• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

F

F.d. 9230

Guest
Hej!
Ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.:swoon:

Har varit inne på olika tester, forum mm, men tycker inte jag blir klokare.
Vi skall alltså köpa en GPS och vill gärna köpa den nu så jag kan börja planera Kroatienresan till sommaren.

Hoppas nu jag kan få lite råd av er.

Märke? Vad är för och nackdelar med de olika?
Hur fungerar det med kartuppdateringar?

Funktioner jag tror jag vill ha (lägg gärna till eller säg emot :) )
Körfältsanvisningar
TMC
Röst som läser upp
Att man kan läsa in tex ställplatser
Varnig för trafikkamera
Bra bakgrunsbelysning
4,3" skärm

Vi behöver inget "extra" i form av annan multimedia då vi har det i bilstereon.

Tacksam om ni har lite råd

Ulrika
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Hej!
Jag är ingen expert på GPS trotts att jag har översatt texten till Europas "värsta" webbsida (ARCHIESCAMPINGS) för gratis nerladdningsbara POI-filer med campingar till svenska (som kommer inom kort). Däremot har jag bland annat följt upp en test i Expressen inför mitt inköp 2007. Anledningen var att jag saknade olika modeller vilket gjorde att jämförelserna "haltade" betänkligt. Det visade sig att Expressens "expert" saxat en del ur en annan tidning, som i sin tur hämtar sitt material från sin norska systertidningen. Efter många, långa och mycket krystade förklaringar så kröp det fram att den ursprungliga testen byggde på ett ganska skevt urval som sedan "förvanskats till oigenkännlighet" av olika experter på vägen - hepp!
När det gäller inläsning av nerladdade eller egna POI-filer så har jag under översättningsarbetet lärt mig att man inte kan läsa in sådana i som exempel GPS från Sony, Becker och några andra fabrikat (kommersiella intresse?). Något som jag i sammanhanget saknar i min GPS är möjligheten att direkt mata in koordinater. Men i gengäld har jag kamera i min GPS som automatiskt lagrar koordinater för platsen där jag tar kortet.
Utan att närmare gå in på en dråplig historia med min första GPS så kan jag med gott samvete försäkra att jag ALDRIG i något sammanhang träffat på en bättre telefonsupport än den Navman har.
//Conny
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Hej.Jag föreslår att ni köper en navigator där ni kan läga in koordinater direkt samt att den har en ljusstark skärm som klarar solljus själv använder jag en garmin 660,tänk även på att navigatorn måste ha bra kartor installerade samt att navigatorn endast är ett hjälpmedel,ni kan inte lita blint på vad den visar.Lycka till Anders H

:yes:
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Ulrika,

Sen är det nog så att en navigator är inte till mycket hjälp för PLANERING. Då är det bätte med ex. Autoroute, eller varför inte Google Maps (kombinerat med Google Earth där man i bästa fall kan se husbilarna på stellplatserna) eller Michelin, båda fria över webben.

Lycka till

Håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Jag har en Garmin 760 och den har som ni önskar dock har den inte samma köranvisning som Navigon´s "Reality Wiev" fast då har inte Navigon så man kan lägga in kordinater direkt utan då får man köra med en markör till man hittar just den platsen eller så får man köpa ett tilläggsprogram .

När vi åkte till Tyskland i Dec så hade vi både min Garmin 760 och en Navigon 2110 och tom. ägaren til Navigon tyckte att min Garmin var enklare och tydligare på alla punkter .

Garmin har även automatisk nattvisning (om man vill) vilket betyder att man inte behöver ändra displayen när det blir mörkt ute .

Ett gott tips är att kika på ex Mediamarkt / Elgiganten och stå och pilla på dom olika GPSerna .

Frugan är också helnöjd med våran Garmin 760 som iofs har både bildvisare och mp3 vilket inte jag heller använder man då 760´n hade alla dom finesser som jag ville ha så fick man ju "ta det onda med det goda" ...

En annan bra grej är att TMC kabeln sitter ihop med laddkabeln som i sin tur sitter i bilhållaren så när man skall montera GPSén i hållaren så är alla kablar anslutna .

Så utöver det du skrev upp nedan så har den även Bluetooth så du kan ju ansluta telefonen till den och när det ringer så pratar du via GPSén och får ut den du talar med i högtalaren .

Körfältsanvisningar
TMC
Röst som läser upp
Att man kan läsa in tex ställplatser
Varnig för trafikkamera
Bra bakgrunsbelysning
4,3" skärm

Vill du även så går det få ut köranvisningarna i bilens högtalare via radiofrekvensen .

Det finns ju även valutaomräknare , miniräknare och översättare i den visst ...... glömde det .

Vi har tidigare haft Mio 168 och A-201 som var bla. vädigt dålig i kartvisningen när man zoomade ut .
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Har en TomTom och du kommer att få olika svar på vilken som är bäst beroende på vilken navigator svararen har. Avstår därför att svara på den frågan. Men saker att tänka på är hur gammalt är kartmaterialet som sitter i GPSen och får man uppdatera fritt åtminstone en gång efter köp. Övriga kommentarer

TMC-------------------------------------Funkar inte någe vidare i Sverige
Att man kan läsa in tex ställplatser -Kolla att det går lätt att ladda in nya POI, lätt TT lite knöligare Garmin
Varnig för trafikkamera---------------Hämta från fria uppdaterade hemsidor i Sverige,
Bra bakgrunsbelysning----------------Vid lågt stående vår/höstsol problem med alla, har gjort en skärm av en vinkartong funkar bra

Kamerafiler
GPS-FILER
speedcam.tk
 
B

Brincken

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Hej !

Prova en Garmin 760. Har haft många olika fabrikat fram till i dag men fastnat för
Garmin. Använder den på semestern i Europa varje år utan problem. Har även en
motsvarande marin modell av Garmin i båten sedan några år. Även den utan problem.
Garmin 760 är lätt att förstå sig på även som nybörjare och jag upplever den som
"trovärdig" ute i trafiken.
Lycka till
Bosse
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

har en Tomtom Go 730T och den har väl allt man behöver och är dessutom enkel att hantera tycker iaf jag. Helnöjd med det köpet. Kartuppdateringar kan man prenumerera på för ca 600kr/år och då får man nya kartor 4ggr per år. Man får dessutom tillgång till mapshare - uppdateringar/ändringar som användare gjort.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Den första GPS-en man skaffar sig kan man väl betrakta som ett redskap för att lära sig tekniken. Jag gjorde fel när jag köpte min första GPS, en Garmin 660 dyrt. På nätet köpte jag för ett tag sedan en Garmin 250 med Europakartor för 1250 spänn och det är den jag använder idag. 660-an ligger i en byrålåda och skräpar. Jag borde ha begripit bättre! Det är inte särskilt begåvat att betala extra för en massa finesser man aldrig använder.

Dessutom har små behändiga GPS-ar, som får plats i fickan och som har bra batteritid, fördelar när man avlägsnar sig från husbilen per cykel exempelvis. Tryck in din position (hem) och ge dig iväg. Du hittar alltid tillbaka.

Detta är min uppfattning i ämnet. Grunden för navigation är fortfarande bra papperskartor, som tillsammans med GPS-en kan ge (med lite träning) en suverän kombination.

Jappe
 
Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Garmin och tomtom är väl de gps:er som är vanligast. Det är nog en smaksak vilken av de två man väljer.

Själv har jag haft båda och för tillfället har jag en tomtom som jag tycker är strået vassare och något mer lätthanterlig än garmin. Men...... smaken är som baken.......

/Per
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Det är väl rätt stor skillnad på kartmaterialet i olika märken.
Jag tänkte byta GPS nu och har upptäckt att Garmin har med Grekland (ca 80%) o TomTom får man köpa till Grekland o det verkar inte vara så uppdaterat. Vet inte hur det är med andra länder tex Kroatien.
/Cecilia
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Vi har precis köpt en gps också jag fattar inte så mycket så tur att det finns en massa trådar o skrivet om detta ämne.
Så vänta ni. Många frågor kommer nog att ställas om ca en vecka./sus
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Jag upptäckte att både tester och personalen i affärer är dåligt uppdaterade när det gäller möjligheten att lägga i koordinater-
Navigon hade allt och mer därtill, men det gick inte att lägga in koordinater. Lämna tillbaka den och åkte till Netonnet och hämta en Tomtom 730T. Funkar perfekt. Lätt att använda. Astrid, rösten, är inte lika vacker och snackar inte lika mycket som skrikiga Lisa i min gamla Sony- Dock helt ok. Röstinmatning av adresser funkar bra. Sedan finns det massor ov finesser jag inte behöver, men de stör inte.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Hej på er
Nya Garmin Nuvi 765t har alla dessa funktioner du söker.
Körfältsanvisningar
TMC
Svensktalande Ingrid som även säger gatunamnen.
Ställplatser, campingplatser, poliskameror och polisens kontrollplatser är bara ett axplock av vad som går att ladda ner som poi´s. (laddas ner av vissa företag vid leverans)
Bra bakgrunsbelysning alltså högupplöst skärm med ett sk blänkskydd.
Även 3D bilder med byggnader (i dagsläget endast i större städer)
Möjlighet att erhålla livstidsabbonemang för kartuppdatering Kommer inom kort
Räcker inte detta har den även mer funktioner.
Mvh Michael Rudolfsson
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Håller med Jappe. Köp en enkel GPS utan en massa finesser som du inte använder tex bildhantering, diverse uppkopplingar, TMC i Sverige och "livstids uppdateringar" för dyra pengar. Köp en ny billig efter ett par år med alla nyheter/finesser som då införts på den nya.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Dyra livstidskartuppdateringar 1200kr är det dyrt när en sedvanlig uppdatering kostar ca 795kr (Navteq)??
Att köpa en billig gps eller för all del vilken produkt som helst och byta ofta brukar inte leda till några bra slutaffärer.
Är det då inte vettigare att köpa en produkt som motsvarar de förväntningar man har på produkten och byta mer sällan??
Sedan finns det folk som är intresserad av t.ex. TMC trafik information för att slippa en massa onödiga köer, trafikstopp, dåligt väglag, m.m. vilket fungerar alldeles utmärkt även i Sverige vilket vissa som inte har TMC alltid vill påpeka.
Men visst finns det enklare maskiner men nu fanns det önskemål om vissa funktioner från Ulrika och dessa finns i Garmin Nuvi 765T
Som sagt det som ofta verkar billigt brukar bli dyrt i slutändan.

Mvh Michael Rudolfsson
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Jag upptäckte att både tester och personalen i affärer är dåligt uppdaterade när det gäller möjligheten att lägga i koordinater-
Navigon hade allt och mer därtill, men det gick inte att lägga in koordinater. Lämna tillbaka den och åkte till Netonnet och hämta en Tomtom 730T. Funkar perfekt. Lätt att använda. Astrid, rösten, är inte lika vacker och snackar inte lika mycket som skrikiga Lisa i min gamla Sony- Dock helt ok. Röstinmatning av adresser funkar bra. Sedan finns det massor ov finesser jag inte behöver, men de stör inte.

Hälsningar
Hans

Rösten kan du enkelt byta ut till något som passar dig bättre. Personligen har jag Yoda (från Starwars) som guide för tillfället. Dock är den på engelska, men det finns andra med.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Det låter som om herr Michael Rudolfsson företräder producenterna och inte konsumenterna. Det är inte alls nödvändigt att uppdatera kartorna fyra gånger om året eller ens en gång om året. Vägarna ligger där dom ligger, i allmänhet. Jordbävningar, jordskred och nybyggnationer kan ju flytta på enstaka vägar ibland, men eftersom GPS-en enligt mitt tycke bara är ett komplement till riktiga papperskartor och ganska ofta bara en kul grej att ha med sig, så bör man ju inte stänga av sin egen hjärna när man är ute och åker utan använda den till att studera vägskyltar med vägnummer och annan information. I början blir man förbannad på GPS-ens tjötiga röst som då och då vill att man ska köra på vägar som man inte själv vill köra på, men så småningom när GPS-en har detroniserats från Argus till Slarvus, så återgår man till den gamla hederliga navigeringskonsten och inser att GPS-en bara är ett komplement till navigeringshanteringen. Detsamma gäller på sjön i ännu högre grad! De som där förlitar sig på sina GPS-ar enbart, utan att kunna navigera på "hederligt" vis, skapar stora risker för övriga sjöfarare. Det har inträffat ett antal allvarliga sjöolycker de senaste åren, flera med dödlig utgång, där dessa oansvariga "elektroniska marodörer" haft skulden!

Mvh

Lätt upprörd Jappe
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Sorry Michael
Det är inte GPSen det är fel på det är Vägverkets dåliga uppdatering av hinder. För sen varning när något hänt och för sen borttagning när hindret är borta.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

På det första får jag inte uttala mig här och för det andra har du helt rätt man behöver inte uppdatera sina kartor 4 ggr per år men man kan.
Det händer ganska mycket på kartsidan förnärvarande och därför har Navteq och bl.a. Garmin valt att erbjuda denna tjänst.
Man lägger in mer vyer med 3D bilder för att lättare känna igen sig på kartan, Öst Europa är på stark frammarsch, campingplatser läggs till m.m.
Och köper man en ny uppdatering finner jag det ganska smart att ta den här möjligheten när skillnaden är såpass liten som den är.
För det tredje GPS är ett hjälpmedel och inget annat.
De som tror att en Gps navigator är mer än ett hjälpmedel blir ofta besvikna.
Dessutom är det ofta så att mannen eller för den delen kvinnan bakom knapparna inte alltid förstår att den inte vet hur just du tänker, man måste helt enkelt kolla vilken resväg den valt innan man ger sig av.
Detta är en funktion som inte heller finns i alla modeller att man tydligt kan se resplanen.
Och snälla kom inte med argument om att jag företräder något företag när jag försöker att ge en person ifråga ett förslag på vad HON söker.
Bättre argument kan ni väl komma med eller är det endast tillåtet att diskuttera vissa märken???
Att tilläggas bör ju då att denna produkt finns att köpa på ett tusental platser i Sverige och jag är INTE importör av Garmin som ni säkert känner till och jag har heller aldrig använt mig av något alias för att dölja min identitet.
Mvh Michael Rudolfsson
 
Toppen