• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastighetsmätaren visar minst 10% fel

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har en plåtis byggd på Fiat 250 årsmodell 2011 med 215-70 R15C däck. Förargligt att mätaren visar fel och därmed också vägmätaren förmodar jag. Hastigheten har jag koll på med min GPS men inte vägsträckan och inte förbrukningen heller.
Finns det något enkelt sätt att korrigera detta utan att byta hjulo däck? I bildatorn tex.

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hastighetsmätaren visar minst 10% fel

Se i pappren vad du ska ha för däckdimensioner,
du kan vara felutrustad.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Det är samma på min Solfer 2011 (Fiat) 90 på mätaren-85på gps.en,tydligen vanligt , det är därför långtraderna nosar en ibaken ,för dom måste ha kalibrerade mätare, Hälsningar Lasse

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Det finns en elektroniktillsats man kan ansluta till elektroniska hastighetsmätare där man kan trimma in visningen.

Jag funderade på att köpa en till min Amerikanske MC som hade milesmätare. Men den påverkar samtidigt trippmätaren etc, så det skulle samtidigt se ut som om jag kört längre i miles än vad jag gjort. Så jag skaffade den aldrig.

Sök lite på nätet.

Min mätare visar rätt vid 40km/h. Sedan visar den 1km/h för lite (edit: MYCKET ska det vara) för varje steg om 10. Ex. vill jag hålla 90 så ska jag ha mätaren på 95 eller i alla fall under 100 om jag vill klara mig vid kameror (de prutar ju ca 6).

Men att veta hur sakta det går är verkligen irriterande. Där ligger man i 90 och bilen man kommer ikapp håller 85 (90 enligt sin mätare).

Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Förargligt att mätaren visar fel och därmed också vägmätaren förmodar jag.

Hej
En hastighetsmätare får aldrig visa för lite, däremot får den visa för mycket.
EU direktivet 75/443/EEG reglerar detta (och även svenska motsvarigheten VVFS)

Om tex bilens verkliga hastighet är 100km/h så får hastighetsmätaren visa 100/10+4 = 14km för mycket.
Så när vi kör 100km/h efter GPS'en så får hastighetsmätaren visa allt mellan 100km/h och 114km/h och fortfarande vara helt korrekt.

Eftersom felvisningen aldrig får vara att den visa för lite så lägger sig dom flesta tillverkare ofta från mitten och uppåt mot maximal felvisning istället för att sträva att ligga nära "äkta värde".
Å andra sidan så får mätaren aldrig visa mer än 10% + 4km/h för mycket så är du utanför dom ramarna så är något tokigt.

Samma regler gäller inte för vägmätaren så den kan mycket väl visade rätt, men inte nödvändigtvis tyvärr.... :rolleyes:

Inte lätt det här tyvärr.... själv kör jag hastigheten efter GPS och sträcka efter vägmätaren, men det är jag det :rolleyes:

Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

det är därför långtraderna nosar en ibaken ,för dom måste ha kalibrerade mätare

Inte riktigt men bra nära.
Dom har samma "taskig" mätare som oss andra men på det också elektronisk hastighetsspärr.
Denna spärr är justerad och kalibrerad så dom alltid skall komma upp i föreskriven maxhastighet (tid är pengar så var enda km/h är viktig)

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Våran hastighetsmätare visar också för mycket. ca 7-8 %. Kilometerräknaren visar därmed också fel. Allt enl. GPS:n. Om jag har färdats en sträcka på 100mil enl. bilens kilometerräknare, så har jag i verkliheten kört 107 mil. Allt enl. GPS:n. Det kanske man skall ta i beaktan när man räknar ut sin bränsleförbrukning och tid för service !
Ce-eN ! :confused:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

En extra krydda är att det inte är busenkelt att jämföra vägmätaren med GPS sträckan.

GPS'en mäter förflyttning i horisontalplanet medan vägmätaren mäter faktisk förflyttad sträcka.
Så på plan väg är dom båda jämförbara (och man kan räkna fram felvisningen på vägmätaren), men så fort det blir backigt så kommer GPS'en att visa för lite jämfört med verklig sträcka. Ju brantare backe destå mera fel (för lite) kommer GPS'en att visa.
Det är som att mäta längden på trappstegen i en trapp och inte den diagonala längden från foten till toppen.

Bästa sätte är alltså att notera felvisningen mellan vägmätare och GPS på en plan och hyfsat lång körsträcka, och sedan använda sin vägmätaren i fortsättningen vid tex uträknande av bränsleförbrukning och lägga på/dra av felprocenten man noterat ovan.

F

F.d. 12430

Guest

Det är lag på at mätarna skall visa för mkt. 5 km i timman vid 90 är ganska lite ofta är det mellan 7-9 km/h. Instrumenten är kalibrerade på detta sätt från ett par km/h vid 50 till mest fel vid 90-110 km/h för att vid högre farter bli bättre igen. Äldre bilar (kommer inte ihåg ifrån vilken årsm men på volvo99or syns det) kunde man se detta genom att ligga på farthållaren i 90 km/h och nolla medelhastigheten som då visade rätt. Senare blev det också lag på att den skulle visa mer än rätt. Självklart har däckdimention också betydelse men felet skall vara inom felvisningen för att bilen inte skall gå fortare än mäteren visar. Så eran ligger inom toöerans.

F

F.d. 12430

Guest

Ok JanneW jag såg bara inte att du skrivit detta och kom heller inte ihåg att det var det nummret på direktivet fastänn jag borde kunnat det..

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Det här med att man kör i kuperad teräng så stämmer inte GPS.n med faktiska körsträckan, läste jag. Då kanske man får hålla reda på hur lång sträcka man backar i mellanåt och lägga till det. Eller dra ifrån,vad vet jag. Ibland händer det att man står och slirar på en gräsmatta eller rent av i vinterväglag. Där rullar ju vägmätaren på efter vad jag förstår. Men om man nu kör uppför på en väg i bergen, så måste man ju köra nerför nån gång. Jämnar det då inte ut sig. Om man nu skall vara så noga!
Ce-eN ! Medlem i Bahias Desperados!
P.s. Snälla ta det som ett skämt !

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det här med att man kör i kuperad teräng så stämmer inte GPS.n med faktiska körsträckan, läste jag. Då kanske man får hålla reda på hur lång sträcka man backar i mellanåt och lägga till det. Eller dra ifrån,vad vet jag. Ibland händer det att man står och slirar på en gräsmatta eller rent av i vinterväglag. Där rullar ju vägmätaren på efter vad jag förstår. Men om man nu kör uppför på en väg i bergen, så måste man ju köra nerför nån gång. Jämnar det då inte ut sig. Om man nu skall vara så noga!
Ce-eN ! Medlem i Bahias Desperados!
P.s. Snälla ta det som ett skämt !

Det här är allvar. Det är inte många som tänker på det. Har man t ex enl GPS kört 50 mil uppför med 45 graders lutning, så har man egentligen kört 100 mil! Jag tror vi får böja använda sjötermer. Där pratar man ju om fart över grund och fart genom vatten, som då varierar pga ström mm. Vi skulle behöva ha en träff för att utveckla det här..., en lååång träff! :D

:-/<rister

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Vi skulle behöva ha en träff för att utveckla det här..., en lååång träff! :D

Tror säkert vi kan komma på något kreativt över några öl/vin/whisky som ingen någonsin tänkt på tidigare :D:D

Ps : inget ont till er som lever ett avhållsamt liv, ni är naturligtvis välkomna att vara kreativa också ;)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jaha. Nu har jag läst om hur regelverket ser ut, varför inte GPSen visar rätt och däckdimentionens betydelse. Men åter till min fråga kan man göra något åt felvisningen? Utom då att byta till större hjul/däck.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Svaret var nej då jag kontaktade generalagenten för Fiat då jag sa att den visade nästan olagligt för lite.
Men det var okay att lämna in den på verkstad för undersökning men om dom inte gör något är det ju ingen idé att lämna in den .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det här är allvar. Det är inte många som tänker på det. Har man t ex enl GPS kört 50 mil uppför med 45 graders lutning, så har man egentligen kört 100 mil! Jag tror vi får böja använda sjötermer. Där pratar man ju om fart över grund och fart genom vatten, som då varierar pga ström mm. Vi skulle behöva ha en träff för att utveckla det här..., en lååång träff! :D

Njaaae.
Om man har kört 100 mil på en väg med 45° lutning:
Enligt Pythagoras sats så är kvadraten på hypotenusan (i detta fall vägsträckan) = summan av kvadraten på kateterna. I detta fall en liksidig triangel eftersom vinkeln på hypotenusan (vägen) är 45°.
50 mil i kvadrat blir 2500 + 2500=5000.
Kvadratroten ur 5000 blir 70,71,,,,,,,mil.

Omvänt, har man kört 50 mil i 45° vinkel så har man endast kommit 35,35 mil horisontellt dvs närmare målet.

Puh, nu har jag överhettat hjärnan.

//W
Avdelningen för värdelöst vetande

Toppen