• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Head Up Display

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Ja det kan väl vara en kul grej. Mina bilar har dock inte den egenskapen att de plötsligt och omärkligt går mycket fortare än vad de gjorde nyss, så hittills har jag inte känt att jag skulle behöva hastighetsvärdet i vindrutan istället för att flytta blicken till mätaren lite då och då när omständigheterna tillåter. Utom möjligen på de sträckor i Norge som har hastighetsmätning mellan fartkamerorna. Men jag håller med om att förra generationen av Ducato har mätare som inte är så tydliga som de borde vara.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja det kan väl vara en kul grej. Mina bilar har dock inte den egenskapen att de plötsligt och omärkligt går mycket fortare än vad de gjorde nyss, så hittills har jag inte känt att jag skulle behöva hastighetsvärdet i vindrutan istället för att flytta blicken till mätaren lite då och då när omständigheterna tillåter. Utom möjligen på de sträckor i Norge som har hastighetsmätning mellan fartkamerorna. Men jag håller med om att förra generationen av Ducato har mätare som inte är så tydliga som de borde vara.
Kul grej? Trafiksäkerhet? Intressant reflektion! Ibland vill vi källforska, ibland inte!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Låser upp tråden för lite återkoppling. Har nu kört ett några veckor och ca 200 mil med den nyinstallerade HUD:en i Ducaton. Sitter nu ganska belåten på Schaffer-Mobils utmärkta ställplats i Dresden med en pilsner och lite grillat! :) På väg söderut! Är förbaskat nöjd med HUD. Nästan i nivå med min fabriksmonterade i Mazdan. För mig är det här verkligen trafiksäkerhet. Jag behöver aldrig fokusera om till hastighetsmätare, vilket i vart fall för mig, ger en fördröjning när jag ska fokusera tillbaka på trafikbilden. Den fördröjningen ökar med åldern, i vart fall för mig. I Ducaton har jag valt att enbart spegla hastighet. Men OBD kopplingen gör att massor av information kan visas i rutan, om man vill det.

HUD.jpg

Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
HUD installerad och jäklar vad bra det blev.
Inte ett dugg besvärande att se hastigheten i rutan.
Kunde inte bli bättre, tills jag tog på mig solbrillorna… då försvann synbarheten.

Har visserligen kört utan reflektorfilmen på rutan, kanske har en viss betydelse?

2stroke4ever

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
18899
Medlemskap
2025
Kunde inte bli bättre, tills jag tog på mig solbrillorna… då försvann synbarheten.

Har visserligen kört utan reflektorfilmen på rutan, kanske har en viss betydelse?
Jag gjorde samma uppäckt med solglasögon har polaroid är väl det som tar bort reflexen i rutan

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag monterade reflektorn. Har nu inga problem med solglasögon. Det är Polaroid som kan påverka skärmseenden. Olika solglas påverkar och påverkas olika. Märks också tydligt på GPS skärmar. Oftast blir skärmen mörkare, men den kan också försvinna helt!

Men hos mig blev det perfekt med filmen monterad.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
fel på en men efter 4 timmar går den .
Nu startar båda så ok. Ska kolla idag återkommer.
Dom visar 4-6 km mer än gps. Så dom motsvarar bilens fart och inställda på det tror jag. 100 km gps blir 104-106 km.
passar att sätta framför h- mätarn eller varvmätarn i fiat.

Bilagor

• gps.jpg
    gps.jpg
    1.014,7 KB · Visningar: 12
  • gps1.jpg
    gps1.jpg
    953,2 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Toppen