Sv: Hastighetsmätare till Reanult trafic
Det verkar ju som att det inte är hastighetsmätaren som det är fel på... Vet du var man kan köpa en elektronisk hastighetsmätare som passar på en bakhjulsdriven Reanult trafic?
Tack för all hjälp!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen. Det finns en hel del att välja på.
Dels en del universal som kan användas till olika fordon, mest till ombyggda motorcyklar. De levereras med avkännare som placeras på lämpligt ställe för att få pulser till mätaren.
Dels en del lite mer bilanpassade, de säljs utan givare, och de kan drivas från hastighetspulserna som redan finns i nyare bilar eller från en pulsgivare som man köper separat och som drivs av original hastighetsmätarvajern, (men om det är den som är trasig så är det ju inte aktuellt i din bil).
Eller dels av en givare som man får montera på ett lämpligt ställe. Vid en drivaxel, kardanstången, en drivknut eller en bromsskiva.
Det finns inget krav på antal pulser per varv för det programmerar man när allt är klart.
Jag tror att på äldre bilar är bara kraven, väl synlig, och belysning på displayen vid mörker.
En GPS hastighetsvisare som smålänningen föreslår kan nog vara en enkel lösning att få en hastighetsmätare. Jag
tror att jag har läst någonstans att det går att besikta med. Kanske säkrast att fråga först.
De lite mer bilanpassade mätarna har olika priser, VDO ligger högt som vanligt.
Klicka på blå text.
Mätare LCD 85mm DRiFT Iridium Hastighetsmätare Blå km/mph - Hova.com
PG´s Rallyimport - VDO Vision Hastighetsmätare (Finns i olika storlekar.)
Här har du olika givare till mätarna att välja på.
Rallyimport i Sverige
Här har du en hel del som är universal och lite billigare. En del är inte bara hastighetsmätare utan innhåller mer än man behöver. Så det är lämpligt att välja en så enkel som möjligt.
Till dessa följer det med pulsgivare som man får montera på lämpligt ställe med lämplig hållare.
Hastighetsmätare till MC, Bil, ATV, moped mm.
M.v.h. JANKRO.