• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastighetsmätare till Reanult trafic

F

F.d. 17896

Guest
Hej!

Jag är på jakt efter en hastighetsmätare till en Reanult trafic från 1985, har någon nått bra tips på var jag kan hitta en sån? Jag har kollat bildelsbasen utan resulat.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

F

F.d. 17896

Guest
Sv: Hastighetsmätare till Reanult trafic

Kolla gärna om du har någon liggande, det vore super bra! Tack för tipset om den finska bildelbasen!

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025

Kan detta passa ?
MVH Sören

Bilagor

• CAM00482.jpg
    CAM00482.jpg
    1.003,1 KB · Visningar: 3
  • CAM00485.jpg
    CAM00485.jpg
    1,1 MB · Visningar: 6
F

F.d. 17896

Guest

Ja, det ser ut som exakt den jag har! Hur mycket vill du ha för den? Ibland har man tur! :)

F

F.d. 22252

Guest

Hoppas inte det är samma konstruktion på hastighetsmätardrivningen som en traffic på mitt jobb, där var det drivningen från växellådan via ett plastdrev inuti lådan som gick sönder och det blev ruskigt dyrt.
Enligt Mechotech är det timtid på 9,5 tim. för att fixa drivningen till hastighetsmätarvajern!!

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hoppas inte det är samma konstruktion på hastighetsmätardrivningen som en traffic på mitt jobb, där var det drivningen från växellådan via ett plastdrev inuti lådan som gick sönder och det blev ruskigt dyrt.
Enligt Mechotech är det timtid på 9,5 tim. för att fixa drivningen till hastighetsmätarvajern!!
-------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det låter mycket enklare och framför allt billigare, att montera en elektronisk hastighetsmätare som får signal från en givare på en drivaxel eller kardanaxel.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 17896

Guest

Det verkar ju som att det inte är hastighetsmätaren som det är fel på... Vet du var man kan köpa en elektronisk hastighetsmätare som passar på en bakhjulsdriven Reanult trafic?

Tack för all hjälp!

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Gäller det för besiktning? Annars kan man få hastigheten på GPS:en. Det är vad jag använder när jag kör. Mer exakt och lättavläst.

M

F

F.d. 22252

Guest

Det är nog det stora problemet att få bilen genom besiktningen utan fungerande originalinstrument.
Jag skulle satt en elmotor till drivningen av mätaren och någon slags givare som styrs av hastigheten och ger signal till motorkontrollen.
I hobbyvärlden finns det massor med apparater att använda om man kan med det.
Att reparera originallådan blir dyrt -mycket dyrt, där jag jobbade hände samma sak 2 ggr!!
Den såldes till några entusiaster för en struntsumma och de höll på ett par dagar för att fixa det andra gången.
Vet inte om det finns någon elektronisk efterföljare men det är ju ganska mycket mer som sitter på panelen och jag antar att de ändrat allt som finns för eftermarknaden.
Kanske det finns något fix för problemet och det gäller att fråga runt.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det verkar ju som att det inte är hastighetsmätaren som det är fel på... Vet du var man kan köpa en elektronisk hastighetsmätare som passar på en bakhjulsdriven Reanult trafic?

Tack för all hjälp!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen. Det finns en hel del att välja på.

Dels en del universal som kan användas till olika fordon, mest till ombyggda motorcyklar. De levereras med avkännare som placeras på lämpligt ställe för att få pulser till mätaren.

Dels en del lite mer bilanpassade, de säljs utan givare, och de kan drivas från hastighetspulserna som redan finns i nyare bilar eller från en pulsgivare som man köper separat och som drivs av original hastighetsmätarvajern, (men om det är den som är trasig så är det ju inte aktuellt i din bil).
Eller dels av en givare som man får montera på ett lämpligt ställe. Vid en drivaxel, kardanstången, en drivknut eller en bromsskiva.
Det finns inget krav på antal pulser per varv för det programmerar man när allt är klart.

Jag tror att på äldre bilar är bara kraven, väl synlig, och belysning på displayen vid mörker.

En GPS hastighetsvisare som smålänningen föreslår kan nog vara en enkel lösning att få en hastighetsmätare. Jag tror att jag har läst någonstans att det går att besikta med. Kanske säkrast att fråga först.
gps257liten.jpg

De lite mer bilanpassade mätarna har olika priser, VDO ligger högt som vanligt.

Klicka på blå text.

Mätare LCD 85mm DRiFT Iridium Hastighetsmätare Blå km/mph - Hova.com
24806_1112a4eb0ccada41c6806e8f122e7c63.jpg

PG´s Rallyimport - VDO Vision Hastighetsmätare (Finns i olika storlekar.)
VDO_Vision_1911.jpg

Här har du olika givare till mätarna att välja på.
Rallyimport i Sverige

Här har du en hel del som är universal och lite billigare. En del är inte bara hastighetsmätare utan innhåller mer än man behöver. Så det är lämpligt att välja en så enkel som möjligt.
Till dessa följer det med pulsgivare som man får montera på lämpligt ställe med lämplig hållare.
Hastighetsmätare till MC, Bil, ATV, moped mm.
16662_m.jpg

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen