• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning Heki mini

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kollade runt lite för jag köpte en när de kom för tio plus X antal år sedan, betalade typ 950:- för den då och funkar än.
Det verkar lite underligt och Dometic kom ju med bland Heki luckorna efter ett tag.

På de nyare så ser inte innerramen ut som på de första, den är slätare i utförandet. Men det skulle ju inte behöva betyda något större problem, om den passar.....
De har ju sett ut som på denna bild med bygeln som justering och hantering av luckan samt låsning i andra läget som då funkar bra under färd, eller regn och stormvindar.
Skärmbild 2025-09-14 133040.png
Med eller utan ventilation är ju bara med eller utan gummilist i spåret som finns.

Men det finns en till som jag troligen inte sett, eller inte kopplat samman med HEKI om jag sett den. Tydligen en variant av Dometic....
Eller kanske en helt missvisande bild

Skärmbild 2025-09-14 133749.png

Men det finns även Dometic Mini Heki Style med bygel, som troligen är den som stämmer i så fall.
Skärmbild 2025-09-14 134914.png
Skillnaden som man kan se är de två låsklackarna på rutan i de övre hörnen som syns som mörkare saker på nedre bilden, men syns inte och verkar hänga samman med gjutningen på övre bilden, eller om det bara är ljuset som ljuger.
Men de mörkare låsklackarna finns på min lucka som alltså är köpt när Hekiluckorna kom ut på marknaden och då troligen innan Dometic kom med i hanteringen?
Men som Imperial 1975 skriver så håller nog inte de som lägger in annonser ordning på bilder och ändringar som skett men de inte har en aning om.
Jag kommer ihåg i ett annat sammanhang med dyra maskiner med typ.... Här har vi en bild av det gamla utförandet och här en bild av det helt nya konceptet.... Med samma gamla bild på båda, som säkert gjorde det påkostade annonsbladet helt värdelöst, som hade skickats ut till firmor och troligen av en reklamfirma som fått uppdraget. (Det var på den tiden som papper med fina tryck användes för att locka kunder med nyheter.

Kort sagt. Det verkar kanske finnas skillnader men inget som man kan peka direkt på.
------------------------------------
Men...........
Jag frågade AI i min telefon som avslutning, som började prata om massor av uppgraderingar 2016 och beskrev med vev i stället för bygel och andra finesser som absolut inte skett.... Vilket allt troligen gäller den större Midi Heki...... som gjordes om. Är det den du också fick luddig info om fast du frågade om din Mini Heki som jag.
AI vet troligen inte skillnaden på MINI och MIDI, och det är det som är problemet :msn_wall:.
Orkar inte sudda allt i inlägget, kanske finns någon annan nytta med det.
Utredningen nedlagd :msn_tongue:.
------------------------------------
M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det här svaret fick jag av Gemini pro om skillnader på mini och midi, vet inte ifall det skiljer sig från ditt svar.

Den största och mest avgörande skillnaden mellan en Mini Heki och en Midi Heki är deras storlek. De är båda populära takluckor från tillverkaren Dometic, men är designade för olika typer av fordon och behov.

Mini Heki​

• Mått: Mini Heki har standardmåttet för utskärning i taket på 40 x 40 cm.
  • Användning: På grund av sin storlek är den perfekt för mindre utrymmen i husbilen eller husvagnen, till exempel över en säng, i badrummet eller i en smalare korridor.
  • Funktioner: Luckan öppnas oftast med hjälp av en bygel och har vanligtvis tre olika öppningslägen. Den har dubbelt akrylglas för bra isolering och levereras med myggnät och mörkläggningsgardin.

Midi Heki​

• Mått: Midi Heki har ett större mått för utskärning i taket, vanligtvis 70 x 50 cm.
  • Användning: Denna större taklucka är idealisk för att ge mer ljus och luft i större utrymmen, som i bodelen eller över sittgruppen, där den kan fungera som ett stort takfönster.
  • Funktioner: Även Midi Heki har dubbelt akrylglas, myggnät och mörkläggningsgardin. Luckan kan öppnas med antingen en bygel eller en vev, och vevmodellen möjliggör en steglös öppning. Vissa modeller har även fast ventilation.
Sammanfattningsvis kan man säga att valet mellan Mini Heki och Midi Heki handlar om hur stort hål du har i taket (eller hur stort hål du vill göra) och hur mycket ljus och ventilation du vill ha. Mini Heki passar utmärkt för mindre ytor, medan Midi Heki är ett bra val för de som vill ha en större, ljusare och rymligare känsla i fordonet.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej jag frågade bara "vad gjordes det för förbättringar av MINI Heki taklucka 2016" och nämnde inget om MIDI alls. Men svaret blev då en beskrivning av ändringar som gjordes på MIDI, och frågan skrivs ju synligt upp så den missuppfattades inte som MIDI för det stog helt klart MINI.

Det avslutades med "Dessa förbättringar har gjorts för att göra Mini Heki-takluckan mer användarvänlig ........." o.s.v.

Det finns ju varningar om att det kan bli fel ibland :rolleyes:. Min telefon AI har jag försökt tala om för att kl. med siffror efter är förkortning för klockan och tidsangivelse och får svaret att det naturligtvis är så...... Men säger k l nästa gång ändå. Måste nog gå tuffare fram.

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej, nej jag frågade bara "vad gjordes det för förbättringar av MINI Heki taklucka 2016" och nämnde inget om MIDI alls. Men svaret blev då en beskrivning av ändringar som gjordes på MIDI, och frågan skrivs ju synligt upp så den missuppfattades inte som MIDI för det stog helt klart MINI.

Det avslutades med "Dessa förbättringar har gjorts för att göra Mini Heki-takluckan mer användarvänlig ........." o.s.v.

Det finns ju varningar om att det kan bli fel ibland :rolleyes:. Min telefon AI har jag försökt tala om för att kl. med siffror efter är förkortning för klockan och tidsangivelse och får svaret att det naturligtvis är så...... Men säger k l nästa gång ändå. Måste nog gå tuffare fram.

M.v.h. JANKRO.

O.T
Jag köpte ny mobil för några veckor sedan, en Pixel10 Pro xl, fick då med 1år gratis av Gemini pro, den AI-tjänsten kostar 255kr/mån annars, jag upplever en stor skillnad i denna AI-tjänst jämfört med gratisalternativen jag testat.
Så här svarar den på din fråga.

Information om exakta förändringar mellan Mini Heki takluckor från 2015 och 2016 är svåra att hitta i offentliga källor. Dometic, som tillverkar Mini Heki, gör ofta mindre, successiva uppdateringar av sina produkter snarare än stora modellbyten mellan specifika årgångar.

De viktigaste skillnaderna brukar finnas mellan olika modeller, inte årtal. De huvudsakliga modellerna är:
  • Mini Heki S: Har en enklare, enkelglas-kupol och ofta endast "tvångsventilation" (dvs. en fast öppning som släpper in lite luft). Den har fler öppningslägen (ofta fem) jämfört med Mini Heki Style.
  • Mini Heki Style: Har en dubbelglas-kupol, vilket ger bättre isolering. Den har färre öppningslägen (ofta tre) och kan fås med eller utan konstant ventilation.
Det är mycket mer troligt att en taklucka från 2016 har små, interna förbättringar i material eller mekanik jämfört med en från 2015, men detta är inget som Dometic marknadsför som en ny "modell". Om du ska köpa en begagnad taklucka är det viktigare att kontrollera dess skick och vilken specifik modell det är, snarare än att fokusera på årtalet.

Sudden

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
28805
Medlemskap
2025
Jag köpte från Campingvaruhuset den nyare (rakare kontur), den heter art 72451 Innerram Mini-Heiki Style 2016-.
Om du skall ha den raka är det den, om du har den mer svängda är det den andra som jag inte har numret på.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag köpte från Campingvaruhuset den nyare (rakare kontur), den heter art 72451 Innerram Mini-Heiki Style 2016-.
Om du skall ha den raka är det den, om du har den mer svängda är det den andra som jag inte har numret på.

Då verkar det vara som jag såg på bilderna, ingen direkt synlig skillnad på själva luckan/konstruktionen, men ett "slätare" utförande på innerramen som man ev. kan tänka på om det kan kännas störande vid komplettering av ny Mini om det redan sitter någon äldre i bilen.

M.v.h. JANKRO.

Toppen