• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemska bilder

  • Startad av Startad av Ola o Kerstin
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hemska bilder

Hej ClasB
Jag får bara fram en bild med denna länken, det finns 12 bilder om man googlar på rubriken.
Hälsar Ola
 
Sv: Hemska bilder

Tragisk händelse,
Här ser man vilken enorm kraft det är i 50ton, fullständigt pulveriserad husbil,
 
Sv: Hemska bilder

Stackars människor, vi tänker på dom och tänder ett ljus!
 
Sv: Hemska bilder

Klämd mellan två långtradare överlever man inte. Hemska bilder. Hoppas de slapp lida.
 
Sv: Hemska bilder

För att minimera risken för olyckor (speciellt på autobahn) så är det viktigt att:

1. Kontinuerligt ha uppsikt i backspeglar,
2. Använda blinkers (även vid återgång till högerfil).
3. Undvika att hamna mellan tyngre fordon.
4. Hålla avstånd.
5. Läsa av framförvarande trafik & påfartsvägar.

Här hemma har det ju blivit så att många inte använder körriktningsvisare, tittar i backspeglarna eller håller avstånd. Om man tar med sig denna kultur när man färdas på autobahn så är risken oerhörd att en olycka händer.

Bennie
 
Sv: Hemska bilder

Hur undviker man att hamna mellan långtradarna. Tvåfilig autobahn, högerfilen är full av långtradare. Den andra filen är för snabb för min husbil, då skapar jag köer och olycksrisker genom att alla kör mycket snabbare än mig. Försökte som Jappe skrev strunta i motorvägarna. Men efter 10 mil så orkade jag inte köra dessa mindre vägar. Det var lika mycket långtradare där och samtidigt mötande trafik (långtradare) Tyckte det var mycket obehagligt. Detta var i norra Tyskland
Ha det
 
Sv: Hemska bilder

Otäck upplevelse. Blev några minuter före krocken omkörd av finska husbilen. Tog fyra timmar att komma loss. Samtliga fordon inklusive långtradare fick vända på motorvägen. Enormt räddningspådrag med ambulanser och brandbilar som dock mycket snabbt var på plats.
 
Sv: Hemska bilder

Hur undviker man att hamna mellan långtradarna.
Om möjligt väljer vi att köra igenom Tyskland på väg söderut ex. till Spanien under lördag och söndag då långtradartrafiken är förbjuden med enstaka undantag. På färd i andra länder finns många alternativa vägar med motorvägsstandard och låg trafikintensitet så där undviker vi motorvägar (läs betalvägar).

Jag har hittat en rytm på tyska motorvägar som passar oss. Jag håller en hastighet något högre än långtradarna ca 95-100 km/tim och behöver därför aldrig ligga mellan långtradare som håller korta avstånd.

Ett annat problem som jag tidigt blev uppmärksam på är att inte gå ut omedelbart efter några omkörande fordon/personbilar för att lägga mig strax efter. Det händer att en långtradare mitt i en lång radda av långtradare bryter sig ut för att köra om framförvarande långtradare. Denne har räknat in att det kommer ett antal bilar i hög fart och avvaktar medan hans egen bil närmar sig framförvarande. När de bilar han räknat in har passerat så kör han snabbt ut för att köra om.

Har jag då lagt mig omedelbart efter den sista omkörande bilen är risken stor att han upptäcker mig försent eller inte alls och olyckan kan vara ett faktum. Detta har jag fått bekräftat av långtradarchaufförer vid ett par tillfällen och även sett den typen av olycka.
 
Sv: Hemska bilder

Om möjligt väljer vi att köra igenom Tyskland på väg söderut ex. till Spanien under lördag och söndag då långtradartrafiken är förbjuden med enstaka undantag. På färd i andra länder finns många alternativa vägar med motorvägsstandard och låg trafikintensitet så där undviker vi motorvägar (läs betalvägar).

Jag har hittat en rytm på tyska motorvägar som passar oss. Jag håller en hastighet något högre än långtradarna ca 95-100 km/tim och behöver därför aldrig ligga mellan långtradare som håller korta avstånd.

Ett annat problem som jag tidigt blev uppmärksam på är att inte gå ut omedelbart efter några omkörande fordon/personbilar för att lägga mig strax efter. Det händer att en långtradare mitt i en lång radda av långtradare bryter sig ut för att köra om framförvarande långtradare. Denne har räknat in att det kommer ett antal bilar i hög fart och avvaktar medan hans egen bil närmar sig framförvarande. När de bilar han räknat in har passerat så kör han snabbt ut för att köra om.

Har jag då lagt mig omedelbart efter den sista omkörande bilen är risken stor att han upptäcker mig försent eller inte alls och olyckan kan vara ett faktum. Detta har jag fått bekräftat av långtradarchaufförer vid ett par tillfällen och även sett den typen av olycka.

Vilka bra råd, Gunnar, tack för att du delar med dig av din erfarenhet!
/Åke
 
Sv: Hemska bilder

Förutom Gunnars råd brukar jag, när det ser ut att bli stopp och där det går, lägga mig i filen utanför långtradarna för att undgå att bli påkörd bakifrån av någon som pysslar med allt möjligt och inte har uppsikt framåt.
 
Sv: Hemska bilder

Det händer att jag ligger i tradarfilen och glider fram i ett behagligt tempo på Autobahn om mängden tradare inte är för stor men så fort det dyker upp en tradare bakom mig så går jag ut, kör om och letar efter nästa "hål" längre fram.

Det är inte trevligt på Autobahn längre. Alla fördelarna med det fina vägnätet har försvunnit i och med tradarmängden. Irriterande att se tomma järnvägsspår överallt samtidigt. De som är ansvariga för detta borde ställas till svars!

Jappe
 
Tillbaka
Toppen