• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemmabygge??

F

F.d. 15986

Guest
Ni som har byggt husbil själva....
-Hur löser man gasolinstallationer?
-Hur tar man reda på ventilationskrav?
Fler frågor lär nog dyka upp under vägs gång, för tillfället är projektet ett ganska nypåbörjat busskal.:wub:

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hemmabygge??

Jag kan inte tala om hur lagarna är numera i Sverige, men kan tänka mig att det är liknande i resten av Europa.
Dert är viktigt att det finns evakuering av gasen på en låg punkt och att det finns en luftingång högt placerat. Gasen väger mer än luft, så tänk dig att du har ett gasmoln som sjunker till golvet och måste rinna ut ur bilen. hör med den ansvariga myndigheten i Sverige och fråga dom hur dom vill ha det innan du bygger. Jag tror att det är Sprängämnesinspektionens föreskrifter som gäller. Ring dom och fråga om (SÄIFS 2001:2) som numera är upphävd.

Sedan vill jag tillägga att det är mycket tacksamt i denna tråden att du sätter in foto så alla kan följa ditt arbete. Hur du tänker och om alla dina problem m.m

Lycka till Juan

F

F.d. 15986

Guest

Tackar. Det var ungefär något sådant jag tänkt mig. Jag tänkte överföra systemet från vår gamla husvagn.
Foto kommer absolut! Ska bara få lite teknisk support från sonen. Jag njuter ju själv av både ditt och andras projekt, oftast dagligen:yes:Vårt bygge är en 11,5m volvobuss från -67.

I

Ice-Man

Guest

Gasol och ventilationskontrollen är numera undantagen från Bilprovningen.
Tidigare kostade en sådan besiktning ca 17.000 kr, men är alltså inte nödvändig längre.

Tittar man på en husbil eller husvagn så får man en ganska god överblick hur det BÖR se ut. Det kombinerat med en god portion sunt förnuft blir nog en bra kombination.

Jag själv har avstått gasolinstallationer då jag inte gillar o köra omkring med "bomber" i form av gasflaskor. När vi står utan ström kör jag oftast en liten portabel enlågig gasolspis som man kan använda var som helst t.ex. utomhus. Skulle jag behöva fler plattor så får jag köra via invertern eller starta elverket i lastutrymmet, men det har hittills inte behövts för matlagning i alla fall - det finns ju kolgrill med...

F

F.d. 15986

Guest

Arbetet på pärlan har legat i stort sett still. Materialbrist...Men vi har hunnit kika på en del lösningar på nya husbilar. Kul! Då kom frågan upp... En säljare sa att man i vissa modeller hade gasolförvaringen inne i garaget. Vad vi glömde att fråga, (han hade ingen sådan inne, så vi kunde ju inte titta på konstruktionen) var om man hade åtkomst till garaget inneifrån bodelen då. Annars har man ju bara gasolluckan på utsidan. Är det någon som har en bil med gasolen i garaget som kan skänka ljus i frågan? Jag vill nämligen ha gasollådan bak i "förrådet" och iallafall få en "nödutgång" den vägen.

F

F.d. 29954

Guest

Jag skulle sätta lite tid på planering.
Själv har i stort sätt eliminerat gasolen, har den bara till kokplattan, och en 6KG gasol räcker länge. Resten löser man med diesel och 12V....

F

F.d. 29925

Guest

Nog säkrast att ha gasolburkarna i ett separat, väl ventilerat utrymme, som ej har förbindelse med bodelen förutom med tätade genomföringar för gasolrören.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De biler jeg har sett med gasolen i garasjen har hatt et gasstett skåp rundt flaskene med ventilasjon i golvet. Ser ingen fordel med denne løsningen.

F

F.d. 58573

Guest

De biler jeg har sett med gasolen i garasjen har hatt et gasstett skåp rundt flaskene med ventilasjon i golvet. Ser ingen fordel med denne løsningen.

Knut, nu måste du förklara dig: Ingen fördel jämfört med vad?

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sammenlignet med den tradisjonelle løsningen med gasolflaskene i et tett skap med tilgang fra utsiden. Har en gan hjulpet noen med å bytte flaske inne i garsjen i bilen - først rydde vei, så åpne døren på skapet. Enkelt å løfte ut den tomme flasken selv om du står på kne i garasjen. Så løfte inn den fulle flasken - det var ikke like enkelt. Beste løsningen er LPG-Tank! Ingen flere tung løft. Om denne står inne i garasjen elelr henger i rammen under bilen spiller mindre rolle - påfylling skjer i en "kontakt" på siden av bilen.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Tänk på att det får inte finnas slangar i dolda utrymmen, där skall det vara rör. Är rören skarvade skall det gå att inspektera skarvarna.
Där rör eller slangar går igenom väggar od skall det finnas skavskydd på dem.
Undvik att använda kopparrör, de blir sköra och kan brista om de utsätts för vibrationer under en längre tid. Det finns speciella rör för gasol.
Klamma rören tätt, dubbelt så tätt som du tänkt från början.
Här kan du hitta nyttig information
Gasol och fotogenprodukter - Fogas AB - gasol, fotogen
//W

F

F.d. 3297

Guest

När jag för 7 år sedan regade in Uggleboet så gällde följande.

Lufttätt mellan bodel och kylskåp
minst 40mm hål under kylskåpet
kylskåpsskorsten ska minst 50mm fritt till närmast brännbart
Gasolfacket ska vara tätt gentemot bodelen men välventillerat utåt
gasolflaskorna ska kunna spännas fast i sin box

Lycka till!

F

F.d. 15986

Guest

Tanken var en gastät låda med ordentlig golvventilation och fastspända flaskor. Fördelen är stor...vi har gott om aluminiumreglar i ytterväggarna, vilket kan vara lite sådär att ta sig igenom.
Vad menas med gastät placering av kylskåp förresten? I husvagnarna står de ju inte gastätt inbyggda, men väl ventilerade, fa för gasevakuering neråt????

F

F.d. 15986

Guest

Hej wisard.
Men gasolrören är väl av koppar, eller???:confused:

F

F.d. 29954

Guest

Kylskåp bör vara av kompressor typen, effektiv, ca 30W, och ingen gasol eller spillvärme på heta dagar.. Kostar lite extra, men som sagt den kan inte explodera eller annat livsfarligt. Har man en gång sett en husvagn/båt där gasolen har exploderat så vet man vad som skall prioriteras - livet/hälsan...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mange produsenter bruker i dag heltrukne stålrør til gasol installasjonen, stivt og sterkt - omtrent samme pris pr. meter som gasskvalitet kopper.

F

F.d. 3297

Guest

Pernilla,
det var vid ventilationsprovningen i Västerhaninge som kontrolanten(tokfinken)
krävde gastätt mellan kylskåpsutrymme och bodelen.

Att det dessutom fanns en öppning under kylskåpets front missade båda han och jag.
Med vinterluckorna på plats så räcker kylskåpslågans spillvärme från skorstenen att
hålla bodelen varm under höst och vår! Då kan man spara på kaminen. :)

F

F.d. 15986

Guest

:p:Ja dessa kontrollanter är väl för goa...Jag måste tacka för alla era användbara tips! och Äntligen har vi lyckats fibbla ur lite bilder ur kameraskrället.
De första är bilder när vår sötnos anlände i påskas. Hon såldes som "partybuss" och hade dessförinnan gått som gokartsbuss, därför ramp o verkstad bak.
DSC00135.JPG

DSC00136.JPG

DSC00138.JPGHon är ju väldigt lila!

Toppen