rör och vattenlås hemma ?
Hur gör ni andra, häller ni ut hett, typ potatisvatten direkt i vasken ?
Tacksam för svar och ha en fortsatt skön sommar!
Pelle & Anja
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Hett vatten i vasken ?

Ett rör i vår bil under diskhon blev mjukt av hetvatten och gled isär, så borde det inte vara men men... efter det är vi försiktiga med hetvatten.

Ha det fint där ute!:)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hett vatten i vasken ?

I Bürstners instuktionsbok står det att man inte skall hälla kokhett vatten i avloppet???!

Troligtvis kokar aldrig tyskarna potatis ?! :)

Ha det gott Torbjörn
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hett vatten i vasken ?

När det gäller kokt vatten till potatis, blomkål mm så vet jag att Gunilla häller ut det i naturen. Det är väl inte bra att öka på temperaturen i gråvattnet? Det kan gå flera dagar innan vi kommer till en plats där vi kan tömma. Det är ungefär hälften av färskvattnet som hamnar i gråvattentanken.
 

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Sv: Hett vatten i vasken ?

För säkerhets skull så sätter jag alltid i proppen i vasken innan jag häller ut kokt vatten o sen på med lite kallvatten. Brukar lägga i slevar o typ stekspadar som då får en första avskjöljning innan jag tappar ut det o fyller på rent diskvatten. Rätt praktiskt, faktiskt :)
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Hett vatten i vasken ?

Ser att en del lever efter devicen "ska ju tåla.."
En del resonerar som så också att en husbil/husvagn ska ju tåla vinterklimat så varför täcka över eller ställa in dem på vintern..
Ska tåla och att inte ta stryk är inte riktigt samma sak om en säger..
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Hett vatten i vasken ?

Ser att en del lever efter devicen "ska ju tåla.."
En del resonerar som så också att en husbil/husvagn ska ju tåla vinterklimat så varför täcka över eller ställa in dem på vintern..
Ska tåla och att inte ta stryk av är inte riktigt samma sak om en säger..
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hett vatten i vasken ?

Jag undviker att hälla potatisvattnet i vasken eftersom det innehåller näringsämnen som bakterierna i tanken gillar. Om jag ändå gör det så brukar det lukta skit ur avloppen nästa dag dag.
 
Toppen