• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemtransport av havererad husbil utomlands?

RoffeN

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Finns det något försäkringsbolag som erbjuder hemtransport av en havererad husbil?
Det kan ju bli en mycket dyr historia att låta närmaste verkstad lösa tex ett maskinhaveri som ändå inte borde innebära skrotning. I det fallet hade jag velat ha hem den och lagat det själv. Vårt bolag, WaterCirkles, gör det inte med vår Bürstner -07.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Finns det något försäkringsbolag som erbjuder hemtransport av en havererad husbil?
Det kan ju bli en mycket dyr historia att låta närmaste verkstad lösa tex ett maskinhaveri som ändå inte borde innebära skrotning. I det fallet hade jag velat ha hem den och lagat det själv. Vårt bolag, WaterCirkles, gör det inte med vår Bürstner -07.
Hur hög är kostnaden för transport, från var, till var.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du borde ju kunna kolla med en husbilshandlare, de får ju hem bilarna och husvagnar med biltransporter. Jag vet inte v ad de heter idag.

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Om du har assistansförsäkring i din försäkring eller en sådan försäkring hos annat bolag så är det den som ombesörjer transporten av din husbil till närmsta verkstad eller en plats du väljer själv i samråd med försäkringsbolaget.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Om du har assistansförsäkring i din försäkring eller en sådan försäkring hos annat bolag så är det den som ombesörjer transporten av din husbil till närmsta verkstad eller en plats du väljer själv i samråd med försäkringsbolaget.
Då får bilen inte vara för gammal och den får ej ha gått för långt, Är den det gör dom ingenting, Finns en liknande tråd här och Försäkringsbolaget gjorde vad jag läste ingenting ,

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Då får bilen inte vara för gammal och den får ej ha gått för långt, Är den det gör dom ingenting, Finns en liknande tråd här och Försäkringsbolaget gjorde vad jag läste ingenting ,
April 2024 rasade växellådan på husbilen när vi var i Spanien. Husbilen är från 2008 och hade vid det tillfället rullar över 29000 mil. Assistansförsäkring stod för bärgning vid två tillfälle, taxiresor samt hotellboende tills bilen var reparerad. Växellåda och verkstadskostnader fick vi själva betala. Vi har Folksam med assistans.
Vad jag ser så finns det även andra lösningar med att flytta en husbil som inte fungerar på andra sätt.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Bärgning till närmast lämpliga verkstad ingår i princip i alla halv/helförsäkringar. Då blir det till närmaste verkstad oavsett vad man själv tycker och vill. Där slutar sen bolagets ansvar.
Har man en gällande maskinskadeförsäkring (nyare bil) står ju bolaget för reparationen också så då väljer dom vart dom vill bärga den för att också få den fixad.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
April 2024 rasade växellådan på husbilen när vi var i Spanien. Husbilen är från 2008 och hade vid det tillfället rullar över 29000 mil. Assistansförsäkring stod för bärgning vid två tillfälle, taxiresor samt hotellboende tills bilen var reparerad. Växellåda och verkstadskostnader fick vi själva betala. Vi har Folksam med assistans.
Vad jag ser så finns det även andra lösningar med att flytta en husbil som inte fungerar på andra sätt.
Vad bra att ni fick hjälp, och att det löste sig bra för er
Dom har också Folksam, Kan man ha ändrat i försäkringen mellan 2024 och i år?
Skriv i sökfältet Assistans så kommer deras tråd upp

RoffeN

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Tack för en tydlig sammanfattning. Man får låta en verkstad göra en felsökning och sedan ta det därifrån.

RoffeN

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Varför två gånger? Fick ni ersättning för boendet under tiden reparationen pågick eller är den tiden begränsad? Vi har assistans i vår försäkring.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Jag hade själv ett stopp på Sicilien nu i Juli och behövde bärgas. Jag ville absolut till en auktoriserad Ivecoverkstad och fick trassla lite för att få den bärgad 1,6 mil dit istället för 1 mil som det var till närmaste bilverkstad.
Ingen skugga över Folksam, det var den italienska "organisationen" som var hårda och ville hålla sig till avtal. Förmodligen har dom fasta priser i sina avtal sinsemellan. Folksam tog sen på sig att betala lite extra för att få den dit jag ville.

Jag tror tyvärr inte att det finns något bolag som har försäkringar som erbjuder längre valfria specialbärgningar eller bärgning hem för äldre bilar. Premien skulle nog bli orimligt hög med tanke på att äldre mer slitna bilar naturligtvis havererar oftare.

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Varför två gånger? Fick ni ersättning för boendet under tiden reparationen pågick eller är den tiden begränsad? Vi har assistans i vår försäkring.
Först bärgning från platsen vi lyckades ta oss fram till och därifrån till en campingplats som jag själv valde. Sedan bärgning till den verkstad som dom efter mycket problem lyckades hitta. Då hade vi tillbringat 5 veckor på en campingplats som vi själva fick betala för men det hade dom upplyst oss om så det var helt ok.
Under tiden som husbilen var på verkstad så fick vi hotellkostnaden betald samt alla taxiresor som uppstod.
Fick visserligen överklaga en gång men sedan blev det rätt.
Tyvärr är det inte försäkringsbolagens största och första uppgift att betala ut ersättning till dom som har blivit utsatta för det ena eller det andra. Försäkringbolagens första och största uppgift är att tjäna pengar så att ägarna kan håva hem stora vinster.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Både LF Bergslagen och WaterCirkles tranporterar hem en havererad husbil utomlandsifrån om bilen inte blir reparerad på tre dagar.
Sidor 18 och 19.

Sidan 10.

Så förstår jag villkoren.
Det står också att husbilen får Max vara 8 år och Max ha rullat 12000mil

Toppen