• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 26456

Guest
På Elmiamässan kom jag i kontakt med HBK och valde (uppenbarligen mot bättre vetande) att registrera oss som medlemmar i tron att ett medlemskap skulle ge en positiv dimension i vårt husbilsåkande/husbilsägande.
Efter ett tips går jag in och läser i detta forum om Tingsryds Camping och Campingvärd. Då forumtråden nu är stängd av trådstartaren öppnar jag upp denna för att kunna ge en lite mer nyanserad bild av det som hänt.
I min roll som journalist tog jag givetvis kontakt med såväl Campingvärden som de kommunala tjänstemän som trådstartaren varit i kontakt med.
Tråden startade med följande:
---------------------------------
Akta er för campingvärden på Tingsryds camping. - 2012-10-09, 17:47
Om ni står på parkeringen utanför Tingsryds camping och det kommer en otrevlig herre, campingvärden, och begär att ni ska betala 175 kr för att det är en avgiftsbelagt ställplats så ge honom inte ett enda öre. Han kom och krävde oss torsdagen den 4/10, samt var mycket otrevlig. Vi vägrade betala och han hotade med polis. Vi sa att de var välkomna. Dock dök ingen upp och vi stod kvar till fredag em. Har nu varit i kontakt med två olika herrar hos Tingsryds kommun och båda hävdar att det är allmän parkering, där man har rätt att stå 24 tim. Där finns endast en vanlig P-skylt, ingen tidsbegränsningsskylt, ingen skylt att där är avgift. Campingen har dessutom mage att ha på sin hemsida att det kostar 175 kr för husbil att stå på parkeringen utanför campingen och ska betalas inne på campingen. Hoppas att hans extraknäck tog slut nu när kommunen är informerad!
Var inne och tittade på hemsidan och det är borttaget att det är avgift på parkeringen utanför!!!!!!!!
Hut går hem!
Senast redigerad av Rolf och Monica den 2012-10-09 klockan 17:50.
------------------------------------
Det Rolf och framförallt Monica "glömde" berätta är (bland annat) följande:
Paret ställer sig med sin husbil på den parkering som hör till campingen/campingens restaurang/tennisklubben som har sina tennisbanor på campingområdet. Efter att ha "parkerat" (enligt deras egen utsago till campingvärden handlar det inte om att de campat) i ett dygn, tar de husbilen och kör till Preemmacken för att tanka (1 km bort) och återvänder sedan för att "parkera" i ytterligare ett dygn... vilket sedan anges som skäl till att det inte handlar om camping utan om parkering.
Under denna "parkeringstid" inköps även en pollett till dusch i campingens servicebyggnad á 10 kronor... När campingvärden påtalar att parkeringen inte är en camping eller ställplats och erbjuder 2 alternativ: Kungsstenarna som är kommunens rastplats eller campingen utmynnar det i samma aversion som kan utläsas i den avslutade tråden...
Följande funderingar inställer sig då hos undertecknad:
Om jag enbart parkerat min bil - går jag då till en servicebyggnad för att duscha?
Om jag enbart parkerat min bil - sätter jag mid då och dricker vin i bilen med risken att parkeringen skall sopas och behöver vara tömd eller skall spärras av för marknad och bilen behöver flyttas eller... ja, jag tror att den som vill förstå - även förstår min tankegång.

Ja - jag är själv Tingsrydsbo och känner Jan-Olov.
Ja - jag kan nog ses som jävig i detta fall.
MEN - om det är så här HBK-medlemmar förväntas vara och bete sig då betackar vi oss!

Rubriken på denna forumsida är:
Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt

Ja - uppenbarligen snackas det men det är bara den ena sidans noga utvalda fragment av en situation som blir belyst och sådant är, för mig, så långt ifrån gemytligt som man kan komma...

Jag hoppas och vill tro att det finns husbilsfolk som är beredda att betala något mer än 10 kronor för att få 2 dygn i härlig miljö eller är det kanske så att det finns en vadslagning bland husbilsfolket om hur billigt man kan semestra?
Kanske är målet: Jorden runt på 80 kronor...?

Gärd Fors
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Man kan ju naturligtvis se det på flera sätt.
Ena sättet är helt enkelt att rent juridiskt har de inte gjort fel, andra sättet är helt enkelt hur man vill ses utifrån o om man ska dra allt till sin spets och säga att man bara parkerar även om man sover i bilen, parkering vs camping har tagits i x antal andra trådar.
Detta är den stora och svåra nöten att knäcka och personligen tycker jag det är tråkigt att bara för att ett par medlemmar har betett sig på ett sätt som inte du finner är okej att du vill gå ur en klubb med snart 10000 medlemmar.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Tack för din information. Ja, det förvånade mig också att man valt denna parkeringsplats. I närheten av Tingsryd (kanske inte gångavstånd precis) finns flera bra ställplatser. En del finns på HBK ställplatslista, men den nämnda campingen är inte med där.
 
T

Teddi

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

om jag själv parkerat på allmän plats??handlar det om detta,??,
skulle ja känna för en dusch,ock betala för den som sådan,,så vad är problemet,,?
om jag aldrig kan parkera för att vara orolig för eventuellt #sopande#
då skulle jag aldrig köpa en husbil,,

,
skilj på parkering ock camping,,precis detta kämpar vi för,,
:D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

...

... inköps även en pollett till dusch i campingens servicebyggnad á 10 kronor...

Följande funderingar inställer sig då hos undertecknad:
Om jag enbart parkerat min bil - går jag då till en servicebyggnad för att duscha?

...

Tack för en engagerad och noggrann utförd källforskning. Rolf och Monica får svara för sig. Jag har inga synpunkter på frågan parkering eller ej i Tingsryd.

Det jag kan svara på är att oavsett vilket fordon jag parkerar så skulle jag mycket väl kunna köpa en dusch-polett om jag var i behov av att ta en dusch. Det kan gälla camping, idrottsanläggning, badhus, skola, regemente mm. :)

Din andra undran vad som händer i husbilen är det ingen som har med att göra. Jag skulle kunna räkna upp massor av aktiviteter, allt från vila till buggträning men det saknar all betydelse. :)

Vi i HBK kan inte heller skapa nya regler för husbilsfolket. Hur skulle det dokumenteras och efterlevas. Vi är bara 10% av alla husbilsägare i landet. Lägg sedan till alla utländska turister. Hur ska dom få reda på våra påhittade regler?

Kalla fakta: Vi campar i snitt en ggr/år, de andra 100 nätterna parkerar vi.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

En liten fråga bara, de 175 kr som c-ägaren ville ha, hur var det med det? Varför var denna summa borta från hemsidan när det blev påtalat?
Jag kan nog tycka att det finns 2 sidor på myntet!!!

/Pilot...som mest fricampar
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Här kommer vi till det intressanta, vad är camping och vad är parkering, ännu har vi inget svar vad som gäller. En husbil är vad jag förstår en personbil i lagens mening. Vad är då skillnaden att sova i en Volvo på en parkering kontra en husbil, förutom komforten men jag tror ni vet vad jag menar.
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Vem äger marken där paret parkerade (Campingen eller kommunen) och hur är parkeringsplatsen skyltad, om den är det?

Jappe

Jag tog kontakt med kommunen och har fått svar från två håll att det är kommunens mark och enligt dessa båda herrar har vi inte gjort något fel. Det finns inga skyltar om varken camping förbjuden eller att det är avgiftsbelagt, bara en vanlig traditionell parkeringsskylt med blå bakgrund och ett vitt P.
Ang. dusch så gick jag in till campingvärden och talade om att jag inte stod inne på campingen men frågade om man kunde få köpa en dusch. Han var mycket välvillig till detta och svarade att det inte var något ovanligt med det, så han hade full kunskap om att vi stod utanför.
Oavsett vad man tycker så är det väl i alla fall fel att han ska kräva betalt för parkering för mark som han varken äger eller arrenderar, Och varför har han tagit bort detta från hemsidan?


Monica
 

Dan-Ola

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

För oss är husbil den absoluta friheten, och vi förespråkar fricamping i dom allra flesta fall. Skall man nyttja campingens fördelar med dusch mm. så kan man väl lika väl ligga på camping. Men det är inte så roligt. Sedan tycker jag man skall respektera alla skyltar vad som gäller för parkering. Är det en vanlig parkeringsskylt är det 24 timmars regeln som gäller oavsett vad du gör i bilen.
mvh.
Dan-Ola
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Men kan vi inte ta och se detta från ett perspektiv som i framtiden gynnar oss?
Det är för mig inte svårt att räkna ut att om campingägarn har låt säga tio som parkerar två dygn var och köper duch för sammanlagt 100 kronor så är det ingen lysande affär för honom.
I den delen av Småland där Tingsryd ligger råder ingen brist på parkeringsplatser.
Att då parkera i direkt anslutning till en camping kan av mig ses som provokativt, trots att Kenth förmodligen har rätt i det han skriver.
Men vi har flera gånger pratat om detta med att vi vill inte betala för vi har allt i bilen.
De gånger vi behöver service av något slag får vi nog vara beredda att på ett juste sätt göra rätt för oss annars kommer bilden om oss som snyltare förstärkas (ja det finns en sådan bild av oss redan).
Det är mitt sätt att se på saken, Rolf o Monika får svara för sig.

Hade Lars
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

För att inte någon tvekan ska råda om hur hemsidan såg ut före ändringen så fanns en cachad version att hämta.

Tingsryd.jpg

Vi får väl hoppas att campingägaren har haft tillåtelse att ta ut denna avgift på parkeringen för det råder ingen tvekan om att han gjort det.

Den eviga frågan om vad som är camping eller inte har jag lite svårt att förstå problemet med.
Så länge man följer parkeringsreglerna så kan det aldrig bli frågan om camping så det är bara att kolla vilka parkeringsregler som gäller.

Sedan förstår jag inte vitsen med att parkera direkt utanför en camping oavsett om det är tillåtet eller ej. Detta kommer enbart att resultera i att parkeringsregler snävas in och då är risken stor att även andra parkeringar drabbas.

Det skulle vara mycket bättre om campingägare i Sverige tog sig en tur med husbil till Frankrike där det är gott om prisvärda lösningar för husbilar på eller direkt utanför campingar för att möta konkurrensen med ställplatser.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Jag själv skulle överhuvudet taget ej parkera utanför en camping så, men alla är vi olika. Känns ej rätt att snika parkering just där, då hade jag letat efter en parkeringsplats ngn stans i ett skogsbryn. / Susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26456

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Men kan vi inte ta och se detta från ett perspektiv som i framtiden gynnar oss?
Det är för mig inte svårt att räkna ut att om campingägarn har låt säga tio som parkerar två dygn var och köper duch för sammanlagt 100 kronor så är det ingen lysande affär för honom.
I den delen av Småland där Tingsryd ligger råder ingen brist på parkeringsplatser.
Att då parkera i direkt anslutning till en camping kan av mig ses som provokativt, trots att Kenth förmodligen har rätt i det han skriver.
Men vi har flera gånger pratat om detta med att vi vill inte betala för vi har allt i bilen.
De gånger vi behöver service av något slag får vi nog vara beredda att på ett juste sätt göra rätt för oss annars kommer bilden om oss som snyltare förstärkas (ja det finns en sådan bild av oss redan).
Det är mitt sätt att se på saken, Rolf o Monika får svara för sig.

Hade Lars

Tack Lars för att du valt att se "poängen" i det jag skriver istället för färgen på parkeringsskylten.
Rubriken på tidigare tråd är:
Akta er för campingvärden på Tingsryds Camping
Om paret hade varit betalande gäster på campingen och missnöjda med service, vistelsen etc skulle jag ha full respekt för deras åsikter och rubricering men att gå ut på detta sätt när man valt att "parkera" i 2 dygn på campingens parkering (oavsett vem som är markägare)...
Dessutom som fler påpekat så finns ett antal parkeringsplatser i Tingsryd. En av dessa ligger på andra sidan vägen mot där campingens parkering är (dvs ca 30 meter bort). Även denna ligger på kommunal mark (vid Lions), det finns en stor parkering vid Torget om syftet är att man vill "parkera" centralt (dock saknas toaletter och vatten), även vid Vattenpalatset Kaskad finns parkering men där blir duschen dyrare...

I min värld innebär att fricampa att campa på en naturskön plats ute i det fria - inte att det huvudsakliga syftet är att det skall vara gratis.

Jag undrar även hur de husbilsägare som valt att campa på campingen tänker kring de som nödvändigtvis vill camp.. förlåt, parkera, i direkt anslutning till infarten...?
Tycker även att resonemanget kring camping kontra parkering är intressant.
Uppenbarligen är det texten på skylten som avgör om det handlar om camping eller parkering...:)

/Gärd
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

För att inte någon tvekan ska råda om hur hemsidan såg ut före ändringen så fanns en cachad version att hämta.

Visa bilaga 61649

Vi får väl hoppas att campingägaren har haft tillåtelse att ta ut denna avgift på parkeringen för det råder ingen tvekan om att han gjort det.

Den eviga frågan om vad som är camping eller inte har jag lite svårt att förstå problemet med.
Så länge man följer parkeringsreglerna så kan det aldrig bli frågan om camping så det är bara att kolla vilka parkeringsregler som gäller.

Sedan förstår jag inte vitsen med att parkera direkt utanför en camping oavsett om det är tillåtet eller ej. Detta kommer enbart att resultera i att parkeringsregler snävas in och då är risken stor att även andra parkeringar drabbas.

Det skulle vara mycket bättre om campingägare i Sverige tog sig en tur med husbil till Frankrike där det är gott om prisvärda lösningar för husbilar på eller direkt utanför campingar för att möta konkurrensen med ställplatser.


Jag har kontrollerat med kommunen ocg han har INTE tillstånd att ta ut avgift och faktum kvarstår att han tagit bort informationen (priset) på hemsidan!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.773
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Hej Gärd och Bertil och välkomna till HBK!

Gärd. Jag tycker det är bra när man får fördjupad information kring en inlägg. Vi människor är dessvärre alltid mer subjektiva än vi själv inser. Det gör att händelser som den inträffade i Tingsryd, redan från början har olika ingångsvärde beroende på vems upplevelser av det inträffade man får relaterat.

Jag förstår att Rolf och Monica är starkt påverkade av sina upplevelser. Jag förstår också att Jan-Olov är påverkad av sin. Men jag förstår inte riktigt din reaktion.

Jag tycker du fortsätter subjektiviteten. Du tar själv upp att du agerar i din roll som journalist. Då förutsätter jag att journalistiken också är det som påverka ditt sätt att skriva?

Men du verkar vara den som är mest indignerad av alla inblandade..., det är väl inte särskilt jounalistiskt? Du är beredd att sabla ner hela HBK-kollektivet med 8 000 medlemmar och upp mot 20 000 intressenter. Och detta efter en tråd!

Jag har själv tappat humöret ett antal gånger här på forumet och lärt mig den hårda vägen att avvakta med mitt inlägg så länge jag fortfarande är indignerad. (Läs förbannad =)

Men det är bra med diskussioner och vi brukar ha högt till tak. Vi försöker trots detta ha en god stämning i trådarna, vilket vi givetvis ändå inte alltid lyckas med.

Men som sagt välkomna. Ge oss en chans. Jag lovar att den positva dimension med ett medlemskap i HBK snabbt visar sig. Här finns en fantastisk samlad kompetens bland alla härliga medlemmar. Husbilsåkare är dock inte någon homogen grupp, utan vi kan vara väldigt olika..., vilket egentligen berikar, bara man orkar med det! :D

Hälsar
:-/<rister
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen