• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK Husbilsplatser, synpunkter

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det finns flera sätt, t ex
  1. Skapa en genväg/länk på din startskärm (mobilt) eller på skrivbordet (laptop - Se handledningarna (klicka på meny Husbilsplatser och välj Handledning)
  2. Om du t ex har Husbilsklubben.se upp i en flik, högerklicka på fliken och välj Duplicera
  3. Control + vänsterklicka på en länk för att en flik ska öppnas
  4. Högerklicka på menyn Husbilsplatser och välj "öppna länk i ny flik"
Det ser dock tyvärr lite olika ut beroende på webbläsare, respektive på laptop eller mobil enhet.
Jag citerar mej själv ovan, och lägger till för mobila enheter

5. I en Androidenhet: Tryck och håll ner på en länk så får du upp alternativ om hur du vill öppna länken.

IOS? Som sagt, inte hemma på IOS, kanske någon annan kan komplettera?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Ja, så långt är jag med, men det är när jag klickar på den ikonen som det står "Markbrunn" och jag fattade inte om det avser grå- OCH svartvatten.

I Danmark har vi lovpligtig adskillelse af regnvand(overfladevand) og kloakvand. Og sådan tænker jeg også at det er i Norge og Sverige. (Nede i Europa kan dette meget vel være anderledes.)

Det betyder at langt hovedparten af riste på veje og pladser (markbrunn) alene er afset for regnvand. Vandet herfra ledes med mininal rensning ud i vandløb, søer og i havet.

Men der findes steder, hvor "markbrunn" er afset for andet, nemlig på tømmepladser. Her er det angivet at markbrunnen kan anvendes til tømning af tanke i busser og husbiler. Og her går alt som tømmes som kloakvand, altså både "gråvann" og "svartvann". På danske rastepladser, campingpladser og stellpladser findes ofte en "markbrunn" og en udslagskumme til kemitoilet tæt ved hinanden. Disse er begge koblet til det samme kloaknet, så i princippet er det ligegyldigt hvad man tømmer hvor.

(Desuden findes "markbrunn" i forbindelse med tankning på bensinstationer. Her er "markbrunnen" alene afset for regnvand og spild af bensin og olie. Dette er koblet til en olieudskiller inden vandet leds til samme ledning som øvrigt regnvand. Det siger sig selv at her må ikke tømmes hverken "gråvann" eller "svartvann")
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Om jag söker på Stora Sjöfallet kommer bara områdes kartan upp men ingen information om parkeringen vid Natur rum. Eller campingen strax intill.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tack KOKKAI!
Problemet är att två eller flera platser ligger så nära varandra att man måste zooma in väldigt långt för att se dem alla.
Prova får du se.
Vi måste utveckla visningen att tala om det för användaren.

T ex Jokkmok campingen:

Anteckning 2019-11-16 145401.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
För Stora Sjöfallet får du göra tvärtom, zooma ut kartan så ser du platsen:

Anteckning 2019-11-16 150404.jpg

I detta fall hänger det på hur Stora Sjöfallet är definierat som geografiskt område (i vårt fall via Google).
Man får i sådana fall åka ut lite med kartan och flytta den en bit.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Tack BOEr.
Något är konstigt. Kartbilderna kommer upp men inga blå prickar inte heller några parkerings eller camping ikoner kommer upp oavsett om jag zoomar ut eller in.
Om jag zoomar in max på Jokkmokk ser jag Artic Camp och alla hus men ingen HBK information.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Zoomar du ut tillräckligt långt slocknar alla blå prickar (av performanceskäl).
Det är inte det som intrffat då?

Var på kartan är du så jag kan kolla (jag kör Chrome på PC just nu)?
Är det bara Jokkmokk?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Blå prickar över Jokmokk, fungerar i min Chrome.
Anteckning 2019-11-16 154454.jpg

Kör denna version:

Anteckning 2019-11-16 154613.jpg

Gå in på de tre prickarna allra längst uppe till höger, välj Hjälp, Om Google Chrome så ska den uppdatera till senaste version.
Du kan även prova att trycka Ctrl + F5 i Chrome, då rensas de s.k. cacharna (temporärt lagringsminne för Chrome).
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Blå prickar över Jokmokk, fungerar i min Chrome.
Visa bilaga 182542

Kör denna version:

Visa bilaga 182543

Gå in på de tre prickarna allra längst uppe till höger, välj Hjälp, Om Google Chrome så ska den uppdatera till senaste version.
Du kan även prova att trycka Ctrl + F5 i Chrome, då rensas de s.k. cacharna (temporärt lagringsminne för Chrome).
Har klickat på prickarna och kollat, jag har Google 78,0,3904,97. TUSEN TACK FÖR HJÄLPEN.
 
Toppen