• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Pitepalt

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Piteå
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Micke, skivebremser er av natur selvjusterende. Hvis det bare er hydralisk overføring til bremsene og den beskrivelsen du ga forklarer at spaken foretar en blokkering av bremsekretsene slik at bremsen ikke skal gå av igjen. Typisk en amerikaner! Den første til å legge parkeringsbremsen inn på skiver var Citroen i ID/DS modellene, men der med mekanisk påvirking av bremsene på forhjulene! Svært mange har en liten trommel til håndbremsene i navet til bremseskivene.

En slik hydraulisk løsning burde være 100% selvjusterende, et problem kan være at en må vi P på automatkassen - denne pleier å blokkere utgangen av kassa.

Hej å go kväll, Knut
Tack för upplysningen, själv kan jag inte norska, (förlåt mig) (Läsa)
Men en annan kan ju lära sig

Semester kramar till alla...

Kram Michael,Piteå
 
F

F.d. 9055

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Hej
Det kryllar ju inte av amerikanska husbilar precis, själv har jag en Dodge Travco 27 fotare med en ford 7,3 l diesel 4 växlad automat
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Satt här och funderade på hur många amerikanska husbilar det finns i klubben? Vi har själva en Ford E 350 Four Winds -93 med Cummins diesel på 184 hk. Vore kul att komma i kontakt med er andra som också äger amerikanskt. Kanske vi skulle kunna ordna en träff! Vore kul om ni hör av er.

Medlem 504
Lasse o Kerstin


Hej på er. Jag är ny i klubben och bläddrar med stort intresse bland alla inlägg. När det gäller din husbil så tror jag att du nog inte har den motor som du skriver, för Ford har ingen egen diesel utan köper alla diesel motorer av Navistar International. Är det en turbo så är den på hk 215. Det finns ett företag i Sverige som troligtvis är bäst på att svara på de flesta frågor gällande Usa/Can byggda husbilar. =Bisk ab
Lycka till med er husbil,själv kör jag en Europisk husbil
Inger-Lisbeth
 
F

F.d. 50026

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Winnebago 1970. 318 Dodge. På vägen senast 1989

Winnebago LeSharo 1987
Winnebago LeSharo 1988
 

Lasse o Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
504
Medlemskap
2024
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Fick nyligen reda på att vi har en 165 hk diesel från international Harvester
Zanzara
 
F

F.d. 3358

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Jag har en Winnebago Chieftain 22, 1988 bensin. Ganska nöjd men har fått problem med förgasaren, hostar och hackar vid uppförsbackar och drar mycket bensin.
Är det någon som har någon idé, hur mycket bör den dra.
Lasse
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Satt här och funderade på hur många amerikanska husbilar det finns i klubben? Vi har själva en Ford E 350 Four Winds -93 med Cummins diesel på 184 hk. Vore kul att komma i kontakt med er andra som också äger amerikanskt. Kanske vi skulle kunna ordna en träff! Vore kul om ni hör av er.

Medlem 504
Lasse o Kerstin

Hej!
Absolut!
Jag har redan föreslagit det men fick inget svar?! Jag har själv en Winnebago Elandan 11 meters som jag nu försöker att knöla ner en MB 814 lastbilsmotor i ! Det gick åt lite skohorn men det går nog! Se gärna på min sida www.daytona.zoomin.se
Jag har blivit med 2 husbilar till då arbetet med att bygga om Winnin tog sådan tid.
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Hej Bror!
Jag har en Rockwood by Driftwood, John Deere -89. I manualen (pärmen) står det som jag skrev tidigare. Men vad jag fattar så skall man trycka ner broms pedalen då man står stilla sedan så drar man rattväxelspaken mot dig (från läge drive), sen motsols alltså uppåt till P-läget, sen trycker man den mot instrumentbrädan å då skall det ha låst alla 4 hjulen, så har jag fattat det. Men jag vet att den förra ägaren fick fara hem och hämta pärmen för att bevisa på besiktningen, ja då gick den igenom.
Någon stans måste det finnas en skjustering av nått slag eller så är det elektroniskt..?:confused:

Ha en trevlig helg...skall ut å grubbla..:mad: //Micke, Piteå
Hej Micke. Om man jämför ditt handbromssystem med en lastbil med luftbromsar, där p-bromsen fungerar så att när p-bromsen läggs i, så avluftar man p-bromsen o fjädertrycket i systemet låser bromsen. Det kanske är så att du måste trampa ner bromspedalen när du lägger i handbromsen. Det måste dock finnas en bromsjustering på handbromssystemet som mekaniskt skall vara skilt från färdbromssystemet, men får manövreras med färdbromssystemet. Om systemet är felfritt borde det vara injusterat från början en gång för alla
rolf
 
F

F.d. 11097

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Blir det träff hänger vi på
cummin
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Jag har en Winnebago Chieftain 22, 1988 bensin. Ganska nöjd men har fått problem med förgasaren, hostar och hackar vid uppförsbackar och drar mycket bensin.
Är det någon som har någon idé, hur mycket bör den dra.
Lasse
Vad har du för motor i den? och vilken växellåda är det?
/Peter.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Jag har en Winnebago Chieftain 22, 1988 bensin. Ganska nöjd men har fått problem med förgasaren, hostar och hackar vid uppförsbackar och drar mycket bensin.
Är det någon som har någon idé, hur mycket bör den dra.
Lasse

Hej,
ta bort förgasaren och montera en TBI (trottle body injector ) så är de fri från många problem och bilen kommer dessutom att ta mindre bränsle.
Vill du vete mera om just TBI så kontakta Olle Wilsson i Huddinge. www.skrivoskruv.se/ eller www.creativefuelinjection.se där kan du läsa lite om just detta. Olle kan allt om just detta och har säkert kompletta system att sälja. Olle är en klurig f-n och skriver i bl.a Classic Motor Teknikens Värld m.fl tidskrifter.
Lycka till
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

I vår Allegro som har ett Oskosch cassie. finns oxo en fjäderautomatisk parkeringsbroms. som sitter på kardanaxeln bakom vxlådan. den friläggs med oljetryck från servopumpen. de kan vara not liknande på Rockwod.
 

Gyllis

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Haninge
HBK-Nr
4225
Medlemskap
2025
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Satt här och funderade på hur många amerikanska husbilar det finns i klubben? Vi har själva en Ford E 350 Four Winds -93 med Cummins diesel på 184 hk. Vore kul att komma i kontakt med er andra som också äger amerikanskt. Kanske vi skulle kunna ordna en träff! Vore kul om ni hör av er.

Medlem 504
Lasse o Kerstin

Hej!

Vi har en triple E -97. Vi hämtade den från Tyskland förra våren. Den har en 6,5 l td. Vore jättekul om vi kunde ha en träff och utbyta lite erfarenheter. Vi bor i Haninge.
:bye:

Roger och Anita
Medl nr 4225
Gyllis
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Jag har en Winnebago Chieftain 22, 1988 bensin. Ganska nöjd men har fått problem med förgasaren, hostar och hackar vid uppförsbackar och drar mycket bensin.
Är det någon som har någon idé, hur mycket bör den dra.
Lasse

Hej Hazelgrove !
3 L milen om inte du har overdrivelåda.
Kolla jord till motoren och även lägg en extra dit, det ställde till det ordentligt på min bil en gång i tiden.
Tror också på det Bror rekommenderar.
Hälsningar
Paulkaj
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Er det bare en forgasser? De fleste US motorer fra den tiden hadde gjerne flere dobbeltløpere, men er det bare en så er det normalt å måtte rense for skitt i flotørkammer og dyser - ta av forgasseren og åpne den forsiktig. Er det noe som ligner sand i bunnen på flotørkammeret så er det bare å sette i gang med uttørking. Skru ut en og en dyse - blås den ren og sett den inn igjen.

Er det 2 eller flere forgassere så må en finne ut hvilken som ikke henger med, dette kan en gjøre med luftfilteret av og motoren på tomgang (om den går på tomgang) holder en over inntaket på en forgasser og det ikke blir endring i motortakten så er ikke denne forgasseren med.

Det er vanskelig å justere sammen flere forgassere uten spesialutstyr, men med gehør og litt ekstra tid så går det - eller riktigere det gikk bra flere ganger for meg for ca. 40 år siden, US forgasserene var den gangen relativt enkle å fikse - Japanske og Engelske kunne være større utfordring.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Jag har en Winnebago Chieftain 22, 1988 bensin. Ganska nöjd men har fått problem med förgasaren, hostar och hackar vid uppförsbackar och drar mycket bensin.
Är det någon som har någon idé, hur mycket bör den dra.
Lasse

Hej, håller nog med förslagen ovan att det kanske skulle sitta fint med en intrimmad insprutning, men det blir ju inte gratis även om man skruvar grovgörat själv.
Jag kan tänka mig att du kanske har en Rochesterförgasare under luftburken. Förutom att kolla genom den som Kurt skriver så tror jag att du skall kolla upp choke funktionen.
Du bör kolla två saker först (om det är nu "rätt" förgasare).
Under ett ofta svart bakelitlock sitter det en bimetallklockfjäder som stänger chokespjället när man trampar gasen i botten före start och motorn är kall. I de flesta fall så är det inte vattnet som värmer upp den utan ett el-element som sitter under fjädern. Kolla så att du har 12V på kabeln fram till det, kolla även att det inte är avbrott i elementet (vanligt för det är alltid på) och känn efter så att det blir varmt. När du kollat upp det skall du kolla vacuumklockan som hjälper till att dra tillbaka chokefunktionen. Den brukar sitta i bakkant på förgasaren med en arm framåt och en slang i bakåt som kommer från förgasaren. Sätt på en lång slang och sug i den, då skall membranet dra armen in i klockan. Sätt tungan mot slangöppningen och täpp till, om membranet är o.k. så skall klockan forsätta att vara dragen om allt är tätt.
När membranet är trasigt är det visserligen vanligt att motorn spottar och fräser vid start till elementet/klockfjädern är varma men det beror i sin tur på hur mycket fjädern är förspänd och kan kanske bråka när motorn jobbar hårt, samt "hjälpa" upp bensinförbrukningen.
Kolla även upp om det finns flera vacuumklockor och alla småslangar runt förgasaren.
Kolla så att insugsluften ställs om till kalluft i luftrenaren när motorn är varm.....mmm.... finns nog mer, men börja med det här.

Ber om ursäkt för alla... kolla... i texten, men det får ni leva med.:)

Lycka till och hör av dig. JANKRO.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Jag har en Winnebago Chieftain 22, 1988 bensin. Ganska nöjd men har fått problem med förgasaren, hostar och hackar vid uppförsbackar och drar mycket bensin.
Är det någon som har någon idé, hur mycket bör den dra.
Lasse

Hej igen.

Jag minns att flottören i dessa förgasare var benägna att dra till sig bensin och bli tyngre med åren och följden blev en högre bensin nivå i förgasaren.
KOLLA

En sak till, tändningen på dessa motorer 454 är väldigt kraftfull (HEI) och
gnistan kan löpa hur som helst särskilt, om tändkaplarna är dåliga, då
löper den runt inne i fördelarlocket. Tändkaplar av den bästa sorten fodras.
En bra början.
Hälsningar
Paulkaj
 
F

F.d. 11097

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

hej
Vi har en Gulfstream, 10,10 meter, Cummins diesel på 230 Hk, och en Allison aut-låda 6vxl.

Det är det bästa vi har köpt. Vi tilbringar mycket tid i husblen så man vill ha lite utrymme.

Mikkis

Hej
Det var väl den här som stod i Västerås? I så fall var vi och titta på den 2-3 ggr, den var jäkligt fin inuti. Men det var för lite last kapacitet för oss, vi var även och titta på den som husvagns svensson men den var i väldigt dåligt skick . Det är svårt att hitta storlekar som är bra i Sverige. Vi hitta en kountry star och är väldigt nöjda.
MVH/cummin med fru
 
M

mikkis

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Hej Cummin!

Ja det är den bilden som stod i Västerås till salu! Jag köpte den maj 2009! Vi har åkt ca 500mil med den. är nöjda med bilen, men som du själv sa så e det lite för lite lastutrymmen!
Är nu på väg att eventuellt sälja bilen. Har en Carthago mega Liner på gång. men vi får se om det blir affär på den.

Mikkis
 
Toppen