• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HDR-fotografering

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Här är dagens skörd med HDR-bilder med iPhone:

photo-717722.jpg
photo-719505.jpg

photo-721512.jpg
photo-723519.jpg


Govik - Lahälla
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering




Google Maps

Knottfabriken i Lahälla blev ingen stor framgång.
Idén var att maskiner delvis skulle göra arbetet med gatstenen snabbare, men att ersätta stenhuggarnas känsla för stenens egenskaper gick inte så bra.
Att betala för kompetenta stenhuggare ingick knappast i planen, men så blev gatstenen heller inget bra.
Som synes är byggnaden i dåligt skick, och den borde tas omhand snarast.
På senare tid har man röjt och lagt ut spänger och förhoppningsvis kommer man att restaurera själva byggnaden, annars finns risk att den rasar.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Nackdelen när man gör om en enstaka bild tll HDR är att man kan få ett störande bildbrus, något man undviker när man slår ihop flera bilder.

Marunga
 

Bilagor

  • _DSC3540.jpg
    _DSC3540.jpg
    1,8 MB · Visningar: 4

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Jo det är riktigt men med Snapseed kan man redigera steglöst till det värsta bruset är eliminerat.
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Hej Anders
Fina bilder från dig, som alltid! Makalös teknik, men i mitt tycke lite överdrivna färger.
Men som sagt fina bilder!!
Hälsn
Gert O.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Så jag har alltid ett kamerahus liggande framför ratten. Då har man chans att t.ex. få bilder som bilagan. Och ca 80 % av mina bilder är HDR behandlade för att öka det dynamiska omfånget, men jag försöker hålla nere bruset - som inte alltid lyckas.

mvh
Marunga
 

Bilagor

  • _DSC2946.jpg
    _DSC2946.jpg
    572,6 KB · Visningar: 15

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Påpassligt!

Kameror av idag har oftast HDR-program, nackdelen med dessa är att det inte passar för rörliga motiv pga skuggeffekten. Därför föredrar jag numera efterbehandling för att få mer dynamik i gråbilder.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: HDR-fotografering

Äldre kameror saknar HDR men då fick man t.ex. göra 3 exponeringar (-2, 0, +2). Sammanfogade man sedan alla tre bilderna, då fick man en HDR bild med skarpa avgränsningar, förstärkta skuggor, mörkare ton osv... Det är däremot svårt att exponera 3 ggr utan att motivet (eller kameran) rör sig. Då bestämde jag mig för att göra samma sak fast på datorn (samma princip med 3 exponeringar och sammanslagning). Här kommer ett exempel på en bild som jag hittade på husbilsklubben.se. Hoppas att motivet accepterar en bearbetad publikation annars tar jag bort bilden.

Simulerad HDR med textur och original:
 

Bilagor

  • col_HDR_texturized.jpg
    col_HDR_texturized.jpg
    686,9 KB · Visningar: 2
  • col.jpg
    col.jpg
    28,1 KB · Visningar: 239

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: HDR-fotografering

Så jag har alltid ett kamerahus liggande framför ratten. Då har man chans att t.ex. få bilder som bilagan. Och ca 80 % av mina bilder är HDR behandlade för att öka det dynamiska omfånget, men jag försöker hålla nere bruset - som inte alltid lyckas.

mvh
Marunga

Riktigt fin bild! Man skall ha tur ibland om det nu inte var skicklighet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Du tycks ha fått med en slags textur (eng. texture) på köpet!
Beträffande HDR-behandling av bilder finns appar till både Android och iOS som klarar det bättre och snabbare än program på datorn.

Appen Snapseed har nu även HDR-funktion från enbart en bild, steglöst.
Min favorit!
 
Toppen