• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heat 1500

olleo

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5746
Medlemskap
2024
Läste i tidigare forum om heat 1500 och kan rekomendera den.
Kapade värmeslangen som går från truma 6002E och under bilen fram till utblåsen runt dinetten, monterade heat i följe med luften som kommer från truman. De flesta med luftvärme och som kör på el-läge klagar på att luftflödet inte är tillräckligt för att få fram värmen längst fram i bilen( bak i bilen upplever jag att det alltid är varmt).
På heat kan man välja enbart fläktläge i 3 hastigheter och enbart att använda dessa lägen hjälper truma värmen att fördela sig på ett mycket bra sätt.
Önskar man mer värme så väljer man på 3 olika effektlägen.
Tillsammans med ett yttre vintertäcke får man ett bra klimat när man använder förarstolarna. Provade tidigare med ett oljefyllt element men det blev bara punktvärme, även provat lös elfläkt men "bökigt" med placering på golvet och svårt att sprida värmen(sen har man även brandrisken med lösa värme fläktar/element)
.
Jag placerade heat under soffan , där kommer värmeslangen från reuman upp ur golvet.
Tänker även att ta upp ventilationshål längs golvet på soffan för att skapa självdrag upp mot fönstren och väggen(läste om detta i ett annat ämne)då det skapas mycket överskottsvärme från heat som man bör utnyttja.

Om man inte har eluppkoppling och kör på gasol så blåser värmen igenom heat o vidare i värmerören.

Jag kör en Dethleffs 6501 delintegrerad.
 
Toppen