• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemma igen!

F

F.d. 29756

Guest
Den 4 maj började färden genom det Europa som vi bara sett från ovan. Det är vår första husbil som inköptes för ett år sedan- lite sent då jag nu fyllt 71 år. Min hustru och jag vill inte passa på och skryta över någonting utan varje år nu är en bonus och åtskilligt nåd eller hur man nu ska klassificera?? Resan har varit hur spännande som helst och vi har varit tvungna att "komma ihåg". Som den som rest vet så kan man skriva ett helt bibliotek fullt och hemkomna pratade vi i munnen på varandra då vi "drabbade" omgivningen.
Min avsikt är bara att lämna lite data över resan som kanske kan vara till nytta för någon medlem.
Resan tog 42 dagar (vi måste hem till midsommar till bröllopp) och blev 770 mil.Boden via inlandsvägen till Göteborg. Färja till Fredrikshamn som inte var förbeställd och kostade 1950 skr. trots rabatt från Motormännen. Där rök en onödig tusenlapp då vi inte förbeställt.
Sen blev det Tyskland- Holland - Frankrike- Schweiz-österrike och sen Tyskland hem via Sassnitz där bilen genomgick en viktökning på borderline.
Medelförbrukning Fiat 2.8 tdi, 3500 kg 0,93 l/mil (skogvaktarlunk 80-90 km/h). Vi vägde bilen med den utrustning den hade under färden och vågen visade 3190 kg så då kan man ju ta med 310 liter hälsobringande vin tex.
Vi har fricampat mycket. Köpte Bordsatlas ställplatzkatalog hos Motormännen för dryga 300 skr. I Tyskland får man den för 19,5E!! Katalogen måste få sitt beröm.Ofta är platserna "kostenlos", lokala initiativ för att dra till sig husbilar som ju kan höja kommersen. Summa avgifter för hela resan 19,5 E och vi har kunnat fylla färskvatten, tömma gråvatten och sköta toan doftfritt. Beträffande anslutningar för färsk och gråvatten har Gardena alla dimensioner som behövs och kostade 1,5 E per styck i Tyskland.
Vi bytte bytte P11 hos BP-gas i Esbjerg för 175 skr.
Beträffande service känner jag mig förpliktigad att berätta:
Jo vi fick ett läckage i duschblandaren i tyska Nördlingen. Vi ringde Motormännens väghjälp och dom var på plats efter 20 minuter. Dom kunde inte laga på plats men hänvisade oss till Möttingen och firma Mayer som finns efter Romantiska vägen mellan Wursburg och Fussen en mil från Nördlingen Där får vi direkt förtur och fick verkligen uppleva kunden i centrum. Det var första vardag efter Pingst. En storväxt kvinna med en overall som hängde lite halvknäppt och med en frisyr så om den gjorts till pingst så var den drabbad av utgående datum, mötte upp. Men vilken härlig människa. Underbart befriad från det yttre. Hon undrar om hon kan få låna nyckeln till bilen, överlämnar den till en småväxt reparatör som kilar snabbt som en vessla till bilen och jobbar raskt. Han behöver inte söka efter skiftnyckeln - den sitter i handen som om han fötts så. Så undrar kvinnan om hon får "hindra" oss med fika, så vi sitter strax i fåtöljer och det blir cappochini och kakor och hon underhåller oss så där allmänt med frågor om barnbarn, blöjor, vår resa osv. medan hon hänvisar anställda och varubilar, tar nedkortade mobilsamtal och kan helt säkert som den naturligaste sak i världen sälja en Concorde för 1,8 miljoner i nästa andetag. Kanske var det hennes firma.?
Vi köpte 1,5 liter koncentrerad toamedel för 7,5 E, vi skulle köpt fler. Vi bytte P11 för 15E.
Duschblandaren blev ett Hymerinplantat då detta inte var en Dethleffsfirma.Och, egentligen, så här då Dethleffs inte hör så var Hymerblandaren nästan som finare.

Navigatorn känns nästan oumbärlig nu då den fått lotsa oss.
Vi har kännt oss trygga både natt och dag.


Många hälsningar från Palle och Kerstin:D :D :D :D :D :D
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hemma igen!

Mycken tack, Palle för ett trevligt och lärorikt inlägg.

Hälsningar

Dag S Kungsbacka
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Hemma igen!

Det måste ha varit en trevlig resa och tack för berättelse.Visst är Tyskarna underbara människor!
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Hemma igen!

Tack till alla som orkade läsa mitt långa referat från vår första europaresa som fick sitt avbrott då det stundar bröllopp i Luleå skärgård.


SÅ VILL VI ÖNSKA EN GLAD MIDSOMMAR TILL ALLA GLADA HJÄLPSAMMA OPTIMISTISKA OCH KUNNIGA MEDLEMMAR I HBK!

PALLE OCH KERSTIN
 
Toppen