• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helljus vid användande av blinkers?

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Har en fiat -11 halvintergrerad ofta när jag ska växla mellan hel och halvljus lyckas jag blinka oftast till höger. Är det någon mera som har samma problen, eller är jag instabil i mina fingrar?:msn_laugh:

Hade en -07 tidigare men där hade jag inga problem?

JOE

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Helljus vid användande av blinkers?

På min gamla 99:a så brukar jag också blinka till höger när jag försöker blända av inför möte! Hoppas bara att inte någon av mina motorsportsfantomträtobröder läser detta för då kanske dom börjar ifrågasätta min lämplighet som bilförare (igen)!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 50252

Guest

Samma här.
Himla störande.

F

F.d. 27368

Guest

Många moderna bilar har automatisk filbytar blink .
Det räcker att lätt peta den neråt eller uppåt så blinkar det 3 till 5 gånger .
Men dom verkar ha glömt att vi i norden använder helljus till mer än blinka åt mötande :msn_laugh:

F

F.d. 50195

Guest

Samma här, som någon skrev så är det väldigt störande.

F

F.d. 58601

Guest

När bilen var ny märkte jag att blinken till höger kom på vid ljusomkoppling ibland men har inte märkt nå på ett par år. Det är just den automatiska filbytar blink som var väldigt känslig men efter en tid så försvann felet. Eller har man blivit van/exakt med spaken , på äldre bilar hade de inte den automatiken.

Leif

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Har en -11, har faktiskt aldrig råkat ut för det.

M

Matts Torebring

Guest

Har en fiat -11 halvintergrerad ofta när jag ska växla mellan hel och halvljus lyckas jag blinka oftast till höger. Är det någon mera som har samma problen, eller är jag instabil i mina fingrar?:msn_laugh:

Hade en -07 tidigare men där hade jag inga problem?

JOE

Jag tycker också det är märkligt och felkonstruerat. Man får tänka sig för varje gång. Mvh Matts Torebring

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Har bilen även komfortblinkers ? = man bara petar till spaken så blinkar den 3-5 gånger .

Ja det har den och jag tror att det kan vara orsaken till att man får igång blinkersen när man växlar mellan hel/hlavljus.
Försöker att tänka på att trycka spaken rakt bakåt men ibland vinglar den till ändå och vips så blinkar bilen åt något håll, oftast till höger.

JOE

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Upplevde samma sak i höstas när jag körde i mörker. Väldigt besvärligt. Bakomvarande bil undrade nog vad jag höll på med.

F

F.d. 50163

Guest

Vi med Ford har ej dessa problem.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vi har en -06 med FIAT 244-chassiet. Inga problem.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har haft vår bil nu i 3år och aldrig stött på det här problemet.

När jag läste om det igår så verkligen försökte jag idag när jag åkte hem att få fram det här problemet. Gick inte.

Sambal

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2025

Jag har en -11 och har samma problem, oftast åt höger, helt klart en dålig konstruktion!
Jag kör i jobbet en MB Sprinter med samma system, inga problem!
Jag var i dag på service och påpekade problemet, men på Dahlgrens i Uppsala tyckte att det inte var något fel.

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025

Jag har en -11 och det var ett sort problem nyligen när jag körde i Tyskland. Mycket irriterande. Undrar om det går att ställa in på något sätt så det inte är så känsligt. Även när jag tänker mig för och försiktigt drar spaken rakt bakåt händer det ibland.

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Har en 12:a med "comfort blinkers" och det blir ofta blinkning när man växlar mellan hel och halv ljus:(
Martin

Toppen