• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helt död Alde 3010

F

F.d. 17169

Guest
Hejsan.
Jag hjälper en pensionär med felsökningen och eventuellt lösningar på problem med att få igång en Alde 3010. Är ju ganska novis på husbil men händig för övrigt. Pannan är helt död. Har mätt och kollat säkringar, och det verkar funkis. Har även provat Op panelen mot en annan panna och då funkade den. Det verkar som att det är inne i själva pannan som det är någé galet. Har varit i kontakt med handlaren som stöder mig i diskussionen, och mitt resonemang. Min fråga är om det är någon som bytt kretskortet i pannan? Är det svårt? Något speciellt att tänka på? Kanske någon som har en sprängskiss eller ritning på själva pannan, för att underlätta vid öppningen av pannan?
Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få.
Med vänlig hälsning Jonas.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Helt död Alde 3010

Det er ganske enkelt å bytte kortet i en Alde 3010. En fjerner det grå plastdekselet og fortsetter nedover :rolleyes:, husker ikke hvor mange skruver totalt - det er ett år siden jeg måtte bytte kortet.

Det sitter 2 sikringer inne på kortet som hver for seg kan gi helt død panna, de er koblet i serie!!!

Først sitter en normal glassikring, men etter den sitter det en fastloddet termisk sikring på 90 eller 95 grader - denne finnes ikke som reservdel fra Alde. Det var selvfølgelig denne som røk på mitt kort. En kan midlertidig klype fast en brygge over denne til en får fatt på nytt kort. Begge sikringene sitter på toppen av kortet.
 
F

F.d. 17169

Guest
Sv: Helt död Alde 3010

Vi tackar för ett snabbt svar.
Detta hjälper oss vidare. Jag kommer prova ikväll att öppna upp och kontrollera.
Återkopplar hur detta utvecklar sig.
// Jonas
 
F

F.d. 17169

Guest
Sv: Helt död Alde 3010

God Måndag morgon.
Har nu bytt kortet i pannan och det var inte något problem. Tre skruvar(torx) och en del sladdar att vara noggrann med. Tyvärr verkar det som att den manöver panelen som satt också är trasig. Jag har provat med en annan panel och då fungerar pannan som den ska. Har även provat den defekta panelen mot en annan panna och då är den död. Märkligt då den fungerade mot den andra pannan för någon vecka sen. Inhandling av en ny panel pågår.
Återkoppling kommer när det är allt är som det ska vara.
// Jonas
 
F

F.d. 17169

Guest
Sv: Helt död Alde 3010

Hejsan.
Nu är panelen bytt och det var inga problem.
Så nu fungerar allt som det ska. Och än en gång tack för hjälpen.
// Jonas
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Helt död Alde 3010

Hej! Jaha nu har det hänt oss också :mad:. Panelen helt död. Men jag får tacka Knut och Er andra som talat om att man ska ha en termosäkring i reserv, så nu fungerar pannan igen :).

Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen