• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK Husbilsplatser, synpunkter

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kanonjobb! Tack till er som kämpat med denna fina funktion. Är förundrad över så många sidors diskussion om denna förändring av format som det egentligen handlar om.
Det är lite mer än formatomvandling. ;)
Innan vi tryckte på knappen har vi
  1. Standardiserat all information om servicefaciliteter, markunderlag, priser, prisdatum, priskommentarer, etc till standardiserade format användbart för ikonvisning. Ett stort jobb som gjordes av en arbetsgrupp våren 2017
  2. Under perioden efter denna konvertering, översatt alla nya platser på motsvarande sätt samt aktuellthållit den informationen för alla platsändringar, alltså under ca 2.5 år
  3. Vid behov, bearbetat/omöblerat alla texter - standardiserat beskrivningar och att göra information
  4. Gått igenom och modifierat alla 5000 bilder/foton, både bildkvalitet och förbättrad upplösning på äldre bilder
  5. Justerat namn på platserna, renast från "geografisk information" - inklusive justerat koordinatfel och trasiga webbplatser
Bland annat. Det är mer än så. Även punkten 5 är ett stort jobb - det pågår fortfarande, kanske är vi klara framåt januari? Det är många många platser.

Det räcker inte med ett vackert skal. Kvaliteten på innehållet är minst lika viktig.;)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
För att tydliggöra med ett exempel, Kronenburg i det gamla forumet respektive i sin nya skepnad i HBP:

Anteckning 2019-11-22 122919.jpg
Anteckning 2019-11-22 122806.jpg

Nytt namn, standardiserade underkategorier (omgivningen), standardiserade ikoner för servicefaciliteterna, modifierad/utbyggd Beskrivning och Att göra, rätt Webbplats, aktuella priser för plats/faciliteter, koordinater i två format, adress, standardiserade uppgifter om "tomten"/själva p-ytan, kompletterande uppgifter om öppethållande, husdjur, m fl (de gröna etiketterna). Plus liten karta med tillfartsvägar samt möjlighet att starta navigering direkt (längre ner i bilden).
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej. Vi har vaknat vid en perfekt husbilsplats, Tollarp Sporthall. Enligt handledningen så skall jag kunna trycka på + i kartans nedre högra hörn. Det finns inget + där, varken på min iPad eller iPhone. Vi har alla uppgifter och har tagit ett gråväderskort, men hur lägger jag in en ny plats?
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Jag förstår inte uppdelningen mellan ställplatser och parkeringar.
För mig är en parkering ett ställe att parkera husbilen på utan andra faciliteter.
Nu ligger t ex. Area Sosta Camper Grado [ID: 3560] som parkering trots att det finns både vatten, kasettömning och bottentömning. Var drar ni gränsen?
Om jag behöver vatten eller tömning skulle jag inte kolla denna parkering.
 
F

F.d. 14324

Guest
Var drar ni gränsen?
Vi är bara människor, troligen har vi felbedömt denna plats på grund av bristande/missvisande information eller helt enkelt begått ett misstag, vi har ju bara konverterat vad vi hade.
Dock kommer vi att ha ställplatser utan service med i systemet, vi kommer även att ha med parkeringar som har nån form av service också.
Tänk också på att du kan välja i sökfiltret vilka servicefacilitetar du kräver av en plats, då slipper man de andra på kartan.
Jag ser över platsen då jag ser på deras hemsida att vi saknar flera saker för denna plats.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Om vi håller oss till definitionen ska en Ställplats ha p-ytor/tomter avsedda för husbilar (gärna markerade): Vilket kan finnas på en egen husbilsplats, eller vara en del av en mix-parkering.
Och omvänt, en parkering med fri uppställning av alla fordon i "rutorna", även om den har servicefaciliteter, blir alltså en Parkering.
(Minns de många diskussionerna vi hade om detta sommaren 2016 ;)).
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Testar o lägga upp en ny ställplats. men funderar på var jag skall fylla i koordinater, kostnader och var jag tankar upp ett foto. Eller är det så att ni plockar hem detta själv?
Rättar mig själv hittade nu :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Menar du att det inte fungerar nu?
Så här står det i Handledningen:
De navigeringsappar som programmet kan länka till visas, Google Maps, Sygic, Waze, Here WeGo och Apple Maps.
Vi gjorde ett försök att även kunna länka över till TomTom Go men den information vi fått om krav på länkinformation är inte korrekt så vi får stå fast vid det som står i Handledningen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Så här står det i Handledningen:
De navigeringsappar som programmet kan länka till visas, Google Maps, Sygic, Waze, Here WeGo och Apple Maps.
Vi gjorde ett försök att även kunna länka över till TomTom Go men den information vi fått om krav på länkinformation är inte korrekt så vi får stå fast vid det som står i Handledningen.

Men det fungerar i min iPad ...? det går att länka till TomTom go och navigera till valt plats ..
 

Bilagor

  • B5F422A8-AAA9-45A0-AD9F-F22C62436C31.jpeg
    B5F422A8-AAA9-45A0-AD9F-F22C62436C31.jpeg
    518,4 KB · Visningar: 18

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Men det fungerar i min iPad ...? det går att länka till TomTom go och navigera till valt plats .
Ibland är det befriande att kunna säga "Du har rätt, jag har fel".
Det är så att i iPad/iPhone-världen fungerar kopplingen mellan HBK Husbilsplatser och TomTom Go appen.
Den fungerar inte i Android-världen så där har vi lite hemläxa vilket kan ta lite tid att reda ut.
Tack @sacce för din återrapportering!
 
Toppen